طلا ترسید/ بازسازی بازار جهانی طلا

بازار جهانی طلا در میان دو نیروی قدرتمند گرفتار شده و مسیر آینده آن را برتری هر یک از این دو نیرو تعیین می‌کند.

به گزارش صدای بورس، در حالی که خرید بانک‌های مرکزی و تقاضای قوی آسیا، آینده صعودی را برای طلا به تصویر می‌کشد، سیاست‌های پولی فدرال رزرو به بی‌ثباتی بازار فلز زرد دامن زده است. در ابتدای هفته گذشته، امید به کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو موجب شد تا قیمت هر اونس طلا تا سطح ۲۴۵۰ دلار افزایش یابد. پیش از این انتظار می‌رفت که بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۲۴ دست‌کم ۵ بار این نرخ‌ها را کاهش دهد اما ظاهرا در بهترین حالت، این اتفاق تنها دو بار رخ خواهد داد. بر این اساس، طلا هفته را با بیش از ۱۰۰ دلار کاهش به پایان برد که بزرگترین افت در ۸ ماه گذشته بود.

در پایان معاملات جمعه ۲۴ می (۴ خرداد)، قیمت هر اونس طلا با ۵ درصد افت نسبت به بالاترین رقم ثبت‌شده به سطح ۲۳۳۴ دلار رسید. این رقم نسبت به جمعه ۱۷ می نیز ۳.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش فدرال رزرو از نشست کمیته بازار آزاد فدرال نشان‌دهنده بی‌میلی این نهاد نسبت به کاهش نرخ‌های بهره است چرا که فشارهای تورمی هنوز پابرجا هستند. در گزارش فدرال رزرو آمده است: کمیته بازار آزاد فدرال به خوانش ناامیدکننده‌ای از تورم در سه ماه نخست اشاره کرده و معتقد است، دستیابی به هدف نرخ تورم ۲ درصد پایدار به زمان بیشتری نیاز دارد.

در این میان، به نظر می‌رسد که بازار جهانی طلا در مسیر بازسازی قرار دارد. نیلز کریستنسن، کارشناس بازار طلا در سایت کیتکو نوشت: هر قدر سرمایه‌گذاران غربی تلاش می‌کنند بازار طلا را نادیده بگیرند، شکی نیست که ما در مسیر یک تغییر نسلی در این بازار قرار داریم. امروز خرید بانک‌های مرکزی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین قیمت، جای خود را به تقاضای سرمایه‌گذاری داده است. هم‌زمان، اشتهای سیری‌ناپذیر خریداران آسیایی برای طلا (به ویژه سرمایه‌گذاران خرد چینی) موجب شده تا کانون اثرگذاری از غرب به شرق منتقل شود.

در بازار طلا، کتابچه راهنمای جدیدی نوشته شده است. بر اساس این کتابچه، بانک‌های مرکزی و اقتصادهای نوظهور استراتژی‌های جدیدی را پذیرفته‌اند که طلا را به عنوان یک دارایی مهم پولی در بر می‌گیرد. با این حال، سرمایه‌گذاران غربی هنوز هم از کتابچه قدیمی استفاده می‌کنند و بر سیاست‌های پولی بانک مرکزی و هزینه‌های نگهداری طلا تمرکز دارند.

تحلیلگران نیز بر این باورند که طلا در حال تبدیل شدن به یک دارایی پولی مهم در جهان است. به گفته یکی از این تحلیلگران، احتمالا افزایش فعالیت فرابورسی در بازار طلا نشانه‌ای از استفاده کشورها از این فلز گرانبها در تسویه‌های بین‌المللی است.

بیشتر معامله‌گران معتقدند، در معاملات هفته پیش‌رو که از دوشنبه ۲۷ می (۷ خرداد) آغاز می‌شود، شاهد نوسان اندک قیمت‌ها خواهیم بود، هر چند تعداد اندکی انتظار افزایش قیمت طلا را دارند.

حبیب علیزاده، روزنامه‌نگار

کد خبر 496020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =