۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
بورس چه می‌شود؟

اصولا برای بورس ما که تابع سیاست‌های دولت است هیچ چیزی تعیین‌کننده‌تر از نوع دولت‌ها نیست(خصوصا در دوره‌های ۲-۳ساله) اگرچه که همواره نیروهای خود بازار توانایی ایجاد روندهای جداگانه در بازار را دارند و وقتی بازار به محدوده‌ های ارزشمند بنیادین می‌رسد شاهد واکنش بازار هستیم.

حالا بازی بورس عوض شده و در آستانه‌ی فصل مجامع هستیم از طرفی، حدود ۱۰ روز دیگر شاهد ورود کاندیداها به صحنه‌ انتخابات خواهیم بود که می‌تواند پای بورس را هم به میدان انتخاباتی باز کند.
کاندیداها نشان داده‌اند که حداقل در ظاهر برنامه هایی برای بورس ارائه می‌کنند. ضمن اینکه وضعیت سیاسی و کلان اقتصادی ما هم تغییر خواهد کرد که هر دو عامل بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به نظر من سیاست‌های اقتصادی ما با نرخ سود بدون ریسک ۳۵ الی ۴۰ درصدی به بن بست رسیده و احتمالا بخش داغ مناظره ها و برنامه های کاندیداها حول محور اقتصاد و سیاست خارجی خواهد چرخید. تا اینجای کار نمی‌توان برای بورس آینده ای ترسیم کرد و احتمالا تا دو سه ماه آینده کمی فضای برزخی بورس با نگاه به وضعیت سیاسی ادامه داشته باشد
فصل مجامع از یک جهت دیگر هم مهم است. فصلی که تا چند سال پیش همیشه جزو فصول داغ بازار بود و علت آن امکان دریافت سود نقدی و چیدن میوه‌ی سهام بعد از یکسال بود.
حالا به فصل مجامع بعد از یک اصلاح طولانی مدت رسیده ایم که باعث کاهش p.e بازار شده توزیع سود نقدی باعث کاهش بیشتر p.e بازار خواهد شد به عبارت دیگر شما با خرید یک سهم در فصل مجامع (قبل از روز مجمع) در عرض یکسال دو مجمع عمومی عادی سالیانه را تجربه می‌کنید و امکان دریافت دو سود مجمع را با نگهداری یک سال خواهید داشت! این مثال را برای درک بهتر مفهوم ارزندگی سهام بر اساس p.e آن عرض کردم.

به نظر من در این دوره‌ی برزخی تا تعیین تکلیف وضعیت سیاسی باید به دقت وضعیت بنیادین و تکنیکال سهام بنیادی با p.e پایین را مدنظر قرار دهید تا اولا در فصل مجامع انتخاب بهتری انجام دهید و دوم اینکه در زمان برگشت بازار ارزنده‌ترین سهام بازار را در واچ لیست خود داشته باشی

من همچنان در بین بازارها مستعدترین بازار را در قبال ریسک منطقی، "بازار سرمایه" می‌دانم و معتقدم بازار ارز حداقل "یک دوره‌ی زمانی بعد از رشد بورس" رشد خواهد کرد و اصطلاحا نوبت رشد ارز بعد از بورس قرار دارد و همانطور که دیدیدم بدترین اتفاقات سیاسی و جنگ و ... هم نمی‌تواند ارز را مجددا به قله های جدید پرتاب کند. در رکود سایر بازارها نقدینگی آماده‌ی دریافت چراغ سبز بازار سرمایه است که به نظرم زمان زیادی طول نمی‌کشد تا نقدینگی، بازار سرمایه را انتخاب کند.
سعی می‌کنم دراین ایام، سهامی که وضعیت مناسب بنیادین دارند و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند را همراه با تحلیلگران اماکو واکاوی کنم و نکات مهم صورت‌های مالی و فرصت‌های پیش روی آنها را در فصل مجامع بازگو کنم.

  • محسن عباسی
  • مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی ابن سینا
کد خبر 495859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =