روحانی: عزت ایران روزی است که در آن بیکار نباشد/دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند

رییس جمهوری اظهار داشت: افتخار آفریننان! ما نیاز به توسعه داریم. توسعه یک هدف بسیار بلند و بالا برای همه کشورها است. ما ایران توسعه یافته را می خواهیم. چشم انداز ۲۰ ساله ابلاغی رهبر معظم انقلاب در یازده سال پیش به ما می گوید ایران ظرف ۲۰ سال باید کشور توسعه یافته باشد؛ این هدف بلندی است که همه باید آن را دنبال کنیم.

رییس جمهوری با بیان این که کار و کارگر نماد نوآوری ، سازندگی، توسعه و تعالی کشور ایران است، گفت: عزت ایران روزی است که در آن بیکار نباشد.
روحانی: عزت ایران روزی است که در آن بیکار نباشد/دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح سه شنبه در جشن بزرگ کارگری در بیست و ششمین جشنواره ملی امتنان از جامعه کار و تولید، افزود: خوشبختانه امسال ایام بزرگداشت کارگران مصادف است با ایام میلاد با سعادت مولای متقیان علی (ع) که او مرد جهاد و شجاعت بود، مرد ایمان و معنویت بود، او مرد علم و دانش بود، مرد یتیم نوازی کودکان و دستگیری بینوایان بود و او مرد کار بود.

رییس جمهوری ادامه داد: امیرالمومنین (ع) با آن عظمت و مقامش که هیچ انسانی در روی زمین بعد از پیامبر(ص) به مقام و منزلت او نمی رسید و او همواره به عنوان الگو نه تنها برای ما مسلمانان که برای همه آزادمردان جهان است، همواره کار و تلاش و کوشش را به عنوان راه زندگی خود می دانست.

روحانی اضافه کرد: آن همه زمین های اطراف مدینه که با دست مبارک او احیا شد و آن همه چاه ها که به دست او حفر شد و وقتی آب چاه جاری می شد؛ امام نماز شکر به جای می آورد و شکر خداوند می کرد و آب آن چاه را برای فقرا و بینوایان وقف می کرد که هنوز هم بعد از قرن ها در اطراف مدینه همان چاه ها وجود دارد و از آب آن چاه ها نخلستان ها بهره مند می شوند.

 

**ما به توسعه نیاز داریم

رییس جمهوری اظهار داشت: افتخار آفریننان! ما نیاز به توسعه داریم. توسعه یک هدف بسیار بلند و بالا برای همه کشورها است. ما ایران توسعه یافته را می خواهیم. چشم انداز ۲۰ ساله ابلاغی رهبر معظم انقلاب در یازده سال پیش به ما می گوید ایران ظرف ۲۰ سال باید کشور توسعه یافته باشد؛ این هدف بلندی است که همه باید آن را دنبال کنیم.

روحانی تاکید کرد: چگونه توسعه حاصل می شود؟ چگونه ما می توانیم پرچم عزت ایران و پرچم عزت اسلام را در جهان بالا ببریم؟ آن روزی که در این کشور بیکاری نباشد، آن روز، روز عزت ایران و عزت اسلام در ایران است.

 

**تاکید بر سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت

رییس جمهوری با تاکید بر این که همه باید در صف واحد قرار بگیریم، گفت: دولت، کار آفرین و کارگر؛ ما در یک مسیر سه جانبه گرایی می توانیم به توسعه کشور برسیم. مهم ترین ستون توسعه کشور کار و کارگر است اما آیا بدون کارآفرین فضای کار به وجود می آید؟ و آیا بدون هماهنگی دولت، کارگر و کارآفرین ما می توانیم مسیر توسعه را بپیماییم؟

روحانی افزود: یادمان نرود که در سال ۹۱، شرایط توسعه کشور رشد منفی ۶.۸ بود که این به معنای قفل زدن در مسیر کار و تلاش کشور است و باز یادمان نرود در سال ۹۲ باز هم رشد ما منفی ۱.۹ بوده است. کشوری که در دو سال رشد منفی داشته است با همت شما کارگران، با ایثار مردم و با حمایت مردم و رهبر معظم انقلاب افتخار داریم که به دنیا بگوییم بعد از دو سال رشد منفی، در سال ۹۳ ایران دارای رشد مثبت بود.

 

**از اقتصاد نفتی به اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: این رشد مثبت را ادامه خواهیم داد، بدون رشد مثبت، اشتغال برای بیکاران امکان پذیر نیست. بارها و بارها به وزیر کار گفتم که همه توان را به کار بگیرید تا کارگری بیکار نشود این درد و غم بر دل همه ما است که یک نفر شب به خانه برود و در برابر زن و فرزندانش گرفتار و شرمنده باشد . 

روحانی تصریح کرد: این رسالت و وظیفه ما است، باید از اشتغال کارگران و ادامه فعالیت آن ها صیانت کنیم و دوم این که برای آن هایی که تا امروز فرصت شغلی نیافته اند، فرصت اشتغال به وجود بیاوریم.

رییس دولت یازدهم با طرح این سوال که چگونه می توانیم میلیون ها بیکار را در صحنه کار و فعالیت قرار دهیم؟ گفت: باید تولید رشد کند. باید اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کند. باید روپای خودمان بایستیم باید سرمایه در این کشور روی زمین مستقر شود. 

روحانی ادامه داد: باید فناوری نوین در این سرزمین بتواند تبدیل به برند تجاری شود و بتواند علم به تجارت تبدیل شود. همه باید دست به دست هم بدهیم و با شعار نمی توانیم در این کشور توسعه به وجود بیاوریم. دولت و ملت؛ سالی که سال همدلی است همه باید همدلانه در کنار یکدیگر فضای کار، اشتغال، توسعه و تولید را بالا ببریم.

 

**برای تولید به اخلاق نیاز داریم

رییس جمهوری تاکید کرد: البته برای تولید نیاز به اخلاق داریم. ما برای توسعه به کار و وجدان کاری نیاز داریم و جای تردید نیست اما در کنار آن نیاز به فناوری نوین، مدیریت کارآمد، سرمایه گذاری و حضور کارآفرینان در این کشور داریم.

روحانی اظهار داشت: در طول ۲۰ ماه گذشته دولت تلاش کرد قدرت خرید مردم همچون گذشته کاهش نیابد و لذا مهار تورم در دستور کار دولت بوده است. سال های ۹۲ و ۹۳ را با سال های گذشته مقایسه کنید. طی این دو سال در دولت یازدهم افزایش حقوق کارگران بر میزان تورم متوسط سالانه برای نخستین بار پیشی گرفته است. اگر تورم ما ۱۵ درصد بوده؛ حقوق کارگران ۱۷ درصد اضافه شده است. 

رییس جمهوری ادامه داد: به وزیر کار تاکید می کنم که برای بازنشستگان و کمک به آنان فکر جدی شود. آن ها در تنگدستی هستند و همچنین برای حل معضلات کارگران گام های جدی تر برداریم. 

روحانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدردانی کرد که توانست برنامه دولت را در سال ۹۳ اجرایی و عملیاتی کند و یادآور شد: برای نخستین بار ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که دارای دفترچه بیمه درمانی نبودند امروز دارای این دفترچه هستند و این قولی بود که در انتخابات به ملت ایران داده بودم که هیچ ایرانی بدون دفترچه بیمه نباشد.

رییس دولت یازدهم با اشاره به این که همچنین وعده داده بود که از مشکلات حوزه سلامت ، بهداشت و درمان نیز کاسته شود، گفت: به این دو وعده در سال ۹۳ عمل کردیم و آن را ادامه خواهیم داد. 

رییس جمهوری خطاب به ۸.۵ میلیون نفری که دفترچه بیمه درمانی دریافت کرده اند، گفت: بیمه درمانی مخصوص سال ۹۳ نبوده و این بیمه تمدید خواهد شد. نگران تمدید نباشید. ما باید به سمت دفترچه تامین اجتماعی برای زندگی مردم و دوران کهولت و بازنشستگی حرکت کنیم. 

روحانی با بیان این که دولت برای بهداشت و درمان ، آموزش و رفاه اجتماعی بودجه بسیار سنگینی را صرف می کند، اظهار داشت: انشاءالله با فضای بهتری که امسال روی کار و فعالیت به وجود خواهد آمد در زمینه رفاه؛ گام های نو و جدی برخواهیم داشت. 

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به مشکلات جامعه کارگری که در این مراسم مطرح شد، اظهار داشت: به وزیر کار دستور می دهم این مساله را که سهام عدالت به برخی کارگران نرسیده ، پیگیری کند. ما برای این که معضلات این کشور را حل کنیم ، مردم و کارگران عزیز، مردان سخت کوش و زنان پرتلاش؛ همه باید بدانیم فضایی را برای کشور ایجاد کنیم که سرمایه داخلی و خارجی و تکنولوژی جذب شود. 

 

** حل مساله هسته ای نخستین گام برای رفع معضلات اساسی است 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: برخی تصور می کنند در ماجرای مذاکرات هسته ای، دولت تنها به دنبال این است که یک معضل و آن برنامه پرونده هسته ای را حل کند. در حالی که این نخستین گام برای حل معضلات اساسی است.

روحانی با اشاره به این که بدخواهان و دشمنان این ملت دو معضل را به ناروا ایجاد کرده اند، افزود: نخست این که به ما تهمت زدند و گفتند دنبال سلاح اتمی هستیم و دوم ساز و کار غلطی ایجاد کردند تا سیستم بانکی ما را فلج کند، سرمایه ای وارد کشور نشود و خرید، صادرات و فروش با مشکل مواجه شود. 

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ما در مذاکرات به دنبال دو مساله هستیم نخست رفع اتهامات. می خواهیم به دنیا ثابت کنیم که بدخواهان ما به جهان دروغ گفتند، ایران به دنبال فناوری صلح آمیز بوده و نه ساخت بمب مخرب و ویرانگری که طبق فتوای رهبر معظم انقلاب بر ما حرام و ممنوع است. 

روحانی اضافه کرد: ثانیا ما در این مذاکرات می خواهیم مشکلات و معضلاتی را که بدخواهان پیش پای ما به وجود آورده اند، برداریم که با توافق نهایی و اگر طرف مقابل ما اراده جدی داشته باشد در ماه های پیش رو امکان پذیر است. 

 

** دلالان تحریم از هم اکنون به فکر شغل دیگری باشند 

رییس جمهوری با بیان این که شرایط تولید در ایران به مراتب بهتر خواهد شد، گفت: دلالان تحریم از هم اکنون به فکر شغل دیگری باشند. ما با هدایت رهبر معظم انقلاب و حمایت ملت ایران، راه تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهیم داد و کسی در دنیا نمی تواند فشار و تحریم بر ایران را در ماه ها و سال های آینده ادامه دهد. 

 

** سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است 

روحانی با بیان این نکته که سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است، خطاب به ۱+۵ اظهار داشت: بدانید دولت و ملت ایران در کنار هم و پشتیبان هم هستند. 

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: همه ما برای توسعه کشور باید تلاش کنیم و وظیفه شما کارگران سخت تر و سنگین تر است. مبادا به ذهن شما بیاید که دولتمردان امروزتان، کارگران و معضلات آن ها، فضای کار و مشکلات این فضا را فراموش کرده اند، هرگز هرگز.

 

** برای زنان و مردان سیاست های شغلی برابر به وجود آورید

رییس جمهوری خطاب به جامعه کارگری، گفت: ما به مشکلات شما آگاهی و برای رفع آن از خدا مدد می خواهیم و می دانیم روزی در این کشور عزت اسلامی خواهد بود که همه کارفرمایان، سرمایه و مدیریت خود را برای اشتغال و شما کارگران، تلاش خود را برای عظمت اسلام و ایران به کار بگیرید چرا که عظمت اسلام در سایه کار و تلاش همانند تلاش امیرالمومنین علی (ع) است. 

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: امسال باز هم می خواهم تاکید کنم آقای وزیر کار، نباید بین زنان و مردان امتیاز باشد. سیاست های شغلی برابر را به وجود آورید و آن هایی که در محیط بسیار سخت و زیان آور کار می کنند و سختی و مرارت می کشند برای بازنشستگی زودهنگام آن ها همانطور که گفته شد تلاش کنید. دولت از ا ین مسیر حمایت خواهد کرد. 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که کارگران عزیز ما ستون اقتصاد، سیاست، جامعه و پشتوانه بزرگ اسلام، جمهوری اسلامی ایران و دولتی هستند که خادم آن هاست، گفت: ما هم افتخار می کنیم که بتوانیم بیش از گذشته به ملت ایران و کارگران عزیز خدمت کنیم. 

کد خبر 387394

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =