زمان توقف نمادها به نصف روز کاهش می یابد

مشکل باز و بسته شدن نماد ها برای همیشه حل شده و نماد شرکت ها فقط یک نصف روز بسته خواهد ماند.

 نشست بررسی بهبود ریزساختار های بازار سرمایه در سال ۹۶ به همت کانون کارگزاران بورس با حضور سید احمد عراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس ، سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره و رییس مرکز پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و روح اله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ،برگزار شد.

در این نشست عضو هیات مدیره سازمان بورس از بررسی طرحی خبر داد که طی آن مشکل باز و بسته شدن نماد ها برای همیشه حل شده و نماد شرکت ها فقط یک نصف روز بسته خواهد ماند.

سعید فلاح پور با بیان اینکه زمان نوسان های نامتعارف نماد ها، سمت مثبت جهت گیری شرکت ها از شفاف سازی خوبی برخوردار بود اما سمت منفی عمل شفاف سازی با سرعت مناسبی انجام نمی شد گفت:این موضوع قاعده ای پیشنهاد شده است. در این شرایط نماد یک نصفه روز بسته و حداکثر روز معاملاتی آینده باز می شود. اما در صورت عدم ارایه به موقع اطلاعات مالی بورس ها به سرمایه گذاران موضوع را اطلاع خواهند داد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس تاکید کرد: حال چنانچه نماد نامتعارف تغییر قیمت داشته باشد، شرکت باید کنفرانس خبری (حتی به صورت مجازی) برگزار کند. در این شرایط نماد چند روزی متوقف می شود و پس از ۳ تا ۵ روز نماد بازگشایی می شود. تمام این فرایند به صورت مکانیزه شده انجام می شود و اختیارات بیشتری مطابق استانداردهای بین المللی در اختیار بورس ها قرار خواهد گرفت.

واچ لیست

فلاح پور تصریح کرد: دلیل دیگر توقف نمادها، اطلاعات ندادن شرکتها است. بر اساس دستورالعمل فعلی، تا زمانی که شرکت اطلاعات ندهد، نماد متوقف خواهد ماند. اما در تجربه های خارجی، شرکت ها در واچ لیست قرار می گیرند و افرادی که سهام این شرکت را خریداری می کنند از وضعیت اطلاع رسانی آن آگاهی دارند. در عین حال، برخوردهایی با شرکت صورت میگیرد. اما نقد شوندگی شرکت متوقف نمی شود تا حقوق سهام دار خرد پایمال نشود. اما اگر روند عدم اطلاع رسانی ادامه دار شود، پس از ۱۲ ماه، شرکت وارد روند لغو پذیرش می شود. در این صورت، نماد در این ۱۲ ماه متوقف نخواهد ماند و سهام داران نیز از شرایط شرکت مطلع خواهند بود.

وی ابراز داشت: بخشی از توقف های طولانی مدت نمادها، بابت پیش بینی سود بود. به منظور کاهش مدت زمان توقف نماد در چنین شرایطی، بر روی این موضوع مطالعاتی انجام شد. در برخی کشورها این روند اجبار نیست و در برخی کشورها ممنوع است.

انتشار گزارش تحلیل مدیریت

رییس مرکز پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس گفت: مطالعات نشان می دهد که شرکت می تواند به جای پیش بینی سود، گزارشی را تحت عنوان تحلیل مدیریت، در هر دوره به همراه صورت های مالی به بازار منعکس کنند و مدیریت چشم انداز آینده را ترسیم می کند. بنابراین، بازار بر اساس مفروضات ارایه شده، تحلیل های خود را انجام می دهد.

او با بیان اینکه اصلاح دستورالعمل ها و مقررات زدایی در دستور کار قرار گرفته است گفت:پس از بررسی ها در مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، به این نتیجه رسیدیم که سه دستورالعمل معاملات، افشای اطلاعات و پذیرش در این روند نیازمند تغییراتی هستند.

تلاش برای جهانی شدن

رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس به اهمیت بین الملی شدن بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت: محدودیت های موجود مانع حرکت بورس ایران در مسیر جهانی و برای سرمایه گذاران خارجی نا آشنا است. از این رو، تطبیق با مدل های بین المللی یکی از ضرورت های امروز بازار سرمایه است.

فلاح پور به توقف نمادها اشاره کرد و گفت: بسته بودن طولانی مدت نمادها بر خلاف سایر کشورها است و اصلاح دستورالعمل آن باید مطابق با استانداردهای جهانی صورت گیرد.

رییس مرکز پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس تصریح کرد: قاعده مند شدن و شفاف سازی نوسانات نامتعارف با جهت مثبت و منفی برای کاهش زمان توقف نمادها از مواردی است که مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت ها ملزم به ارایه بازارگردان شدند

فلاح پور،به ضرورت معرفی بازار گردان ها اشاره کرده و گفت: شرکت هایی که به تازگی وارد بازار سرمایه خواهند شد، ملزم به معرفی بازارگردان شده اند و تمام اقدامات مذکور با همفکری فعالان بازار سرمایه و صاحبنظران این حوزه انجام خواهد شد و بدون همکاری و همدلی آنها این مهم محقق نمی شود.

 

کد خبر 388863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =