مشارکت اشخاص حقیقی در اقتصاد کلان برای اولین بار

شرکت تامین سرمایه نه بانک است و نه شرکت سرمایه‌گذاری، تنها واسطه مالی است که برای معامله‌گری، ‌بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری، ارزیابی ریسک مالی و… در بازار سرمایه حضور دارد.

به گزارش صدای بورس، شرکت تامین سرمایه، اوراق بهادارِشرکت‌هایی (سهام و اوراق بدهی) را که نیاز به سرمایه دارند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و وجوه جمع‌آوری شده را به شرکت‌ها می‌رساند؛ همچنین به آن‌ها در جذب سرمایه کمک می‌کند. شرکت تامین سرمایه نه بانک است و نه شرکت سرمایه‌گذاری، تنها واسطه مالی است که برای معامله‌گری، ‌بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری، ارزیابی ریسک مالی و… در بازار سرمایه حضور دارد. در همین زمینه با مجتبی مدنی‌فر، مدیر عملیات بازار تامین سرمایه کاردان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* شرکت‌های تامین سرمایه با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟
در سال ۱۴۰۲ در زمینه نرخ بهره، نرخ سود بانکی و نرخ سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشفتگی وجود داشت و با طرح‌هایی تحت عنوان سپرده‌های ۳۰ درصدی، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و به تبع آن افزایش نرخ سود صندوق‌ها منجر به افزایش نرخ دوره‌ای برای صندوق‌ها و سپرده‌ها شده بود و امکان اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری بخواهند به صورت دائم، ماهانه و سه ماهه نرخ سود خود را افزایش دهند وجود نداشت و این موضوع هزینه مازادی به شرکت‌های تامین سرمایه وارد می‌کرد.

* در رابطه با ابزار مدیریت ثروت و نحوه استفاده از آن توضیح دهید.
از آنجایی که شرکت تامین سرمایه کاردان همواره در راستای توسعه و طراحی ابزارهای جدید پیشرو بوده است، در شرایطی که نرخ‌های متفاوت در بازار وجود داشت، ابزار جدیدی تحت عنوان مدیریت ثروت را به منظور سبدگردانی اختصاصی درآمد ثابت برای مشتریان خود معرفی و راه اندازی کرد.
طرح مدیریت ثروت، ابزاری نوین است که در حال حاضر فقط در تامین سرمایه کاردان فعال بوده و متقاضیان این طرح می‌توانند با مراجعه به شرکت تامین سرمایه کاردان و یا از طریق شعب بانک تجارت از این طرح بهره مند شوند. تفاوتی که این طرح با صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد به این نحو است که در صندوق‌های سرمایه گذاری یونیت هولدرها یا دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت مشاع، دارنده دارایی‌هایی هستند که داخل صندوق، سرمایه گذاری شده است اما در طرح مدیریت ثروت به این نحو است که دارایی‌ها فقط برای خود شخص سرمایه‌گذار و به نام وی خریداری می‌شوند.

* درباره دارایی‌ها و انواع آن توضیح دهید.
دو نوع دارایی در طرح مدیریت ثروت برای مشتریان خریداری می‌شود، سپرده بانکی که نرخ سود ثابت دارد و اوراق مشارکت بورسی و فرابورسی که دارای ضمانت نامه بانکی هستند. ۵۰ درصد دارایی‌هایی که برای مشتری است در سپرده بانکی با نرخ سود ثابت و ۵۰ درصد دیگر هم در اوراق مشارکت با نرخ سود ثابت سرمایه گذاری می‌شود که با توجه به کلاس‌های دارایی مورد سرمایه گذاری شده در این طرح برای مشتریان، ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل خود خواهد رسید.

* مزیت این طرح چیست و استقبال از آن به چه صورت بوده است؟
مزیت آن این است که اگر نرخ سود مورد نظر مشتری نباشد و یا نرخ سود افزایش پیدا کند، برای سبد آن مشتری نرخ افزایش سود در نظر گرفته می‌شود و لازم نیست برای همه مشتریانی که داخل صندوق هستند به صورت مشترک نرخ سود افزایش یابد. با توجه به استقبالی که در این طرح صورت گرفته است، در حال حاضر از طریق شعب بانک تجارت حدود هزار و ۸۰۰ مشتری و در حدود ۲ هزار میلیارد تومان منابع جذب شده است. با توجه به مدت زمان کمی که این طرح فعال شده است این رقم، عدد قابل توجهی است.

*ویژگی خاص این طرح چیست؟
در این طرح، مشارکت افراد حقیقی (مردم عام) در اقتصاد کلان برای اولین بار رقم خورده است. تا کنون به صورت مستقیم افراد حقیقی نمی‌توانستند اوراق مشارکت بورسی و فرابورسی خریداری کنند اما از طریق طرح مدیریت ثروت، اوراق به صورت اختصاصی برای اشخاص حقیقی خریداری شده است. در سامانه‌های بورسی از جمله سایت سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر اوراقی وجود دارد که دارندگان آن اوراق به غیر از دولت و به غیر از شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه گذاری، عنوان اشخاص حقیقی ثبت شده که این برای اولین بار در اقتصاد کشور اتفاق افتاده است.

* در باره جذابیت‌های این طرح توضیح دهید.
در این طرح سرمایه گذار می‌تواند دریافت سود ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و یا سالانه داشته باشد، به طوریکه در صورت عدم نیاز به دریافت سود، خود سودهای ماهانه به عنوان سرمایه‌گذاری مجدد برای مشتری سرمایه گذاری می‌شود. در حال حاضر بازار سهام اندکی آشفتگی دارد و عمده سبدهایی که طراحی می‌کنیم، سبد درآمد ثابت است اما زیر ساخت‌های این امکان در شرکت تامین سرمایه کاردان فراهم است تا اگر بازار سهام رویکرد مثبتی در پیش گرفت، تمام مشتریان حاضر در سبد تنها با امضای متممی تحت عنوان درخواست انتقال دارایی‌ها از حالت درآمد ثابت به دارایی‌های غیر اوراق مشارکت، امکان خرید انواع سهام برای آنان به وجود آید. همچنین در صورت کسب بازدهی بالاتر امکان سرمایه گذاری در ابزار مشتقه ابزارهای کالایی از جمله صندوق طلا و صندوق کالایی زعفران برای مشتریان وجود خواهد داشت. در واقع با توجه به سبد اختصاصی که تشکیل دادیم از قبل این زیرساخت را ایجاد کردیم.

* آیا سبدها ویژگی دیگری دارد؟
سبدهایی که طراحی شده قابلیت این را دارد که برای مشتریان علاوه بر ابزارهای با درآمد ثابت در دیگر ابزارها نیز سرمایه گذاری کنند یعنی مشتری وقتی در این طرح سرمایه گذاری می‌کند برای او یک کد PRX اختصاصی دریافت خواهد شد و با آن کد می‌توانیم کلیه دارایی‌هایی که در بورس و فرابورس قابل ارائه هستند را برای مشتری تهیه کنیم.

  • نجمه آجربندیان - خبرنگار
  • شماره ۵۴۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 496852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =