نقش محوری کانون در بازار سرمایه

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران (IIIA) به عنوان نهادی خود انتظام در بازار سرمایه ایران، نقشی محوری در پاسداری از حقوق صنفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند...

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران (IIIA) به عنوان نهادی خود انتظام در بازار سرمایه ایران، نقشی محوری در پاسداری از حقوق صنفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. این کانون در سال ۱۳۸۶ با هدف ارتقای کارایی و تعمیق بازار اوراق بهادار و همچنین تنظیم روابط و توسعه همکاری‌های حرفه‌ای بین اعضاء، به عنوان یک نهاد خود انتظام تاسیس شد. در ادامه باید اشاره کرد که این کانون با صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای سطح حرفه‌ای نهادها، توسعه دانش و فرهنگ سرمایه گذاری، کمک به شفافیت و سلامت بازار سرمایه، ارائه مشاوره و خدمات به نهادها و همکاری با سایر نهادها، به طور فعال در جهت پیشرفت و اعتلای بازار سرمایه ایران تلاش می‌کند.
کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران متشکل از دو دسته عضو اصلی و عضو وابسته است. عضویت در این کانون اختیاری بوده و شرایط آن در اساسنامه کانون قید شده است. اعضای اصلی این کانون شامل شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های هلدینگ. شرکت‌های تأمین سرمایه، انواع صندوق‌های سرمایه گذاری وسایر نهادهای سرمایه گذاری می‌باشند همچنین اعضای وابسته این سازمان نیز شامل بازارگردان‌ها، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت‌های رتبه بندی اعتباری، شرکت‌های سپرده گذاری اوراق بهادار و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که با بازار سرمایه مرتبط است.
طبق فصل سوم اساسنامه کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، وظایف و اختیارات این کانون به شرح زیر است:
براساس ماده ۷ این اساسنامه کانون مکلف به انجام وظایف است، بهبود و توسعه روابط اعضا با یکدیگر و با سبا، بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت‌های سپرده گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و سایر نهادهای فعال در بازار اوراق بهادار و ایجاد بستر مناسب برای ‌تسهیل سرمایه‌گذاری اعضا در بورس و بازار اوراق‌بهادار، ارائه آموزش‌های تخصصی به مدیران و کارکنان نهادهای عضو و سایر اشخاص ذینفع، نظارت بر عملکرد نهادهای عضو از نظر رعایت قوانین و مقررات و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب و ارائه گزارش به مراجع ذیصلاح، ارائه مشاوره و خدمات به نهادهای عضو در زمینه‌های مختلف مرتبط با فعالیت آنها، تهیه برنامه‌های لازم به منظور التزام اعضای کانون به رعایت قوانین و مقررات، برقراری سیستم‌های کنترل داخلی و ...، برقراری ارتباط و همکاری با سایر نهادها و سازمان‌های ذی ربط داخلی و خارجی، حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه بازار سرمایه، رسیدگی به اختلافات اعضا و سایر اشخاص ذیربط و میانجی گری، مبارزه با پولشویی و جرائم مالی در بازار سرمایه، ارتقای آگاهی‌های عمومی در مورد ضرورت مشارکت جمعی در بازار اوراق بهادار و تلاش برای بسط فرهنگ سرمایه‌گذاری و دانش مالی در بین خانوارهای ایرانی، کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر بازار سرمایه ایران گذاشته است. این تاثیرات را می‌توان در ابعاد مختلفی مثل؛ ارتقای کارایی، افزایش شفافیت، بهبود سلامت بازار، حمایت از حقوق سهامداران و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری اشاره کرد.
کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران بر این باور است که با همدلی و تعهدی همگانی، می‌توان شاهد شکوفایی روزافزون بازار سرمایه ایران و نقش آفرینی موثر آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور بود.

  • سینا عنایت اللهی - مدیر عامل کارگزاری مهراقتصاد ایرانیان
  • شماره ۵۴۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 495531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =