کنترل بازار مرغ با عرضه ۵۰ درصدی جوجه یک روزه

لیلی شهیر ؛ هفته نامه اطلاعات بورس / بهمن ماه سال گذشته عرضه جوجه یک‌روزه در تالار فرعی بورس‌کالا آغاز شد که در ادامه این اقدام که هدف کنترل بازار مرغ و قیمت عنوان شد؛ از دهم تیرماه قرار شد تا ۲۰ درصد از عرضه‌ها در بازار فیزیکی بورس کالا انجام شود که البته با مقاومت‌هایی از طرف تولیدکنندگان برای حضور و عرضه محصولشان در این بورس مواجه شد که به گفته کارشناسان طبیعی است زیرا در هر تغییری مقاومت وجود دارد. پایین بودن سطح آگاهی مرغداران با روش‌های معاملات در بورس‌کالا و ضعف در تامین مالی برخی از دلایل این استقبال کم بوده است. البته بنابر خبرهای جدید تعداد بیشتری از تولیدکنندگان در حال پذیرش در بورس‌کالا هستند؛ با این حال اما مدیر اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی معتقد است که حتی به شرط ورود همه آنها و عرضه ۲۰ درصد ازمحصولشان در بورس کالا هم تغییر چندانی در تعدیل قیمت مرغ از این طریق رخ نمی‌دهد، مگر اینکه حداقل ۵۰ درصد عرضه‌ها در این بورس باشد.

 

عطاءا... حسن‌زاده، رییس اتحادیه سراسري مرغداران گوشتی ايران عرضه جوجه یک‌روزه را در بورس کالا سبب شفاف‌سازی و کمک به کشف قیمت‌ها دانست و درگفت و گو با هفته نامه بورس بیان کرد : این اقدام نخست از طرف انجمن جوجه يك‌روزه برای کاهش فشار افکار عمومی و مصرف‌کنندگان جوجه يك‌روزه و قیمت آن پیشنهاد شده است اما زماني تاثير لازم را خواهد گذاشت كه حداقل 50 درصد از عرضه‌ها در این بورس انجام شود. در این صورت است که می‌توان قیمت جوجه يك‌روزه را کنترل کرد تا از قیمت حدود 2500 تومان به 1700 تومان تعدیل پیدا کند. بنابراین 20 درصد عرضه کنونی تاثیر زیادی در این رابطه ندارد، البته باید گفت برای عرضه همین 20 درصد هم به دلیل مقاومت‌های موجود هنوز به طور کامل در بورس کالا عرضه  انجام نمی‌شود.
او شرایط بازار جوجه يك‌روزه را عمدتا اعتباری خواند و افزود: مصرف‌کنندگان جوجه حدود دو ماه بعد بهاي آن را پرداخت می‌کنند از این رو مجبورند با قیمت‌های اعلامی از طرف فروشندگان این محصول موافقت کنند. به طوری‌که با وجود قیمت اعلام شده تعزیرات با تفاهم بین اتحاديه سراسري و انجمن جوجه يك‌روزه تا سقف1700 تومان آن را به 2500 تومان می‌فروشند؛ در حالي‌كه در سندهای خود همان قیمت رسمی و قانونی را درج می‌کنند (در بازار آزاد). در بورس کالا هم قرار بود 1700 تومان قیمت پایه آن باشد و تقریبا با 5 تا 10 درصد تفاوت قیمت حدود 1870 تومان آن را به فروش برسانند.
حسن‌زاده، مسئولیت نظارت بر عملیاتی و اجرايي شدن ورود تولیدکنندگان و مصرف‌كنندگان جوجه یک روزه به بورس کالا را  كارگروه برنامه‌ريزي معاونت امور دام جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و معاونت اقتصادي وزارت جهادكشاورزي را به‌عنوان مسئول تنظيم بازار دانست.
او علت بالا بودن قيمت نامتعارف جوجه يك‌روزه را براساس تصميمات كارگروه مديريت برنامه‌ريزي توليد نسبت به كنترل توليد گوشت مرغ و جلوگيري حاصل از سرريز توليد گوشت مرغ براي مرغداران دانست و تاکید کرد: بايد پيش‌بيني‌هاي لازم در بخش تنظيم بازار پاسخگوي تأمين تقاضا باشد.
رییس اتحادیه سراسري مرغداران گوشتی ايران در ادامه پيشنهادهای این اتحاديه را براي خروج از بحران قيمتي جوجه يك‌روزه مطرح کرد و گفت: نخستین پیشنهاد در این خصوص، جايگزيني تقاضا براي كنترل قيمت با افزايش توليد داخل است. همچنین تثبيت كنترل توليد گوشت مرغ منوط به اجرايي کردن تفاهم‌نامه قيمتي 1700 تومان و جوجه يك‌روزه (اتحاديه سراسري و انجمن جوجه يك‌روزه ) با مديريت معاونت اموردام و تنظيم بازار است. مورد دیگر اینکه به جای عرضه جوجه یکروزه به عرضه تخم مرغ  نطفه دار پرداخته شود البته در صورت عدم واردات تخم مرغ نطفه دار . آخرین پیشنهاد حسن‌زاده برای رفع مشکل حاضر، این بود که اتحادیه از طریق صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مبلغ 8 ميليارد تومان اعتبار دریافت کند تا از این طريق 30 درصد از تولید جوجه‌هاي يك‌روزه پیش خرید و با قیمت مصوب توزیع شود که گمان می‌رود این 30 درصد در کنترل تقاضای جوجه يك‌روزه تاثیر‌گذار باشد.

او ضمن تاكيد در خصوص اصرار عرضه جوجه در بورس کالا گفت: به دليل نبود نقدينگي و بستر مناسب مرغدار نمی‌تواند در بورس ورود پيدا کند چون نه تنها در كاهش قيمت جوجه يك‌روزه تأثیر‌گذار نبوده که افزايش قيمت را هم تجربه کردیم. باید اشاره کرد که در شرایط کنونی و با توجه به شرایط فصل و گرماي دور از انتظار بالا رفتن هزینه تمام شده، قیمت مرغ زنده در مرغداری با جوجه 2500 تومانی حدود 5500 تومان و با قيمت 8000 تومان با توجه به هزینه‌های کشتار و ... قیمت عادلانه‌ای برای مصرف‌کننده گوشت گرم و آماده طبخ باشد.
مدیر اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهتر شدن این اقدام و رونق عرضه این محصول در بورس کالا دارید، گفت: بهتر است ضمن حمايت از عرضه جوجه يك‌روزه به ايجاد بسترهاي مناسب براي ورود بيشتر مصرف‌كنندگان جوجه يك‌روزه به بورس کالا اهتمام ورزند، ضمن آنکه هدايت آن براي ورود مرغ منجمد هم در بورس كالا براي بازار مصرف جا بیفتد زیرا یکی از چالش‌های اصلی در صنعت «گرم خوری» است. با توجه به این موضوع اگر در بورس کالا موضوع معاملات مرغ منجمد نهادینه شده و آموزش داده شود تا تقاضای بازار روی قیمت گوشت مرغ منجمد امنیت و اعتماد پیدا کند، پیشرفت بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.

حسن زاده معاملات مرغ زنده را به دلیل نوسانات روزانه و غیر قابل پیش‌بینی و عوامل موثر بر قیمت آن با ثبات ندانست و تصریح کرد: از طرفی قیمت جوجه يك‌روزه به طور مستقیم بر گوشت مرغ تاثیر دارد و از این رو است که برای کاهش فشار بر بازار مرغ آن را در بورس کالا عرضه کردند تا به عنوان راه فراری از شرایط موجود در نظر گرفته شود. هرچند که بورس کالا از نظر شفاف‌سازی و کشف قیمت‌ها محل مناسبی است اما باید با بستر‌سازي مناسب و فرهنگ‌سازي عرضه كالا و خريد از بورس مهيا شود تا دچار آسیب نشویم.او در پاسخ به این پرسش که آیا فروش جوجه به صورت سلف که در بورس کالا انجام می‌شود، مشکلات تامین نقدینگی موجود در این مسیر را پوشش می‌دهد، تاکید کرد: نخست باید فروش سلف و تامین نقدینگی را تعریف کنیم در این راستا باید دید آیا کارگزاران چنین بستر اعتباری را به خوبی جا می‌اندازند و آیا این بستر قابل قبول است؟ البته در این خصوص جلسات کارشناسانه‌ای با بورس کالا داشتیم و به مواردی از این قبیل و نقاط مثبت و منفي آن اشاره کردیم. با وجود تمام این موضوعات و مشکلات اما می‌توان گفت ورود جوجه یک‌روزه به بورس کالا شروع خوبی است تا بورس بتواند جایگزینی برای فاصله موجود در بازار ما باشد.مدیر اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی، قیمت نهاده‌ها را از مهمترین موارد تاثیرگذار بر روی قیمت مرغ عنوان کرد و افزود: با توجه به ثابت بودن نهاده‌هاي اصلي ذرت و سويا در دو سال گذشته متأسفانه قيمت جوجه يك‌روزه تا سقف 2500 تومان هزينه قيمت مرغ را به طور محسوس افزايش داد كه اين امر موجب نگراني مرغداران و مصرف‌كنندگان بوده است. اميدواريم با كمك بورس كالا و حمايت از مسئولان مرتبط و با هماهنگي اتحاديه و انجمن جوجه يك‌روزه اين قيمت كاهش يابد.

کد خبر 389480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =