به گزارش صدای بورس، شرکت صنایع غذایی رضوی در سال ۱۳۵۱ با نام شرکت نان قدس رضوی به صورت سهامی خاص تأسیس شد و در سال ۱۳۵۲ به بهرهبرداری رسید، نام این شرکت از سال ۱۳۹۹ به شرکت صنایع غذایی رضوی تغییر پیدا کرد و در بهمنماه ۱۴۰۲ به سهامی عام، تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر جزو شرکتهای فرعی آستان قدس رضوی بوده و فعالیت اصلی آن خرید، تولید، بستهبندی و فروش انواع محصولات غذایی از جمله کیک، نان، شیرینی و... است. این شرکت علاوهبر همه این موارد، انواع نان، رب و سس و آبمیوه را نیز تولید میکند و محصولات این شرکت با برند «رضوی» وارد بازار میشود. این شرکت، این روزها با عنوان پرچمدار ورود شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی به بازار سرمایه شناخته میشود که علت بورسی شدن آن نیز افزایش بهرهوری داراییهاست؛ به این بهانه، پای صحبتهای مجتبیهادیان، مدیرعامل و عضو هیأتمدیره شرکت صنایع غذایی رضوی نشستیم و با وی گفتوگویی مفصل درمورد این موضوع داشتیم که در ادامه از نظر میگذرد.
* برنامه شرکت برای توسعه در بخش تولید چیست؟
با ورود رسمی شرکت صنایع غذایی رضوی به بازار فرابورس و در راستای تحقق اهداف راهبردی شرکت برای توسعه بازار، ارتقای بهرهوری و افزایش کیفیت محصولات، گامهای مهمی در حوزه تحول تولید برداشته شده است. در این مسیر، خط تولید اشترودل شیرین بهصورت مستقل از خط تولید اشترودل غذایی تفکیک خواهد شد. این تفکیک ساختاری، امکان تمرکز تخصصیتر بر بهبود کیفیت، توسعه محصول و بازاریابی هدفمند را فراهم میسازد تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار این محصول را در داخل و خارج کشور به دست آوریم. همچنین همزمان با این تحول، شرکت نسبت به راهاندازی خط تولید جدید «کروسان» اقدام کرده است. تأمین ماشینآلات از معتبرترین برندهای اروپایی در دستور کار قرار گرفته تا با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و استانداردهای روز دنیا، محصولی با کیفیت ممتاز و منطبق با سلیقه مصرفکنندگان داخلی و صادراتی عرضه شود. شرکت صنایع غذایی رضوی امیدوار است این اقدامات، نقطه عطفی در مسیر تنوعبخشی به سبد محصولات، افزایش رقابتپذیری و حضور مؤثرتر در بازارهای داخلی و بینالمللی باشد و در نهایت منجر به خلق ارزش پایدار برای سهامداران شود.
*به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای صنعت غذایی، چهبرنامهای برای توسعه حوزه خدمات و محصولات خود در این بخش دارید؟
حضور در تهران در راستای همین برنامه توسعه ای بود، ما با حضور در تهران دو هدف اصلی را پیگیری میکردیم، از این رو کارخانهای در نظرآباد تهران توسط این مجموعه خریداریشده است، و این امکان داده شد که محصولات با ماندگاری کوتاه و تازهفروشی در تهران توزیع شود. دو محصول کروسان و دونات که از محصولات پرطرفدار رضوی هستند تولید میشود و به صورت مویرگی در این استان توزیع میشود. صنایع غذایی رضوی هماکنون بیش از ۱۶۰ قلم کالا، سبد کالایی خود را بین مردم توسعه داده است اما بنا داریم برای افزایش سهم بازار اقدامات توسعه همچون خرید دستگاه تولید رب، خط تولید کیک، احداث نیروگاه خورشیدی و گسترش آن، تمرکز بر بازاریابی منطقهای با ایجاد ۴ منطقه در کشور، توسعه و استفاده بهینه از فضای مجازی، رشد جریان درآمدی ناشی از عرضه مستقیم، توسعه حضور در فروشگاهها در سراسر کشور و بازنگری در برندینگ را انجام دهیم که در راستای برنامه استراتژی توسعه شرکت است.
*برنامهای برای افزایش یا توسعه فروشگاههای زنجیرهای نیز دارید؟
بله؛ فروشگاه رضوی شعبههای متنوعی در اطراف حرم و سراسر شهر مشهد دارد. همچنین فروشگاه بزرگ تهران در راستای گسترش فروشگاه در سطح کشور افتتاحشده و فروشگاه بزرگ رشت نیز در دست افتتاح است.
*در زمستان سال گذشته دو محصول اشترودل و دونات «نان» بیشترین سهم از فروش این شرکت را داشتند؛ علت تقاضای بسیار زیاد برای این دو محصول را چگونه ارزیابی میکنید؟
این اتفاق را میتوان به چند عامل کلیدی نسبت داد. اول، این محصولات بهعنوان میانوعدههای گرم و انرژیبخش، متناسب با ذائقه مصرفکنندگان در هوای سرد هستند. دوم، این محصولات انحصاری شرکت محسوب میشوند و تقاضا برای آنها در فصل زمستان هر سال بهویژه در مدارس و مراکز آموزشی افزایش پیدا میکند. همچنین بازاریابی هدفمند و تبلیغات فصلی، نقش بسیار مهمی در جذب مشتریان داشته است.
*گروه محصولات روغنی شامل چیست و چرا افزایش نرخ این گروه در ۳ فصل اخیر کمتر از اشترودل و دونات بوده است؟
گروه محصولات روغنی شامل کیکهای صبحانه، اسفنجی، عصرانه، شکرین و سایر محصولات مشابه است. افزایش نرخ کمتر این گروه در مقایسه با اشترودل و دونات به دلیل رقابت شدید در بازار است چراکه محصولات مشابه توسط برندهای دیگر نیز عرضه میشوند. در ماههای اخیر به دلیل نوسانات بازار شاهد رشد هزینههای مواد پروتئینی بودیم که در همین راستا قیمت اشترودل نیز با افزایش روبهرو شد. ضمن اینکه ما در بازار اشترودل و دونات انحصاری هستیم و دلیل و انحصاری بودن بازار این محصولات است.
*نرخ کدام محصولات توسط هیأتمدیره و کدام محصولات توسط سازمان حمایت تعیین میشود؟ هر کدام چه سهمی از فروش کل شرکت است؟
نرخگذاری محصولات بر اساس آییننامه شرکت و توسط هیأت مدیره تعیین میشود. این فرایند شامل محاسبه بهای تمام شده، دستمزد و سربار تولید است. سهم هر گروه از فروش کل نیز براساس استراتژیهای قیمتگذاری و تقاضای بازار تنظیم میشود.
*چرا نرخهای صادراتی بسیار کمتر از فروش داخلی است؟
کاهش نرخ محصولات صادراتی بهمنظور حفظ و توسعه بازارهای بینالمللی و افزایش سهم شرکت در رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی انجام میشود؛ این استراتژی به شرکت اجازه میدهد تا در بلندمدت جایگاه خود را در بازارهای صادراتی تثبیت کند.
*با توجه به اینکه فروش صادراتی برخی از محصولات در سال ۱۴۰۳ با زیان همراه بوده است؛ چرا به صادرات ادامه میدهید؟
صادرات برخی محصولات با زیان در سال ۱۴۰۳ بخشی از استراتژی تکمیل سبد کالا و افزایش ظرفیت تولید بود. اگرچه در ابتدا با چالشهایی همراه شد، اما در نهایت منجر به سودآوری کلی در محصولات صادراتی شد. این رویکرد نشاندهنده دیدگاه بلندمدت شرکت در توسعه بازارهای خارجی است.
*چرا فروش داخلی گروه محصولات سس در سال ۱۴۰۳ با زیان همراه بوده است؟
زیان در فروش داخلی محصولات سس عمدتاً ناشی از افزایش هزینههای سربار تولید و چالشهای قیمتگذاری بوده است. همچنین شرکت در حال بررسی راهکارهایی برای کاهش هزینهها و بهبود بهرهوری در این بخش است.
*تولید بسیاری از گروهها از جمله کلوچه، بیسکویت، آبمیوه، کمپوت و کنسرو، ویفر و... در دو فصل اخیر و حتی بعضا نسبت به سال قبل کاهشی بوده است. علت چیست؟ میتوان بر روی ثبات تولید و فروش در سالهای آتی حساب کرد؟
بله؛ سابقه فعالیت شرکت از ثبات رویه و سود آوری حکایت دارد و این مساله هم ناشی از کاهش تولید در برخی گروههای محصولات بیشتر به تغییر ذائقه مصرفکنندگان و سیاستهای شرکت در تمرکز بر محصولات انحصاری مربوط میشود. با این حال، شرکت در حال بررسی راهکارهایی برای تنوع بخشیدن به محصولات و بازگرداندن ثبات به تولید و فروش در سالهای آینده است؛ این امر شامل بهینهسازی خطوط تولید و پاسخگویی به نیازهای جدید بازار میشود.
*چرا حاشیه سود خالص شرکت در دو سال گذشته از ۱۶ درصد به ۱۲ درصد رسیده است؟ ایا احتمال کاهش بیشتر در ادامه وجود دارد؟
کاهش حاشیه سود به دلیل افزایش هزینههای مواد اولیه مانند آرد، شکر و روغن در دو سال گذشته بوده است. با این حال، شرکت با مدیریت بهینه هزینهها و افزایش کارایی تولید، پیشبینی میکند که حاشیه سود در محدوده ۱۳-۱۲ درصد تثبیت شود و کاهش بیشتری نخواهد داشت. شرکت در حال تدوین برنامههای افزایش بهره وری و بهبود رویهها هست و امیدواریم بهزودی شاهد افزایش حاشیه سود شرکت باشیم.
*چرا هزینههای عمومی - اداری نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است؟
این افزایش هزینهها ناشی از گسترش فعالیتهای شرکت، از جمله افتتاح ۵ فروشگاه جدید و تغییر وضعیت نیروهای کیوسکها ازبازاریابی فروش به قراردادی بوده است. این اقدامات بخشی از برنامه توسعه زیرساختهای فروش شرکت و حذف واسطهها و فروش مستقیم به مصرفکننده نهایی محسوب میشوند.
*علت رشد زیاد مطالبات شرکت چیست؟
یکی از دلایل اصلی این مساله شرایط اقتصادی و بازار است و رشد مطالبات شرکت بهدنبال افزایش فروش اعتباری و گسترش شبکه توزیع رخ داده است. ضمن اینکه شرکت در حال بهبود سیستم مدیریت مطالبات برای کاهش ریسکهای مالی است. البته که سیاستهای فروش اعتباری به شرایط اقتصادی کشور و نحوه توزیع محصولات و سیاستهای تعیین شده در هیأت مدیره شرکت بستگی دارد.
*علت افزایش پرسنل غیر تولیدی از ۳۹۹ نفر در سال ۱۴۰۲ به ۵۸۷ نفر در سال ۱۴۰۳ چیست؟
این افزایش به دلیل توسعه فروشگاههای جدید، گسترش سامانههای فروش (کیوسکها) و افزایش شعبه فروش در تهران بوده است. این اقدامات برای تقویت حضور شرکت در بازارهای جدید محسوب میشودکه البته بخشی از این هزینهها در سالهای آینده با کاهش میزان تخفیفات در فروش جبران میشود.
* در گزارش ارزشگذاری نرخ رشد بلند مدت شرکت معادل ۲۵ درصد لحاظ شده است. مبنای محاسبه آن چیست؟ عمده ارزشگذاریها با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است...
در حالی که نرخ رشد ۱۰ درصد برای صنعت غذایی متداول است، شرکت با توجه به سوابق تاریخی رشد، پتانسیل بازار و روند سودآوری، نرخ ۲۵ درصد را منطقی میداند. این پیشبینی بر اساس برنامههای توسعه و افزایش سهم بازار و روشها نوین توزیع و فروش تنظیم شده است.
* پیش بینی شرکت از ارزش داراییها بعد از تجدید ارزیابی چقدر است؟
بر اساس آخرین تجدید ارزیابی، حدود ۵ همت است زیرا ارزش برخی از داراییهای شرکت مانند زمین و ساختمان تا ۱۰۰-۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این امر نشاندهنده پتانسیل بالای داراییهای شرکت است.
* دلیل ادغام با شرکت کمپوت و کنسرو چیست؟
بحث ادغام یکی از استراتژیهای مهم در راستای افزایش بهره وری بنگاههاست. این ادغام بخشی از استراتژی شرکت برای تکمیل سبد محصولات غذایی و افزایش سهم بازار است. با این اقدام، شرکت به دنبال تنوع بخشیدن به محصولات و تقویت جایگاه خود در صنعت غذاست و تلاش میشود با این استراتژیها هزینههای تولید و در نهایت سود شرکت افزایش پیدا کند.
* دلیل مالیات حدود ۳۰ درصدی در پیش بینیهای شرکت در صورتهای مالی چیست؟
این نرخ با توجه به هزینههای برگشتی و موارد غیرقابل قبول از نظر مالیاتی تعیین شده است. شرکت در حال بررسی راهکارهای قانونی برای بهینهسازی مالیات است.
* چه میزان آرد و با چه نرخی میگیرید؟ تغییر نرخ چگونه است؟
شرکت آرد مورد نیاز خود را از طریق سامانه تخصیص و با نرخهای تعزیراتی تأمین میکند. بالاخره دریافت سهمیه آرد خود یک مزیت نسبی محسوب میشود و اینکه شرکت میتواند از این روش استاندارد یکی از مهمترین مواد اولیه خود را سالم و ایمن تهیه کند و بدون شک تغییرات نرخ بر اساس سیاستهای دولتی اعمال و در بهای تمام شده محصولات نیز لحاظ میشود.
* پیش بینی افزایش نرخ ۳۰ تا ۴۰ درصدی در محصولات در سال ۱۴۰۴ دیدهاید. الان چقدر از آن محقق شده است؟
مساله تغییر نزخ محصولات در بازار رقابتی مساله مهم و بسیار پیچیده است که باید با دقت و ظرافت انجام شود اما با توجه گروه محصولات رضوی و سهم انحصاری در برخی بازارها، تاکنون حدود ۲۰ درصد از این افزایش محقق شده است. این نکته را نیز عرض کنم که شرکت در حال رصد بازار و تنظیم استراتژیهای قیمتگذاری برای تحقق کامل این هدف است.
* NAV شرکت دو برابر روشهای سودآوری است. دلیل پایین بودن بهرهوری شرکت چیست؟
داراییهای شرکت شامل زمین و ساختمان است که هنوز بهطور کامل به بهرهبرداری نرسیدهاند. برنامههایی برای استفاده بهینه از این داراییها در دست اجراست و با اقداماتی که در برنامه استراتژیک شرکت وجود دارد بنا داریم این بخش از داراییهای شرکت را بهرهور کنیم.
* ارزش زمینهای شرکت چقدر است؟
ارزش زمینهای شرکت حدود ۴ همت برآورد میشود که نشاندهنده پتانسیل بالای رشد داراییهاست.
* با کدام شرکتهای پخش همکاری میکنید و شبکه فروش شما چگونه است؟
شرکت از طریق شبکه یکپارچه فروش، شامل شرکتهای پخش استانی و نمایندگان فروش در سراسر کشور، محصولات خود را توزیع میکند. این استراتژی به گسترش بازار و افزایش دسترسی محصولات کمک میکند. همانطور که اشاره کردم برنامه گسترش بازار و توسعه در ۴ منطقه ایران را داریم.
* چه مواد اولیه ای را با چه نرخ دلاری وارد میکنید؟
مواد اولیه مانند اسانس و گلیسیرین با نرخ نیمایی وارد میشوند. شرکت بهمنظور کنترل هزینهها، این مواد را با بهترین قیمت تأمین میکند.
* چقدر از فروش به مجموعه آستان قدس اختصاص دارد؟
حدود ۲ درصد از فروش شرکت به مجموعه آستان قدس و شرکتهای زیرمجموعه آن اختصاص دارد.
* متوسط تخفیف و برگشت از فروش چقدر است و راهکار شرکت برای کاهش آن چیست؟
تخفیفها حدود ۳ درصد از کل فروش سالانه را تشکیل میدهند. شرکت در حال اجرای برنامههایی برای کاهش این میزان از طریق بهبود مدیریت فروش و مشتریمداری است.
* مهمترین هدف شما به عنوان کلام پایانی چیست؟
شرکت صنایع غذایی با تمرکز بر محصولات انحصاری، توسعه بازارهای صادراتی و بهینهسازی هزینهها، به دنبال تثبیت جایگاه خود در صنعت غذاست. برنامههای آتی شرکت شامل تنوع بخشیدن به محصولات، افزایش بهرهوری و توسعه زیرساختهای فروش میباشد. مطالبی هم که در جلسه مطرح شد، نشاندهنده رویکرد بلندمدت و استراتژیک شرکت در مواجهه با چالشها و فرصتهای بازار است.
-
نجمه آجربندیان - خبرنگار
- شماره ۵۹۲ هفته نامه اطلاعات بورس






نظر شما