آخرین وضعیت عملیاتی "وامید" و طرح های توسعه آن

شرکت سرمایه گذاری امید از جمله سهامداران عمده شرکت های چادرملو و گل گهر است که نقش بسزایی در صنعت معادن و فلزات اساسی ایفا می کند.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از رادیو سهام، وضعیت سودآوری این هلدینگ تحت تاثیر قیمت های جهانی قرار دارد و از نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیم می پذیرد. در این بین به نظر می رسد در شرایطی که  نرخ ارز در سال ۹۵ به ثبات رسیده، "وامید" از وضعیت مساعد تری برخوردار بوده و در کنار آن روند رو به رشد قیمت فلزات اساسی نیز به این مجموعه کمک بسزایی می کند. بر اساس اطلاعات موجود، "وامید" در رتبه دوم از نظر شفافیت قیمتی، سودخالص، قیمت سهم و ارزش بازار در میان شرکت های سرمایه گذاری قرار دارد و طرح های توسعه متعدد و مناسبی در برنامه ها و اولویت های این مجموعه قرار دارد که در گفتگو با علی عسکری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید به آن پرداخته شده است.

شرکت سرمایه گذاری امید چه طرح های توسعه ای در دست اجرا دارد؟

از جمله طرح های توسعه شرکت می توان به طرح توسعه گل گهر، چادرملو وگهر زمین اشاره کرد. بسیاری از طرح های توسعه از طریق فاینانس تامین مالی خواهد شد. علاوه بر این، از محل طرح هایی همچون سیمان هرمزگان و کویر تایر در سال های آتی برای شرکت ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

پروژه انتقال آب خلیح فارس در چه مرحله ای به سر می برد؟

پیگیری جدی خط لوله انتقال آب خلیج فارس به شرکت چادرملو ادامه دارد. این پروژه در سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید و در کنار آن مناقصه احداث پروژه مخازن نفت نیز در دستور کار قرار دارد.

چرا در سال ۹۵ درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت کاهش داشت؟

عمده تغییر در درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت ناشی از کاهش سود نقدی تقسیمی دو شرکت چادرملو و گل گهر است که این کاهش تقریبا به میزان ۳۱ درصد است. سایر درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها تقریبا بدون تغییر مانده اند.

آیا هلدینگ "وامید" برنامه ای جهت فروش سهام زیر مجموعه های خود  در نظر دارد؟

بله به زودی شرکت توسعه صنایع معدنی امید از پرتفوی سرمایه گذاری "وامید" به فروش می رسد، علاوه بر این، این مجموعه در نظر دارد تا شرکت هایی که فعالیت موازی دارند را واگذار کند و در این راستا صنایع معدنی امید ارزش گذاری شده و به زودی به فروش می رسد. فروش این مجموعه به شدت پیگیری می شود و امیدواریم طی ماه های آتی به اجرا درآید.

ذخایر معادن چادرملو و گل گهر به چه اندازه است و ظرفیت استحصال از آن ها به چه میزان است ؟

از معادن رو باز معدن گهر زمین حدود ۴۳۵ میلیارد تن باقی مانده که در مورد گل گهر حدود ۱۵۰ میلیون تن اکتشاف جدید نیز در مرحله اجرا قرار دارد. ضمن اینکه هلدینگ امید در نظر دارد تا با ایمیدرو قراردادی مبنی بر کشف معدن جدید منعقد کند تا کشف جدیدی توسط شرکت امید صورت گیرد.

برنامه های آتی شرکت و اولویت های آن برای سال جاری چیست؟

از برنامه های آتی این شرکت می توان به مشارکت در برنامه افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر، استفاده از ابزارهای تامین مالی جدید، حضور فعال در صنایع بالا دستی و پایین دستی نفتی، خروج از سرمایه گذاری های راکد و کم بازده، تقویت جایگاه شرکت در گروه معدنی، آمادگی برای حضور موثر در توسعه مخازن استراتژیک نفتی کشور، تکمیل زنجیره تولید در صنعت سنگ آهن و … اشاره کرد.

 تقاضای آتی بخش فولاد جهانی را چگونه پیش بینی می کنید؟

با توجه به اینکه طرح توسعه بزرگترین شرکت سنگ آهنی در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، پیش بینی افزایش صادرات سنگ آهن استرالیا نیز وجود دارد و انتظار می رود افزایش صادرات منجر به افزایش تقاضا در بخش فولاد شود. علاوه بر این، افزایش میزان استخراج سنگ آهن از معادن هند و کاهش ۳۵ درصدی مخارج اکتشاف سنگ آهن با عیار بالا از دیگر موارد موثر خواهد بود.

افرایش سرمایه در شرکت های سرمایه پذیر در سال ۹۵ به چه میزان بوده است؟

طی سال مالی ۹۵ حدود 10 هزار و 66 میلیارد ریال بوده که عمدتا از محل مطالبات حال شده شرکت سرمایه گذاری امید تامین شده است.

به عنوان آخرین سوال، مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۵ را تشریح کنید؟

از جمله اقدامات شرکت سرمایه گذاری امید در سال گذشته می توان به بازارگردانی سهام شرکت اشاره کرد و در کنار آن شرکت در مناقصه احداث پروژه مخازن نفتی استراتژیک به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در بند جاسک حضور پیدا کرد، همان طور که قبلا عنوان  شد پیگیری جدی برای تکمیل لوله انتقال آب خلیج فارس به شرکت های چادر ملو و گل گهر در سال ۹۵ انجام شده است. همچنین این شرکت در سال ۹۵ توانست بخش عمده ای از مطالبات سهامداران حقیقی و حقوقی البته به جز سهامداران عمده را تسویه نمایید.

کد خبر 388959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =