بورس کالا شاهراه توسعه تولید و صادرات زعفران

جلسه مشترک بورس کالای ایران و فعالان بازار زعفران کشور در قالب یک دوره آموزشی با محور استفاده از بستر بورس کالای ایران برای توسعه تولید و معاملات زعفران در شهر تربت حیدریه استان خراسان رضوی برگزار شد.

در این دوره آموزشی که در سالن کنفرانس جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه و با حضور جمعی از تولیدکنندگان، فعالان، واسطه ها و صادرکنندگان زعفران کشور برگزار شد، «علی نیا» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه با اعلام اینکه سطح زیر کشت زعفران در شهرستان تربت حیدریه و بخش های تابع آن، حدود یک سوم زعفران استان خراسان رضوی است، گفت: این محصول اثر قابل ملاحظه ای بر معیشت و اشتغال این شهرستان دارد و 95 درصد معیشت روستایی های این شهرستان به زعفران وابسته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه همچنین با اشاره به اینکه رساندن قیمت زعفران به قیمت واقعی آن از مهمترین موضوعات بخش کشاورزی کشور است، ابراز امیدواری کرد که با معاملات این کالا در بورس کالای ایران مشکلات زعفران کاران مرتفع شود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست «جواد فلاح» رییس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالای ایران ضمن تشکر از مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه، تولیدکنندگان، فعالان، واسطه ها و صادرکنندگان زعفران به خاطر برگزاری این جلسه  گفت: به دلیل ساختار سنتی بازار محصولات کشاورزی، بخش کشاورزی کشور از خدمات و ابزارهای بورس کالای ایران محروم مانده بود، تا این‌که در سه سال اخیر بورس کالای ایران تلاش عمده‌ای را برای توسعه‌ی معاملات محصولات کشاورزی به کار گرفت.

رییس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ادامه گفت: در صورتی که کشاورزان بتوانند محصولی با استانداردهای قابل قبول در بازارهای جهانی را به انبار پذیرش شده توسط بورس تحویل دهند، کشاورزان می‌توانند بدون واسطه و مستقیم کالای تولیدی خود را از طریق تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش برسانند.

به گفته «فلاح»، معاملات قراردادهای سلف یکی دیگر از ابزارهایی است که بورس می‌تواند در اختیار فعالان بخش کشاورزی قرار دهد. براساس تفاهم‌نامه‌ای که بورس کالای ایران با صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امضاء کرده است، کشاورزان با تشکیل تعاونی می‌توانند به صندوق مراجعه نمایند و صندوق با اخذ تضامینی نظیر سند زمین به کشاورز اعتبار دهد و بورس براساس اعتباری که صندوق داده است به کشاورزان اجازه دهد محصول خود را قبل از برداشت به صورت سلف از طریق بورس به فروش برسانند.

 

منبع: روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران

کد خبر 387779

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =