چرا صندوق‌های طلا سرخ پوش شدند؟

تحلیلگر و فعال بازار سرمایه به تشریح دلایل ریزش صندوق های سرمایه گذاری طلا پرداخت.

محسن تقی پور در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با صندوق های طلا گفت:امروزدر بازار اصلاح و کاهش جزئی نرخ دلار را شاهد بوده ایم اما اصلاح و کاهش قیمت سکه به دلیل وجود حباب، بیشتر بوده است که باعث شد حباب سکه امامی از ۲۵ درصد به حدود ۱۷ درصد برسید.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت صندوق های طلا نیز از این موضوع مستثنی نبودند و کاهش قیمت را تجربه کردند که باعث شد حباب آن ها کم شود. از دیگر عواملی که می توان برای این کاهش در نظر گرفت آرام تر شدن تنش های منطقه ای و سیاسی عنوان کرد.

تحلیلگر و فعال بازار سرمایه افزود :در حال حاضر اکثر صندوق های طلای بر پایه گواهی شمش اختلاف قیمت آن ها با NAV ای که دارند به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و برخی از صندوق هایی که بر پایه گواهی سکه هستند حباب و NAV آن ها از ۵ درصد به اعداد پایین تر و حتی صفر رسید.

تقی پور بیان کرد:روز گذشته ببه دلیل بحث پاسخ ایران به رژیم صهیونیست، سازمان بورس دامنه نوسان صندوق ها را به منفی و مثبت ۲ تغییر داد و همین باعث تشکیل صف فروش در صندوق های طلا شد که امروز با برگشت میزان نوسان این صندوق ها به حالت عادی هیجان موجود در آن ها تخلیه شد

وی افزود:با رسیدن دلار به محدوده های حمایتی خود شاهد رشد صندوق های طلا خواهیم بود پیشنهاد می شود برای خرید صندوق های طلا برمبنای مدل شخصیتی و میزان ریسک پذیری خود اقدام و صندوقی را انتخاب کنید که میزان حباب پایین تری داشته باشد.

نحوه برآورد میزان حباب صندوق های طلا

تحلیلگر و فعال بازار سرمایه به نحوه بآورد میزان حباب صندوق های طلا اشاره کرد و گفت: برای محاسبه حباب، اختلاف قیمت معامله را از NAV ابطال کم و عدد به دست آمده را تقسیم بر NAV ابطال کرده و در عدد۱۰۰ ضرب میکنیم . هر چه قدر عدد به دست آمده به صفر نزدیک تر باشد برای سرمایه گذاری جذاب تر خواهد بود . البته علاوه بر حباب باید قیمت دلار را هم مدنظر قرار داد چرا که یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر صندوق های طلا است.

کد خبر 493402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =