تأمین منابع مالی صرفاً از طریق سیستم بانکی کشور نیست

  اصلاح ساختار مالی خودروسازها اولین گام برای ارائه تسهیلات و خروج از تنگنای نقدینگی به این صنعت از طریق بازار پول و بازار سرمایه است.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی درباره مشکلات صنعت خودرو برای تأمین تسهیلات در برنامه تلویزیونی بورس گفت: اصلاح ساختار مالی یکی از مهم ترین موارد مطرح شده در چند سال گذشته با شرکت های بزرگ خودرو سازی برای ارائه تسهیلات بوده است.

سید علی اصغر میر محمد صادقی، با بیان اینکه اصلاح ساختار مالی در چند بخش خلاصه می شود، اظهار داشت: اولین اصلاح ساختار مالی به این نکته برمی گردد که شرکت های خودرو ساز نباید سهام خود را در بانک ها به فروش بگذارند. نکته بعدی ایجاد انبوه شرکت توسط شرکت های خودرو سازی است که این اقدام هم در ساختار مالی و سمت بدهی های خودروسازها تأثیر منفی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بحث بعدی این است که تأمین منابع مالی صرفاً نباید از طریق سیستم بانکی کشور انجام شود. چون منابع سیستم بانکی محدود است و اعطای بخش اعظمی از تسهیلات به شرکت های بزرگ از جمله خودرو سازها باعث می شود که بخش دیگری از صنعت کشور از دریافت منابع تسهیلات بانکی محروم شوند.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی درباره برون رفت از عدم نقدینگی در صنعت خودرو گفت: شرکت های بزرگ خودرو ساز برای طرح هایی که قاعدتاً نتایج آن 4-3 سال آینده در صورت های مالی شرکت ها نشان داده می شود باید به سمت بازار سرمایه بروند.

میر محمد صادقی با اشاره به اینکه بازار پول نماد بازار کوتاه مدت کشور است، خاطر نشان کرد: بازار پول حداکثر باید یک ساله تسهیلات دهد و بیشتر باید در تبدیل سرمایه در گردش شرکت های متوسط و کوچک متمرکز باشد و در خصوص طرح ها توسعه ای و ایجادی، مخصوصاً برای شرکت های بزرگ باید به سمت بازار سرمایه که خاصیت این بازارها، بازار بلند مدت است حرکت شود.

این مقام مسوول در پایان تأکید کرد: شرکت های خودرو ساز باید به سمت تأمین منابع از طریق سهام داران خود با تمرکز بر افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی باشند.

 

منبع: پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه -سنا-

کد خبر 387817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =