افزایش یک درصدی قیمت سهام اجرایی می شود

ناظر بازار بورس تهران از افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران خبر داد و گفت: از روز شنبه ۲ خرداد ماه امسال دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام از مثبت منفی ۴ به مثبت منفی ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

علی صحرایی، رییس اداره عملیات بازار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: از روز شنبه 2 خرداد ماه سال جاری با هدف افزایش نقدشوندگی بازار سهام، دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام از مثبت منفی 4 به مثبت منفی 5 درصد افزایش خواهد یافت. در عین حال برای حق تقدم سهام نیز دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام از مثبت منفی 8 به مثبت منفی 10 درصد تغییر می‌یابد.

وی با بیان اینکه موضوع نقدشوندگی سهام در بازارهای سرمایه دنیا همواره دغدغه متولیان بورس‌ها بوده است،عنوان کرد: بورس ایران در مقایسه با بورس‌های جهانی از کمترین میزان دامنه نوسان قیمت برخوردار بوده که موضوع نقدشوندگی را همواره به چالش کشیده است. از اینرو تصمیمات گرفته شده در این زمینه در راستای افزایش نقدشوندگی و با توجه به شرایط و خواست سهامداران صورت گرفته است.

رییس اداره عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: همواره موضوع محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه یکی از دلایل اصلی رفتار توده‌وار سرمایه‌گذاران در شرایط مختلف بوده که با تعدیل دامنه نوسان قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران رفتار خود را به سمت افزایش تحلیل و فاصله گرفتن از رفتارهای هیجانی سوق دهند.

به گفته صحرایی تاکنون توسعه فیزیکی بازار سهام در دستور کار متولیان بازار سرمایه بوده که از این پس توسعه کیفی این بازار نیز در کنار توسعه فیزیکی انجام خواهد شد.

وی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا دامنه نوسان قیمت سهام و حجم مبنا باز هم دستخوش تغییر خواهد بود یا خیر پاسخ داد: بازار سرمایه ایران در حال حاضر در آستانه توافق جامع هسته‌ای با سرمایه‌گذاران خارجی روبه‌روست که علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه ایران هستند.

صحرایی افزود: بورس تهران تلاش می‌کند تا برای میزبانی از این سرمایه‌گذاران استانداردهای موجود را همپای بورس‌های دنیا قابل پذیرش ارتقا دهد از این رو تعدیل حجم مبنا به سمت صفر و یا جایگزینی مکانیزم دیگری به جای آن و همچنین تعدیل دوباره دامنه نوسان قیمت سهام به چشم‌انداز آتی بازار سرمایه و شرایط پیش‌رو بستگی خواهد داشت.

وی در پرسش دیگری مبنی بر نحوه اعمال قانون گره و بازگشایی نمادهای معاملاتی افزود: با تعدیل دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام دامنه قیمتی برای رفع گره معاملاتی به ترتیب 5 و 10 درصد و در مجموع 15 درصد در یک روز تغییر خواهد کرد.

به گفته صحرایی در شرایط فعلی بازار سرمایه هیچ تغییری در دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام در بازار فرابورس رخ نخواهد داد.

کد خبر 387543

اخبار مرتبط

  • ۶ نشانه مثبت برای بازار سهام هفته آتی

    ۶ نشانه مثبت برای بازار سهام هفته آتی

    توافق ایران و چین، سیگنال مثبت درباره افزایش دامنه نوسان بورس، نوسان قیمت دلار، ادامه سیاست‌ عرضه اولیه، ترسیم چشم‌انداز مثبت سیاستگذاران برای بازار سهام و اخبار سیاسی مربوط به کاهش تنش‌ها شش عامل مهم در بورس هفته آینده است. عواملی که چشم‌انداز هفته آینده را مثبت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =