پیش‌بینی مهم نرخ ارز/ دلار ۹۰هزار تومانی در راه است؟

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: پیش بینی می‌شوددلار تاپایان امسال به ٩٠ هزارتومان برسد. همچنین این امکان وجود دارد تا دلار در سال ١۴٠۴ به کانال بالای ١٠٠ هزارتومان دست پیدا کند.

رحمان سعادت در گفت و گو با «صدای بورس» به عوامل افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت: رشد قیمت دلار را باید از چند منظر بررسی کرد. یکی از این مسائل قدرت برابری خرید است که براساس تورم داخلی و جهانی تعیین می‌شود و براساس این فرمول قیمت دلار بالای ٨٠ هزارتومان رقم خواهد خورد.

وی افزود: انتظار می‌رود دلار به سمت قیمت واقعی خود حرکت کند که این حرکت شروع شده است. مسأله بعدی حساسیت دلار به مسائل سیاسی است. همچنین عملیات تروریستی اخیر باعث شد منطقه دچار التهاب شود که مشاهده شده مانند سنوات گذشته تاثیرات خود را بر دلار بگذارد. مورد بعدی در نوسانات دلار ایام منتهی به پایان سال بود که در راستای سفر های نوروزی تقاضای عمومی برای دلار را افزایش داد.در مجموع شاهد بودیم که نرخ ارز افزایش پیدا کرد و احتمال می‌دهم این روند رو به رشد باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در رابطه با صحبت های اخیر رئیس بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ ارز گفت: اگر مروری به زمان روی کار آمدن رئیس بانک مرکزی داشته باشیم دلار از ٣٨ هزارتومان به کانال های بالاتر افزایش پیدا کرد. عموما بعد از هر جهشی ممکن است روند کاهشی رقم بخورد که به عملکرد بانک مرکزی ارتباطی ندارد، چرا که وقتی جهش صورت می‌گیرد کاهش اندکی در دلار اتفاق می‌افتد که متاسفانه دولت مردان این رویه طبیعی را کنترل خطاب می‌کنند. فکر نمی‌کنم بانک مرکزی در بلند مدت بتواند قیمت ارز را کنترل کند.

سعادت تصریح کرد: عموما با توجه به سیاست های کلی و اشتباهی که در حوزه اقتصادی و سیاسی رخ می‌دهد دولت ها نشان داده اند که در کنترل نرخ ارز ناتوان هستند. کم و بیش مردم هم به این نتیجه رسیده اند که دولت امکان کنترل دلار را ندارد. ادعای رئیس بانک مرکزی در حوزه کنترل نرخ ارز ادعای درستی نیست. به نظر می رسد راه حل های کنترل ارز بیشتر در حوزه دستگاه های دیپلماسی قرار دارد.

وی پیش بینی خود از قیمت دلار را این‌گونه بیان کردو اظهارداشت: پیش بینی می‌ شود دلار تا پایان امسال به ٩٠ هزارتومان برسد. همچنین این امکان وجود دارد تا دلار در سال ١۴٠۴ به کانال بالای ١٠٠ هزارتومان دست پیدا کند. توصیه فردی ام به مردم این است که دلار را به منزله حفظ ارزش پول خریداری کنند چرا که سود آوری در آن لحاظ نمی‌شود و این خرید را می‌توان به عنوان گریز از ضرر نام برد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در پایان بر تداوم افزایش قیمت دلار تاکید کرد و گفت: ممکن است دولت قیمت دلار را به صورت مصنوعی نگه دارد. اما با وجود تنش هایی که وجود دارد و همچنین انتخابات آمریکا بعید است که پول های بلوکه شده دریافت شود که این اتفاق باعث افزایش دلار می‌شود.

کد خبر 492933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =