ادغام بانک ها شدنی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام یکی از دلایل عدم همکاری بانک های بزرگ خارجی با بانک های ایرانی گفت: براساس قانون تجارت، ظرفیت قانونی لازم برای ادغام بانک ها وجود دارد.

محمدرضا پورابراهیمی درباره مطرح شدن ادغام بانک ها که هفته پیش توسط  رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد به خانه ملت گفت: براساس سیاست های اصل 44 باید سهم دولت در اقتصاد کاهش یابد تا زمینه حضور پررنگ تر بخش خصوصی در اقتصاد کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل بانک های خصوصی این بود که تجهیز منابع مالی و تخصیص این منابع بصورت ارائه تسهیلات بانکی به روش مناسبی صورت گیرد تا در رقابت بهای تمام شده پول کاهش یابد. در عمل بانک های خصوصی به اهداف مذکور دست نیافتند و بعضا با رقابت های غیرصحیحی که در حوزه اقتصادی انجام دادند تاثیر منفی بر عملکرد بازارهای پول در اقتصاد کشور داشتند.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر برجام ظرفیتی برای استفاده از تعاملات خارجی با بانک های خارجی  فراهم کرده اما ظرفیت بانکی کشور نیز دارای مسائلی است که مانع از استفاده از ظرفیت ها می شود. البته این موضوعات جدا از تداوم کارشکنی ها دشمنان ایران در اجرای صحیح برجام است. 

پورابراهیمی تصریح کرد: فقدان کفایت سرمایه بانک های ایرانی نیز از دلایل عدم همکاری بانک های بزرگ خارجی با شبکه بانکی داخلی است. بنابراین ادغام بانک های ایرانی می تواند نقش مهمی در ارتقای کفایت سرمایه داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت در خصوص ادغام بانک های خصوصی تصمیم نمی گیرد و بانک مرکزی نمی تواند در این حوزه الزام ایجاد کند و براساس قانون تجارت، انجام این مهم برعهده مجمع عمومی بانک ها است و نهایتا بانک مرکزی می تواند با این کار موافقت یا مخالفت کند. با این حال مجمع بانک های دولتی در اختیار دولت است و براین اساس، ادغام بانک های دولتی باید براساس مصوبه دولت صورت گیرد.براساس قانون تجارت، ظرفیت قانونی لازم برای ادغام بانک ها وجود دارد.

کد خبر 388969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =