تالار شیشه‌ای قرمز شد/ریزش ۱۵ هزار واحدی شاخص

کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح علل ریزش بازار، اثر تنش‌های سیاسی در بازار سرمایه را کمرنگ خواند و گفت: تاثیر متغیرهای بنیادین بر بازار سرمایه با قوت خود باقی است.

به گزارش صدای بورس، بازار بورس امروز در حالی رقم خورد که شاخص کل یک ریزش قابل توجه را به ثبت رساند و توانست با افت ۱۵ هزار واحدی را به ثبت برساند. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز افت ۱۰ هزار واحدی را رقم زد. ارزش ۵۰۰ هزار معامله در بازار نقدی بورس تهران، ۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد که حجم آن‌ها ۱۱ میلیارد برگ سهم است.

در بازار نقدی فرابورس نیز، شاخص ۳۴۶ واحد افت را رقم زد و ارزش ۲۴۲ هزار معامله، حدود ۱۹۳ هزار میلیارد ریال به ثبت رسید و حجم معاملات حدود ۵ میلیارد برگ سهام بود.

هومن عمیدی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: شرایط بازار سرمایه در اولین روز پس از تعطیلات، تحت تاثیر چند عامل منفی ظاهر شد و رفته رفته شدت منفی شدن بازار کاهش یافت و در انتها با ریزش کمتر از ۱۶ هزار واحدی خاتمه یافت.

وی افزود: از این قبیل اتفاقات در سال های گذشته هم رخ داده است و شاهد افزایش تقاضای دارایی‌های امن و منفی شدن بازار بودیم اما این روند بیش از یک یا دو روز ادامه پیدا نمی‌کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر به ریزشی شدن بازار واقع‌بینانه نگاه کنیم، جو روانی منفی، صرفا ۳۰ الی ۴۰ درصد علت ریزش بازار را به خود اختصاص می‌دهد و ۶۰ تا ۷۰ درصد علت را باید در جای دیگر دید. از نظر بنیادی هزینه اعتباری که بانک‌ها به کارگزاری‌ها می‌دهند با افزایش نرخ بهره، افزایش یافته است و مشتریان اعتباری، توجیه اقتصادی دریافت اعتبار از کارگزاری‌ها را بررسی می‌کنند. بنابراین افزایش نرخ اعتبارات، کارگزاری‌ها را دچار مشکل کرده و این مساله باعث می‌شود که مشتریان نسبت به تسویه اعتبارات خود دچار مشکل شوند.

وی تاکید داشت: مسائل بعدی مانند تنش‌های منطقه‌ای باعث می‌شود سرمایه‌گذارانی که بازدهی مناسبی را بدست نیاورده اند، اقدام به خروج از بازار کنند و از طریق دلار و سکه بازدهی داشته باشند.

در کل مجموعه‌ای از عوامل باعث منفی شدن بازار شده است و به نظر می‌رسد اثر تنش‌های سیاسی در روزهای آتی کم‌رنگ شوند اما ریسک‌های حاصل از نرخ بهره بر قوت خود پابرجاست.

همچنین کوورش گرامی کارشناس بازار سرمایه نیز درگفت و گو با «صدای بورس» با تشریح روند این روزهای بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد با احتیاط در این بازار حضور یابند.

نمادهای مثبت و منفی

در آخرین روز بازار سرمایه، ۴۸۵ نماد، لباس قرمز و ۱۲۹ نماد از میان ۶۹۵ نماد قرمزپوش شدند.

بیشترین‌ها

نمادهای فولاد، شپنا، وبملت و شستا بیشترین تاثیر منفی را شاخص کل بورس داشتند و همچنین در این بازار خودرو، ذوب، فولاد و شستا جزو نمادهای پرتراکنش بازار شدند.

خاور، آریان، وسپهر و هرمز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای فنر، خاور، فزر و آردینه جزو پرمعامله‌ترین نمادهای بازار فرابورس به حساب آمدند.

ارزش معاملات نمادهای ذوب، خودرو، فزر و ثفارس نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

حجم معاملات نمادهای ذوب، خودرو، دی و شستا در صدر جدول بازار بود.

بیشترین ارزش بازاری متعلق به نمادهای فولاد، فارس، فملی و شپنا شد.

حقیقی‌ها در نمادهای کنور، بگیلان، بپیوند و آردینه قدرت خرید بیشتری را به ثبت رساندند.

کد خبر 492586

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =