بیت‌کوین میلیون دلاری می‌شود

وقتی سخن از ایده‌های سرمایه‌گذاری جذاب در حوزه رمزارزها به میان می‌آید، بیشتر سرمایه‌گذاران برای کسب آگاهی به کارشناسان کریپتوکارنسی مراجعه می‌کنند. در حال حاضر، بسیاری از این کارشناسان بر ارزندگی پادشاه رمزارزها تاکید می‌کنند.

به گزارش صدای بورس به نقل از یاهوفایننس، هر روز بر تعداد کارشناسانی که معتقدند قیمت بیت‌کوین در سال‌های آینده به یک میلیون دلار خواهد رسید، افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از این افراد، کتی وود، بنیانگذار شرکت «آرک اینوست» است که قبلا هم در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود، بیت‌کوین به این قیمت خواهد رسید. حال جک دورسی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل پیشین توییتر نیز به جمع این کارشناسان پیوسته است. او در تازه‌ترین گفت‌وگویش گفته است که بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ از مرز یک میلیون دلار عبور خواهد کرد.

آنچه این پیش‌بینی‌ها را جذاب‌تر می‌کند، این است که از جانب یک شرکت سرمایه‌گذاری فعال در وال استریت صادر نشده ‌است. این برآورد از جانب متخصصان فن‌شناسی مطرح شده که دارای دانش زیاد، نه تنها در مورد روش‌های خریدوفروش بلکه درباره چگونگی کارکرد بیت‌کوین هستند.

اعداد نجومی

کتی وود در برآوردهای خود از آینده بیت‌کوین، قیمت‌های عجیبی ارائه کرده است. او معتقد است قیمت بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ به سطح ۳.۸ میلیون دلار جهش خواهد یافت. بی‌شک ارائه چنین هدف قیمتی بزرگی نظر هر سرمایه‌گذاری را جلب می‌کند. اما آیا این به معنای سیگنال خرید بدون در نظر گرفتن ریسک‌های بازار کریپتوکارنسی است؟

در ژانویه امسال، کتی وود ثبت قیمت ۱.۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۳۰ را برای بیت‌کوین پیش‌بینی کرده بود.با توجه به قیمت ۴۴ هزار دلاری بیت‌کوین در آغاز سال ۲۰۲۳، این رقم به معنای جهش ۳۴ برابری قیمت این دارایی دیجیتال طی ۷ سال بوده است. این پیش‌بینی درست پس از تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت‌کوین (پس از مدت‌ها انتظار) ارائه شد.

در ماه مارس این کارشناس بازار کریپتو پس از بازبینی مثبت برآورد خود اعلام کرد، اگر شرکت‌ها و نهادها دست‌کم ۵ درصد پرتفوی خود را به بیت‌کوین اختصاص دهند، قیمت این رمزارز به ۳.۸ میلیون دلار خواهد رسید. در چنین شرایطی، بیت‌کوین به هیولایی با ارزش بازار ۷۵ تریلیون دلار تبدیل خواهد شد. این رقم حدود سه برابر تولید ناخالص داخلی آمریکاست. ثبت چنین رقمی به معنای رشد ۵۸ برابری طی ۷ سال نسبت به قیمت ثبت‌شده در ۱۶ می و نیز رشد سالانه ۷۹ درصدی است.

در کنار تایید صندوق ETF بیت‌کوین، بنیانگذار آرک اینوست به موضوع «هوینگ» اخیر به عنوان یکی از عوامل جهش قیمت این رمزارز در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده اشاره می‌کند. همچنین، شفاف‌تر شدن موضع قانونگذار درباره بازار کریپتوکارنسی نیز به افزایش پذیرش رمزارزها از سوی شرکت‌ها و نهادها کمک خواهد کرد. او گفته است که بیت‌کوین به تنوع پرتفوی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. با توجه به رشد ۸۰۰ درصدی قیمت بیت‌کوین در ۵ سال گذشته، به سختی می‌توان با نظر کتی وود مخالفت کرد.

بخریم یا نخریم؟

کتی وود و شرکت آرک اینوست به دلیل پروژه‌های عجیب و غریب‌شان شهرت جهانی دارند. به همین علت، از نظر برخی، پیش‌بینی افزایش قیمت بیت‌کوین به ۳.۸ میلیون دلار چندان عجیب نیست. البته این احتمال نیز وجود دارد که ارائه چنین برآوردی، ترفندی تبلیغاتی برای جذب سرمایه به سمت ETF بیت‌کوین شرکت آرک اینوست باشد. با این حال، اینکه احتمال رشد سالانه ۷۹ درصدی بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ اندک است، به این معنا نیست که باید آن را نادیده بگیریم. به نظر می‌رسد، بیت‌کوین همچنان از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است، بنابراین هر سرمایه‌گذار بازار کریپتوکارنسی باید آن را زیر نظر داشته باشد.

دارایی یا فناوری؟

جک دورسی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل پیشین توییتر نیز دیدگاه مثبتی نسبت به آینده بیت‌کوین دارد. به طور کلی، سرمایه‌گذاران دو نگاه کلاسیک به این ارز دیجیتال دارند. برخی آن را به عنوان یک کامودیتی در نظر می‌گیرند. از این دیدگاه، بیت‌کوین عبارت است از «طلای دیجیتال» که عامل حفظ ارزش است، بنابراین باید همچون طلای فیزیکی با آن رفتار شود. رویکرد دوم معتقد است که بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است. از این دیدگاه، کارکرد اصلی پادشاه رمزارزها، تسهیل مکانیسم پرداخت و ابزاری برای مبادله است.

اما رویکرد سومی هم وجود دارد که بیت‌کوین را یک فناوری محسوب می‌کند و این نگاه جک دورسی به بیت‌کوین است. او معتقد است، بیت‌کوین یک فناوری مبتنی بر بلاکچین است که قادر به ایجاد تحول در سیستم مالی مدرن است. او بیش از هر چیز بر اکوسیستم در حال رشد بیت‌کوین تمرکز دارد. این ویژگی همه افراد، از استخراج‌کنندگان تا شرکت‌های خالق فناوری‌های جدید پرداخت بیت‌کوین را در بر می‌گیرد. به باور دورسی، هر کسی که وارد حوزه بیت‌کوین می‌شود، کمک بزرگی به بهتر شدن شرایط می‌کند. در سال‌های اخیر، مدیرعامل پیشین توییتر در تعدادی از پروژه‌های مرتبط با بیت‌کوین مشارکت داشته است.

با در نظر گرفتن تاکید دورسی بر اهمیت بیت‌کوین، حال این پرسش مطرح می‌شود: وقتی درباره قیمت‌گذاری بیت‌کوین حرف می‌زنیم، ارزش اکوسیستم فناورانه بیت‌کوین چقدر است؟ این پرسش بزرگی است اما احتمالا کسی قادر نخواهد بود به آن پاسخ دهد. کتی وود تا حدی به پاسخ نزدیک شده است. در گزارش «ایده‌های بزرگ» ۲۰۲۳ آرک اینوست، او نقش‌های متعدد بیت‌کوین همچون دارایی حواله‌ای را به تصویر کشیده است. بنابراین، اگر سرمایه‌گذاران شاهد افزایش روزافزون نقش بیت‌کوین به عنوان یک ابزار در بازار حواله باشند، به تدریج ارزش بیشتری برای آن قائل خواهند شد.

رویکرد دیگر، تمرکز بر محصولات و خدماتی است که اعضای اکوسیستم بیت‌کوین به بازار عرضه می‌کنند. به عنوان مثال، آزمایشگاه‌های Lightning در حال کار روی پروژه‌ای است که استیبل‌کوین‌ها و دارایی‌های توکنیزه شده را وارد بلاکچین بیت‌کوین می‌کند. همچنین Strike همچنان مشغول ارائه روش های جدید پرداخت با بیت‌کوین به کاربران جهانی است. همه این محصولات و خدمات به ارزشمندتر شدن بیت‌کوین و افزایش پذیرش جهانی آن کمک می‌کنند.

قیمت مطلوب

در زمان ارزشگذاری بیت‌کوین، تمرکز باید بر پذیرش جریان اصلی باشد. به بیان دیگر، باید ببینیم فعالان اکوسیستم بیت‌کوین برای اینکه این ارز دیجیتال در زندگی روزمره مردم نقش موثرتر و بهتری ایفا کند، چه اقداماتی انجام می‌دهند. در این زمینه، «سودمندی» چیزی بیش از خرید واحدهای ETF اسپات بیت‌کوین است. معنای واقعی سودمندی این است که مردم از بیت‌کوین به عنوان بخشی از سیستم مالی غیرمتمرکز که به افراد اختیار بدهد، هزینه‌ها را کاهش دهد و موانع ورود به سرمایه‌گذاری را به حداقل برساند، استفاده کنند. وقتی دورسی درباره اکوسیستم مشارکتی بیت‌کوین سخن می‌گوید، به دنبال چنین چیزی است.

نگاه کلی بیشتر تحلیلگران این است که گرچه جهش قیمت بیت‌کوین به یک میلیون دلار بعید و دور از عقل به نظر می‌رسد اما با توجه به جایگاه و توانایی‌ها، قیمت کنونی این رمزارز کمتر از رقم واقعی است. بنابراین اصل جهش قیمت پادشاه رمزارزها را نمی‌توان انکار کرد. موضوع تنها بر سر میزان و زمان این جهش است.

کد خبر 496083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =