۲۰ هزار میلیارد ریال سود خالص فولاد مبارکه اصفهان

هفته‌نامه بورس: با وجود رکود گسترده در ساختار اقتصادی و درگیر شدن شرکت‌های بزرگ صنعتی با مشکلات ناشی از آن، در برخی شرکت‌ها نظیر فولاد مبارکه، همچنان روند سودسازی صعودی است. البته سا ما ندهی مشکلات کلان اقتصادی کشور با اتکا به توان داخلی و دانش بومی، و حرکت رو به جلوی برخی بنگاه‌ها در مسیر اقتصاد مقاومتی، چشم اندازهای قابل تاملی را ترسیم کرده است.

 این دستاورد قابل توجه در حالی رخ داد که اغلب شرکت‌های هم‌ گروه فولاد مبارکه با مشکلات زیادی در حوزه فروش و تأمین مالی مواجه بودند. همچنین افزایش هزینه‌های تولید موجب کاهش سودآوری و در برخی موارد افزایش زیان این مجموعه‌هاشد. البته در کنار این مسایل، بهبود وضعیت فروش و تولید در فولاد مبارکه و به ثمر رسیدن طرح‌های توسعه این شرکت از جمله فولاد سفیددشت، فولاد سبا، کنستانتره و گندله‌سازی سنگان و طرح‌های زیر سقفی افق سودآوری فولاد مبارکه را شفاف‌تر ساخته است.

پوشش 227 درصدی سود هر سهم

 شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 7500 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده که به عنوان بزرگترین شرکت بورسی به لحاظ سرمایه شناخته می‌شود، صورت‌های مالی مربوط به عملکرد ۱۲ ماه سال گذشته سال مالی منتهی به 30/12/95 را منتشر کرد که توانست از سود اعلام شده، 164 درصد آن را پوشش دهد. البته در گزارش حسابرسی نشده "فولاد"، برای هر سهم 270 ریال سود محقق شد درحالی که تا پیش از این سود هر سهم آن 165 ریال پیش بینی شده بود.همچنین در این روند فولاد مبارکه اولین پیش بینی سال مالی اسفند 95 را با سود 119 ریالی برای هر سهم اعلام کرده بود اما در پایان دوره به پوشش 227 درصدی دست یافت.

155درصد افزایش سود خا لص و سود هر سهم "فولاد"

 البته در این دوره شرکت با تولید 6071 هزار تن به میزان 9درصد و با فروش 6200 هزار تن به میزان 18درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل را به دست آورد. همچنین طی این دوره شرکت افزایش سرمایه 50درصد را به ثبت رساند. بر پایه این گزارش، شرکت فولاد مبارکه طی 12 ماهه سال 95 به لحاظ سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه قبل در این دوره افزایش 85درصد رشد و به لحاظ سود خا لص افزایش 155درصد داشته است. به ییان دیگر در ۱۲ ماهه سال ۹۵ فولاد مبارکه، سود این شرکت با اتکا به رشد ۲۹ درصدی فروش، کنترل هزینه‌های عملیاتی و تثبیت هزینه‌های مالی، ۱۵۵ درصد رشد کرده است. همچنین فولاد مبارکه در عملکرد سال گذشته خود موفق به تحقق بیش از 20 هزار میلیارد ریال( معادل دو هزار میلیارد تومان ) سود خا لص از فروش ۱۰ هزار میلیارد تومانی، به همراه افزایش حاشیه سود و افزایش سود خا لص به میزان ۱۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل شد. این گزارش می‌افزاید که برای سود هر سهم فولاد مبارکه 27 تومان محقق شد که این عدد نسبت به دوره قبل 155درصد رشد را نشان می‌دهد. البته با اعلام سود فعلی، نسبت قیمت به سود هر سهم فولاد مبارکه در آستانه مجمع سالانه، به عدد 5 رسید.

کنترل 894 میلیارد تومان هزینه‌های مالی «فولاد»

 رشد هزینه‌های مالی، مشکلی است که طی سال‌های متوالی موجب کاهش سودآوری و حتی زیان‌سازی شرکت‌های بزرگ کشورمان شد و عدم کنترل مناسب این هزینه، شرکت‌های بزرگی را به آستانه تعطیلی کشاند. البته این چالش طی دو سال گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و با افزایش تنگنای مالی بانک‌ها و رشد سهم دارایی‌های بانکی به 50 درصد از کل منابع، اخذ تسهیلات ارزان توسط فعالان اقتصادی بسیار سخت شد.بر این اساس از نکات مهم صورت‌های مالی فولاد مبارکه، می‌توان به کنترل هزینه‌های مالی در سطح 894 میلیارد تومانی سال قبل به رغم افزایش 29 درصدی فروش اشاره داشت. البته در بیان دیگر می‌توان گفت، با وجود رشد 8.6 درصدی تولید و افزایش 29 درصدی فروش شرکت که منجر به افزایش نیاز فولاد مبارکه به سرمایه در گردش می‌شود، این شرکت هیچگونه افزایشی در بدهی‌های خود نداده و توانسته با مدیریت هزینه‌ها، هزینه مالی خود را در سطح سال قبل ثابت نگه دارد.

29 درصد رشد فروش«فولاد»

بر پایه این گزارش، بیشترین افزایش تولید در محصولات فولاد مبارکه، در بخش محصولات گرم بود که این شرکت با تولید 4.5 میلیون تن ورق گرم، تولید این محصول را 13 درصد افزایش داد. همچنین در بخش محصولات سرد، رشد تولید 11 درصد گزارش شده و محصولات پوشش‌دار نیز 6.9 درصد رشد را تجربه کرده‌اند تا مجموع تولید فولاد مبارکه در سال گذشته، 8.6 درصد رشد کند. البته در سرفصل فروش مقداری نیز، در مجموع 6.2 میلیون تن محصول فروش رفته که این عدد در مقابل عدد سال قبل، 18 درصد رشد را نشان می‌دهد و عمده ‌ترین رشد نیز در بخش محصولات گرم و به میزان 22 درصد گزارش شده است. با توجه به این موارد، افزایش قیمت‌های جهانی و بهبود تقاضای داخلی در کشور، دو عاملی عمده ای به شمار می‌روند که بر میزان فروش ریالی فولاد مبارکه اثرگذار بود. بر همین اساس، فروش ریالی این شرکت با ثبت رشد 29 درصدی به 10 هزار و 108 میلیارد تومان رسید.

صفر شدن سایر هزینه‌های عملیاتی «فولاد»

 همچنین در ادامه دستاورد‌های مذکور از نشانه‌های اصلاح ساختار مناسب در صورت‌های مالی گروه فولاد مبارکه (تلفیقی) می‌توان به تغییر ترکیب درآمدها و هزینه‌های عملیاتی اشاره کرد که ناشی از حذف موارد هزینه‌ساز در خط تولید و استفاده از ظرفیت‌های خالی خطوط تولید و تجهیزات موجود در آن برای ایجاد درآمد است.بر همین اساس، سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی شرکت از صفر تومان در سال 94 به 19.9 میلیارد تومان در سال 95 رسیده است و در مقابل آن، سایر هزینه‌های عملیاتی نیز از 39 میلیارد تومان به صفر رسید.

تداوم کاهش هزینه‌های مالی «فولاد»

این مسایل در حالی مطرح است که امیرحسین نادری معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه در رابطه با عملکرد مالی فولاد مبارکه در سال 95 گفت: افزایش میزان و مبلغ فروش، عامل مهم افزایش سودآوری شرکت بوده و در کنار آن با مدیریت بهای تمام شده، افزایش 155 درصدی سود خالص شرکت محقق شد. نادری با اشاره به تمرکز توان برای ایجاد در تغییر ساختار بدهی فولاد مبارکه افزود: با توجه به سیر نزولی نرخ سود تسهیلات در سال 95 نسبت به سال 94، هزینه‌های مالی شرکت به رغم افزایش فروش، کاهش یافت و شرکت توانست با تجهیز منابع تأمین مالی خود به منابع ارزان‌تر، مسیر را برای کاهش بیشتر هزینه مالی در سال جاری هموار کند. معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه ازعملیاتی شدن تأمین مالی خارجی دو طرح فولاد مبارکه طی سال جاری خبر داد و گفت: تحقق این موضوع هزینه‌های تأمین مالی را کاهش خواهد داد.نادری تصریح کرد:همچنین پروژه‌های توسعه مبارکه نظیر سنگان، سبا و زیر سقف، در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند و عمده وام‌های دریافتی شرکت نیز صرف این طرح‌ها شده و تکمیل آن‌ها موجب کاهش هزینه‌های مالی شرکت می‌شود.

افزایش درآمد‌های سرمایه گذاری «فولاد»

معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه در رابطه با درآمد 192 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه اظهار داشت: بیشترین درآمد سرمایه‌گذاری شرکت ناشی از تقسیم سود سهام سرمایه‌گذاری معادن فلزات، چادرملو و گل‌گهر بود و در فولاد هرمزگان نیز به دلیل وجود زیان انباشته، کاهش درآمد سرمایه‌گذاری ثبت شد. البته در این زمینه، اگر فولاد هرمزگان به ازای هر سهم خود20 تومان سود محقق کند، این زیان انباشته صفرخواهد شد. همچنین در حال حاضر به دلیل سودآور شدن این شرکت، در سال‌های بعد درآمد سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه افزایش خواهد داشت.

کد خبر 389099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =