رشد ۶۵ درصدی معاملات بورس تهران

فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) در آخرین گزارش خود، آمار معاملات بورس‌های جهان در سه ماه نخست ۲۰۲۴ را ارائه کرده است.

به گزارش صدای بورس، در فصل اول امسال همه مناطق بورسی جهان شاهد رشد ارزش معاملات سهام بوده‌اند.

بر پایه این گزارش، بیشترین رشد ثبت‌شده برای ارزش معاملات سهام مربوط به منطقه APAC (آسیا- اقیانوسیه) به میزان ۲۴.۸ درصد بوده است. پس از آن، منطقه Americas (آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی) با رشد ۹.۷ درصدی ارزش معاملات سهام در این بازه زمانی روبه‌رو شده است. در منطقه EMEA (اروپا-خاورمیانه-آفریقا) کمترین میزان رشد ارزش معاملات سهام به میزان ۴.۹ درصد به ثبت رسیده است.

بورس تهران در میان بزرگان

با وجود ثبت کمترین میزان رشد ارزش معاملات در سه ماه نخست امسال، برخی بورس‌های منطقه EMEA شاهد جهش آمار معاملات در این دوره زمانی بوده‌اند. به عنوان نمونه، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ماه مارس نسبت به ژانویه با رشد ۶۵.۴ درصدی مواجه شد. هرچند فرابورس ایران در همین مدت شاهد افت ۲۴.۹ درصدی ارزش معاملات بود.

بالاترین رقم ثبت‌شده برای رشد ارزش معاملات سهام این منطقه مربوط به بورس لوزاکا (زامبیا) به میزان ۴۹۸۱ درصد بوده است. ارزش معاملات سهام این بورس در ماه ژانویه در سطح ۷۰۰ هزار دلار بود اما در ماه مارس به بیش از ۳۶.۵ میلیون دلار افزایش یافت. پس از آن، بورس غنا با رشد ۷۳۶ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد. بورس‌های نایروبی و قبرس نیز به ترتیب شاهد افزایش ۱۰۹ درصدی و ۸۱.۷ درصدی ارزش معاملات سهام بودند. بازنده بزرگ این دوره، بورس MERJ (سیشل) بود که با افت ۱۰۰ درصدی ارزش معاملات سهام روبه‌رو شد.

در منطقه APAC بیشترین رقم رشد ارزش معاملات به میزان ۸۷.۵ درصد در بورس نیوزیلند به ثبت رسید. پس از آن، بورس تایپه با ۵۲.۱ درصد در رتبه دوم جای گرفت. ارزش معاملات در بورس‌های ویتنام و تایوان نیز به ترتیب ۵۱.۷ درصد و ۴۶.۷ درصد افزایش یافت. در میان بازندگان اصلی این منطقه که شاهد بیشترین افت ارزش معاملات سهام بودند، نام فرابورس چین (NEEQ) با بیش از ۴۰ درصد و بورس پاکستان با ۲۹.۹ درصد به چشم می‌خورد.

در منطقه Americas به عنوان محل فعالیت بورس‌های جهان که آمار معاملات سهام آن از یک میلیون دلار تا ۲۷۰۰ میلیارد دلار ثبت شده، بالاترین رشد ارزش معاملات در سه ماه نخست امسال به میزان ۱۶۲.۴ درصد مربوط به بورس کاستاریکا بوده است. پس از آن، بورس نزدک شاهد رشد ۱۴.۶ درصدی ازرش معاملات بود. ارزش معاملات این بورس در ماه مارس به بیش از ۲۶۹۵ میلیارد دلار رسید. دو بورس TMX کانادا و نیویورک هم به ترتیب با رشد ۱۴.۲ درصدی و ۱۱.۵ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شدند. در این منطقه، بورس‌های برمودا و شیلی به ترتیب با کاهش ۴۷.۱ درصدی و ۲۳.۵ درصدی ارزش معاملات مواجه شدند.

کد خبر 496089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =