معافیت‌‎های حمایت از بازار سرمایه در طرح مالیات بر سوداگری

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی درباره محتوای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اظهار داشت: معافیت عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه دارایی‌ها در بازار (اوراق بهادار بورس و فرابورس) با هدف حمایت از بازار سرمایه لحاظ شده است.

به گزارش صدای بورس، محمدرضا پور ابراهیمی، درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به اتمام رسید، در گفت‌وگویی توضیحاتی ارائه کرد.

درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی توضیحاتی ارائه دهید؟

یکی از دغدغه‌های مردم در سال‌های اخیر، شکل‌گیری بازار سفته‌بازی است؛ این موضوع باعث شده قیمت برخی از دارایی‌ها از جمله ارز، طلا، مسکن و خودرو، به دلیل ورود به بازار سفته‌بازی، افزایش پیدا کند و آثار تورمی آن به شدت بر معیشت مردم اثر منفی گذارد. برای این که این موضوع برطرف شود و مشکلات در این بخش برطرف شود، موضوع بحث مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت. اساس این مالیات، بر رویکرد سفته بازی و سوداگری است و حتی یک درصد مردم هم شامل این قانون نخواهند شد.

گویا در طرح مالیات بر سوداگری، معافیت و دوره تنفسی برای فروش دارایی‌ها دیده شده، در این زمینه توضیح دهید.

بله. در ابتدای اجرا این طرح معافیتی دیده شده که اصطلاحاً به آن دوره تنفس گفته می‌شود و در این دوره فروش دارایی‌های ملک و خودرو بدون محدودیت مشمول مالیات نخواهد بود.

پس از این دوره تنفس، فروش دارایی‌هایی از جمله ملک و خودرو سواری به چه نحوی خواهد بود؟

به عنوان مثال؛ فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی برای هر شخص معاف از مالیات است یعنی فروش ملک مسکونی و خودرو سواری شخصی به تعداد اعضای خانوار از مالیات معاف خواهد بود. همچنین سرپرست خانوار از معافیت بیشتری نیز برخوردار است و فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی بدون مالیات به صورت اضافی به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد. در بخش ملک نیز به دلیل حمایت از تولید مسکن، ساخت و فروش املاک نوساز مشمول این مالیات نمی‌شود.

این طرح برای بازارهای طلا و ارز چگونه خواهد بود؟

بر اساس این طرح، انواع طلا که به صورت رسمی خرید و فروش شده و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند. همچنین انواع ارز که به صورت رسمی خرید و فروش شده و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.

در زمینه دارایی افراد در بازار اوراق بهادار چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟

عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه دارایی‌ها در بازار اوراق بهادار (بورس و فرابورس) مشمول مالیات نیست؛ دارایی‌هایی که به صورت بلاعوض منتقل می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، درباره دارایی‌هایی که به صورت ارث انتقال پیدا می‌کند، چه تصمیم‌گیری‌هایی شده است؟

بر اساس این طرح، هرگونه انتقال دارایی‌ها به صورت ارث معاف از مالیات است. همچنین اراضی با کاربری کشاورزی نیز معاف از این مالیات است.

ظاهرا در این طرح مشوق‌هایی نیز برای اجاره املاک در نظر گرفته شده است، این مشوق‌ها از نگاه شما چه هستند؟

در این طرح جهت تشویق اجاره املاک، درآمد حاصل از اجاره از عایدی سرمایه املاک کسر می‌شود.

معافیت‌ها در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، با چه هدفی در نظر گرفته شده است؟

معافیت‌های ذکر شده تحت عناوین مختلف و با اهداف مختلفی در این طرح دیده شده است. از این رو، تنفس معافیت مالیاتی به منظور فروش دارایی‌های مازاد خریداری شده قبل از قانون و معافیت فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی برای هر شخص بر اساس این منطق که نیاز مصرفی اشخاص مشمول مالیات نشود، دیده شده است.

همچنین تخفیف‌هایی برای ایجاد انگیزه اجاره املاک و جلوگیری از خالی ماندن آن در نظر گرفته شده و بر اساس آن درآمد حاصل از اجاره از کل عایدی سرمایه حاصل از انتقال ملک مسکونی اجاره داده شده، کسر می‌شود. همچنین در این طرح معافیت عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه دارایی‌ها در بازار (اوراق بهادار بورس و فرابورس) با هدف حمایت از بازار سرمایه لحاظ شده و معافیت فروش انواع طلا و ارز که به صورت رسمی خرید و فروش شده‌اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند با هدف حمایت از توسعه شفافیت اقتصادی در نظر گرفته شده است.

با شفاف‌سازی صورت گرفته، به نظر می‌رسد در این طرح مردم معافیت‌های گسترده‌ مالیاتی دارند. شما با این گزاره موافق هستید؟

بله. معافیت‌های گسترده و هدفمند در این طرح در نظر گرفته شده است، همچنین، تلاش قانونگذار عدم درگیری آحاد جامعه با مفاد این طرح است و صرفاً اشخاصی که دارای فعالیت‌های سوداگرانه غیرمولد و آسیب‌رسان به اقتصاد هستند، مشمول این قانون خواهند شد و اساساً مردم عادی که فاقد این گونه فعالیت‌های اقتصادی هستند، از دایره شمول این طرح، خارج مانده‌اند.

منبع:خانه ملت

کد خبر 495152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =