افزایش نوسان شایعه و صف محوری بازار سهام را از بین می برد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان قیمت سهام برای سهام شرکت‌های بورسی تمرکز صرف در صف‌محوری را کنار خواهد زد، معتقد است: برچیده شدن محدودیت نوسان باعث خواهد شد، تا بازار با یک شایعه و خبر دچار صف محوری نشود.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عنوان کرد: بازار سرمایه ایران از معدود بازارهایی است که در آن محدودیت دامنه نوسان وجود دارد. این موضوع باعث شده تا طی سالهای اخیر همواره بازاری صف محور در دامنه‌های مثبت و منفی قیمت‌ها را شاهد باشیم.

علی مهرپور لایقی با بیان اینکه محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام در بازار سرمایه ایران باعث شده تا بازار به محض انتشار یک خبر ساده و یا شایعه تایید نشده به سرعت با نوسان‌های مثبت و منفی مواجه باشد، افزود: رانت دسترسی به این اخبار برای عده‌ای اندک باعث شده بود، تا همواره نگاه سرمایه‌گذار به بازار بر مبنای صف خرید یا فروش سهام در نمادهای معاملاتی شکل گیرد.

به گفته وی با جلوگیری از ایجاد صف در نمادهای معاملاتی از طریق آزاد کردن دامنه نوسان قیمت و تعدیل تدریجی حجم مبنا می‌توان امیدوار بود که ضمن حذف رانت خبر، بازار سهام نیز به جایگاه اصلی خود دست یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال انتشار مستقیم گزارش‌های مالی شرکت‌ها از طریق سامانه معاملات را بزرگترین رخداد بازار سرمایه ایران در آغاز دوره نوینی از فعالیت خود عنوان کرد و افزود: این رخداد اگر چه می‌تواند دخالت ناظر بازار سهام در روند گزارش‌دهی شرکت‌ها و دسترسی یکسان عموم ذینفعان بازار سهام را همگن کند، اما همچنان رانت دسترسی به اطلاعات نهانی شرکت‌ها تا پیش از درج و انتشار عمومی در سامانه کدال وجود خواهد داشت. برای این موضوع همچنان راهکاری وجود ندارد، هر چند که فرآیند مالی تمامی شرکت‌های بورسی بر مبنای حسابداری تعهدی مدیریت و کنترل می‌شود.

مدیر مالی دانشگاه علوم شناختی از آغاز حمایتی بورسی 5 بانک بزرگ کشور نیز سخن گفت و افزود: چنین حمایت‌هایی  برای بازار سهام مسکنی کوتاه مدت و گذرا خواهد بود، چرا که بازار سهام با نوسان‌های چندان شدیدی دیگر روبرو نیست، این میان موضوع مهم در حمایت از بازار سهام لزوم بازگشت اعتماد سهامداران و جلوگیری از رویه‌های غیرمنطقی واگذاری سهام از سوی حقوقی‌ها و بانک‌های فعال در بازار سهام است.

وی در پایان افزود: در حال حاضر ارزش واقعی سهام نسبت به قیمت‌های موجود در بازار بالاتر بوده و ضروری است سهامداران عمده و بازیگران بزرگ بازار سهام چنانچه به ارزندگی دارایی‌های مالی خود اعتقاد دارند، نسبت به حمایت از سهام خود اقدام کنند.

کد خبر 387558

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =