ورود شرکت های خارجی به پالایشگاه های ایران

مدیرعامل شرکت زیرساخت مجموعه پالایشگاهی سیراف به رویترز گفت: ۸ شرکت اروپایی مایل به سرمایه‌گذاری در پروژه ۲.۸ میلیارد دلاری پالایشگاه نفت سیراف هستند.

به گزارش رویترز، ایران برای کاهش وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی به دنبال افزایش ظرفیت پالایشگاهی خود است. این کشور که درحال حاضر پنجمین تولید‌کننده نفت اوپک به حساب می‌آید، ذخایر نفت و گاز عظیمی دارد اما فاقد ظرفیت پالایشگاهی است که این کشور را به واردات فرآورده‌های نفتی وابسته می‌کند. تحریم‌های غربی اعمال شده علیه ایران این کشور را از فناوری‌های صنعت نفت محروم کرده است.

علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت زیرساخت مجموعه پالایشگاهی سیراف با اشاره به تلاش ایران در راستای خودکفایی گفت: این پروژه برای شرایط کنونی طراحی شده است. البته پس از لغو تحریم‌ها شرکت‌های خارجی بیشتری به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند خواهند شد.

صادق‌آبادی گفت: یک شرکت آسیایی و یک شرکت ایرانی روی بخش‌هایی از این پالایشگاه کار خواهند کرد.

وی بدون نام بردن از این شرکت‌ها گفت: ما از بین هشت شرکت اروپایی که خواهان حضور در این پروژه هستند انتخاب خواهیم کرد. وی به تعداد شرکت‌هایی که انتخاب خواهند شد اشاره نکرد.

صادق‌آبادی گفت: هشت کارخانه پالایش توسط شرکت‌های خصوصی و با بودجه خصوصی ساخته خواهد شد.

صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز تنزل کرده است، اما صادرات میعانات گازی (نوعی نفت سبک برای تولید بنزین و مواد پتروشیمی) که از پارس جنوبی به دست می‌آید افزایش یافته، زیرا صادرات میعانات گازی هدف تحریم‌ها قرار ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که فروش میعانات گازی ایران در سال 2014 دو برابر شده و به حدود 200 هزار بشکه در روز رسیده است. این مقدار صادرات باعث شده که مجموع صادرات نفتی ایران در ماه آوریل به حدود روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد.

این درحالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: ایران زمانی که این پالایشگاه‌ها به بهره‌برداری برسند، دیگر میعانات گازی صادر نخواهد کرد و این میعانات به فرآورده‌های با ارزش‌تر تبدیل خواهند شد.

زنگنه افزود: با ساخت پالایشگاه سیراف یک گام مهم در جهت جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات گازی برداشته می‌شود.

صادق‌آبادی گفت: پالایشگاه سیراف ظرفیت تولید روزانه بیش از 270 هزار بشکه بنزین سنگین (نفتا)، 140 هزار بشکه در روز نفت گاز(گازوئیل) 30 هزار ال پی جی و 40 هزار بشکه در روز نفت سفید را دارد. حدود 60 درصد میعانات گازی سیراف به نفتا که در تولید محصولات برپایه پلاستیک استفاده می‌شود تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت مجموعه پالایشگاهی سیراف خاطرنشان کرد: تقاضا برای بنزین سنگین رو به افزایش است و با پروژه سیراف ما قادر خواهیم بود بنزین سنگین بیشتری را برای صادرات به بازار‌های آسیایی تولید کنیم.ایران قصد دارد در بلند‌مدت فرآورده‌های پالایش شده بیشتری را تولید کند که باعث اشتغالزایی در کشور و کمک به اقتصاد خواهد شد.

خاورمیانه در حال تبدیل شدن به یک مرکز پالایشگاهی مهم است به‌طوری که دیگر کشورهای خلیج‌فارس نظیر کویت در حال افزایش ظرفیت خود برای کاهش وابستگی به واردات فرآورده‌های پالایشی هستند.

عربستان قصد دارد تولید فرآورده‌های پالایشی خود را از روزانه پنج میلیون بشکه به روزانه هشت الی 10 میلیون بشکه در سال‌های آینده برساند.

 

منبع: بورس پرس

کد خبر 387725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =