منتفی شدن خرید بیمه الحاقیه

رییس کل بیمه مرکزی از منتفی شدن خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث با تصویب لایحه اصلاح این قانون در مجلس خبر داد.

محمد ابراهیم امین امروز در نشستی خبری به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تاسیس بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا موضوع اصلاح بیمه نامه شخص ثالث براساس سوابق راننده منتفی شده است؟ اظهار داشت: لایحه اصلاح بیمه شخص ثالث در کمیسیون اقتصادی طی سال گذشته و دو ماه ابتدایی امسال بررسی و نهایی شده است و نمایندگان عضو این کمیسیون به همه دغدغه های ما در این قانون پاسخ مثبت داده اند. بیش از ۹۰ درصد خواسته های صنعت بیمه در این لایحه لحاظ شده است.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه براساس تصمیم کمیسیون اقتصادی که نهایی و به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد شد، ریسک براساس ویژگی های راننده ارزیابی خواهد شد، گفت: براساس اصلاح دیگری که در این لایحه انجام شده، در صورت افزایش دیه که به صورت سالانه انجام خواهد شد، دیگر نیازی نیست مردم الحاقیه خریداری کنند.

وی ادامه داد: همچنین بر این اساس تا زمانی که مهلت قرارداد دارنده بیمه شخص ثالث به اتمام نرسیده است، بیمه براساس دیه لحاظ خواهد شد؛ به این ترتیب که هر گونه افزایش بیمه و مازاد مبلغ برعهده صندوق تامین خسارات بدنی خواهد بود. براین اساس سهم صندوق از ۵ درصد به ۷ تا ۸ درصد افزایش خواهد یافت.

امین گفت: سازوکار دیگری در لایحه بیمه شخص ثالث در مجلس در نظر گرفته شده است مبنی بر آنکه همه اطلاعات مربوط به حوادث رانندگی در سامانه ای متمرکز می شود و همه دست اندرکاران مربوطه از جمله بیمه مرکزی، پلیس، صندوق تامین خسارت بدنی، شرکت های بیمه، دادگاه ها و غیره به سامانه مرتبط خواهند بود و با تمرکز و تجمیع اطلاعات از تقلب و تخلف و پرداخت خسارات غیرواقعی جلوگیری می شود، همچنین امکان استفاده از داده های ارزیابی ریسک فراهم خواهد شد.

تخفیف ۷۰ درصدی شخص ثالث فروشنده محفوظ است

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه از ابلاغ بخشنامه ای به صنعت بیمه در مورد محفوظ بودن تخفیف ۷۰ درصدی بیمه شخص ثالث برای فروشنده خبر داد و گفت: امتیازاتی که به یک فرد در بیمه شخص ثالث تعلق می گیرد، امتیاز تخفیف ناشی از عدم خسارت است که اگر در زمان اعتبار بیمه نامه، خودرو فروخته شود برای راننده محفوظ باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: تخفیف عدم خسارت حداکثر تا ۷۰ درصد است که اگر کسی از این امتیاز برخوردار باشد در زمان فروش اتومبیل این امتیاز برای آن محفوظ خواهد ماند و به خریدار منتقل نخواهد شد.

امین با اعلام اینکه سه شرکت بیمه مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بیمه دریافت کرده اند و باید سرمایه تعهد شده را واریز کنند، گفت: در عین حال، این سرمایه باید براساس قانون پولشویی مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن وزیر اقتصاد تاسیس آنها را تایید کند ولی هنوز این شرکت‌ها مراحل مذکور را طی نکرده اند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی بیمه، بیمه ایران در مقابل انتقال املاک بیمه توسعه به این شرکت، خسارت زیان دیدگان را خواهد پرداخت و در عین حال بناست که دولت تمامی زیان هایی که سهامداران این شرکت تحمیل کرده اند را تقبل نماید این درحالی است که سهامداران بیمه توسعه مدعی هستند املاک و دارایی هایشان بیش از تعهدات است.

امین در پاسخ به پرسشی در خصوص بررسی شورای رقابت در بحث انحصار در صنعت بیمه گفت: بازار بیمه بازرگانی بازاری است که در آن ۲۹ شرکت مجوز فعالیت دارند، البته دو شرکت در بخش اتکایی و دو شرکت نیز پی اند ای فعال هستند در صورتی که آنها از لیست ۲۹ شرکت خارج کنیم، هم اکنون ۲۵ شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که با یکدیگر در بخش فروش بیمه نامه با یکدیگر رقابت می کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه، نرخ حق بیمه در صنعت بیمه برخلاف برخی از کالاها و خدمات امری تخصصی و شناخته شده است، گفت: بر اساس الگوی جهانی احتمال حادثه و ریسک وجود دارد و بر همین اساس شرکت های بیمه در نرخ فنی بیمه نامه حق رقابت ندارند و شرکت های تنها می توانند درمیزان فروش بیمه نامه، سود مورد انتظار سهامداران و هزینه های بیمه گری با یکدیگر رقابت کنند.

وی با تاکید بر اینکه، رقابت و انحصار در بازار بیمه وجود دارد، خاطر نشان کرد: هر چند به لحاظ تعداد در صنعت بیمه رقابت وجود دارد و ۲۵ شرکت برای جذب مشتری با خدمات پس از فروش، ارزیابی خسارت رقابت می کنند و این امور برای مصرف کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است اما در حوزه صدور انحصار نداریم.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، هر چند در بازار بیمه انحصار وجود ندارد اما رقابتی هم نیست، زیرا بخشی از صنعت بیمه را پورتفوی درمان وشخص ثالث تشکیل می دهد که این دو رشته تابع نرخ گذاری هستند.

وضعیت توانگری شرکت‌های بیمه درخط قرمز نیست

امین در مورد نحوه تایید صلاحیت مدیران در صنعت بیمه کشور گفت: بیمه مرکزی در سه حوزه به طور مشخص برنامه ریزی کرده است که بر اساس آن، یکی از وظایف بیمه مرکزی که همان نظارت است، پیگیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه، برای نظارت بر توانگری شرکت‌های بیمه شورای عالی بیمه مصوبه ای را داشته است، اظهارداشت: بر همین اساس صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه بررسی شده و نحوه ذخیره گیری در شرکت‌ها کنترل می شود. البته هم اکنون توانگری برخی از شرکت‌های بیمه کمتر از یک است اما وضعیت آنها در خط قرمز نیست و اقداماتی نیز برای بهبود توانگری این شرکت‌ها صورت گرفته است و شرکت‌ها باید در بخش افزایش سرمایه، کنترل ریسک‌ها، محدودیت‌هایی که بیمه مرکزی در صدور بیمه نامه در نظر گرفته است که در صورتی که شرکت‌های بیمه از رهنمودهای بیمه مرکزی پیروی نکنند، به افکار عمومی اطلاع رسانی می شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 387821

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =