«اعتلا البرز» شفاف‌ترین شرکت فرابورسی

هفته‌نامه بورس: اخیرا رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره ۱۲‌ماهه منتهی به۳۱ /۰۶/۹۶ به همراه اطلاعات مقایسه‌ای دوره دوازده‌ماهه منتهی به ۳۱/۰۳/۹۶ اعلام شده است. امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آنها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است. از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس مفاد دستورالعمل‌ افشا، ملزم به ارائه پیش‌بینی سود هر سهم نیستند، امتیاز مربوط به این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن الزام پیش‌بینی سود هر سهم محاسبه شده است.

پنج شرکت برتر اطلاع‌رسان
براساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز شفاف‌ترین شرکت فرابورسی از لحاظ امتیاز اطلاع‌رسانی است. این شرکت در دوره پیشین (دوره دوازده ماهه منتهی به 31/3/96) نیز جایگاه نخست را از آن خود کرده بود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید که در گزارش قبل در جایگاه پنجم ایستاده بود، در رتبه‌بندی جدید با بهبود امتیاز به‌موقع بودن اطلاعات، رتبه دوم را از آن خود کرد.
سومین شرکت این لیست، بهمن لیزینگ است که با امتیاز اطلاع‌رسانی مشابه دوره قبل اما به دلیل رشد امتیاز «گوهران»، با یک پله افت در جایگاه سوم قرار گرفت. بیمه اتکایی ایرانیان نیز مشابه بهمن لیزینگ، با امتیاز ثابت یک پله نزول داشت و در پله چهارم ایستاد. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان که در دوره قبل دهمین شرکت لیست بود، با پنج پله صعود به واسطه بهبود امتیاز به‌موقع بودن،جایگاه پنجم را از آن خود کرد.

شرکت‌های ضعیف از نظر اطلاع‌رسانی

همانند رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی، در رتبه‌بندی فرابورسی‌ها نیز عمده بانک‌ها انتهای جدول را از آن خود کردند. بانک سرمایه با امتیاز اطلاع‌رسانی 2- به‌عنوان هشتادمین و آخرین شرکت این لیست است که در گزارش پیشین نیز آخرین شرکت این رتبه‌بندی بود. پنج شرکت ضعیف فرابورسی از نظر اطلاع‌رسانی عبارتند از: پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، بانک ایران‌زمین،‌ بانک دی و بانک سرمایه. این شرکت‌ها در گزارش پیشین نیز در انتهای لیست قرار داشتند. امتیاز به‌موقع بودن آنها در گزارش حاضر نسبت به گزارش قبل بهبود یافته یا بدون تغییر بوده اما در مقایسه با سایر شرکت‌ها، جزو ضعیف‌ترین امتیازها بوده است.
نکته قابل توجه آنکه به جز بانک سرمایه که امتیاز 21 از 100 را از لحاظ قابلیت اتکا کسب کرده، چهار شرکت دیگر در این معیار امتیاز صفر داشته‌اند و این نشان‌دهنده تفاوت بااهمیت سود پیش‌بینی‌شده با سود محقق‌شده در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده پایان سال است. امتیاز صفر در معیار قابلیت اتکا نمره‌ای است که 42.5 درصد از شرکت‌های نیمه دوم لیست آن را در کارنامه خود ثبت کردند که نشان‌دهنده غیرقابل اتکا بودن اطلاعات این شرکت‌ها و تفاوت با اهمیت سود پیش‌بینی‌شده آنها با سود محقق‌شده در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده پایان سال است. در کل این لیست (80 شرکت) حدود 21 درصد از شرکت‌ها چنین وضعیتی دارند.

 

کد خبر 389888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =