بودجه ۱۴۰۵ با رشد شدید درآمدهای مالیاتی همراه شده است. سهم مالیات از بودجه از نصف بودجه عبور کرد و به ۵۷ درصد رسید. رشد مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد در سال قبل رسیده بود و حالا پیشنهاد ۱۲ درصد در بودجه ارائه شده است. رشد مالیات اشخاص حقوقی نیز در شرایط رکود، بیش از تورم برآورد شده که فشار زیادی به شرکتهای تولیدی به خصوص بخش شفاف وارد خواهد ساخت. در حالی که اقدام خاصی برای برخورد با بخش خاکستری دیده نشده است. به جای آن معافیت مالیاتی قانون تامین مالی تولید نیز به شدت محدود و عملا حذف شده است که سیگنال مناسبی به اقتصاد و بخش شفاف اقتصادی کشور نیست. در مقابل برخلاف وعدهها، بودجه همچنان کسری تراز عملیاتی ۶۰۰ همت دارد و اقدام موثری در مدیریت و کنترل هزینهها دیده نمیشود.
از سوی دیگر، انتظار رشد قیمت انرژی به خصوص گازوییل و برق بر اساس بودجه وجود دارد. نفت در بودجه واگذاری داراییهای سرمایهای نسبت به سال قبل نصف شده است. گزارشدهی نفت پیچیده شده و علاوه بر بخش واگذاری داراییهای سرمایهای، در واگذاری مالی و هدفمندی نیز آمده است. در بخش ارز، دولت برنامه فروش دلار خود در بازار دوم را دارد که امری بیسابقه در سیاستهای فروش ارزی کشور است. به نظر میرسد دلار صنایع نیز به بازار دوم منتقل شود.
در بخش انتشار اوراق، رشد ۲۵ درصدی برآورد شده و حدود ۱۰۰۰ همت است که نیمی برای بازپرداخت اوراق سالهای قبل در نظر گرفته شده است. در حالی که در ۹ ماهه دولت تنها ۵۰۰ همت اوراق فروخته است و تحقق این رقم در ۱۴۰۵ دشوار به نظر میرسد.
در مجموع انتظار میرفت همراه بودجه، اهداف و برنامهها و آثار اقتصادی آن نیز ارائه میشد تا بتوان آثار آن را برآورد کرد، اما چشمانداز خاصی از کاهش کسری و حتی انقباض دیده نمیشود و باید به آثار تورمی بودجه با دقت بیشتری توجه نمود.
-
سید فرهنگ حسینی - کارشناس بازار سرمایه
-
شماره ۶۲۱ هفته نامه اطلاعات بورس





نظر شما