۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
رشد قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

قیمت واقعی دلار بین ٧٠ تا ٨٠ هزارتومان است و احتمال جهش ارزی تا بالای ١٠٠ هزار تومان هم برای مدت کوتاهی وجود دارد.

در روزهای پایانی سال قیمت‌ها پوست اندازی می‌کنند که در همین راستا سرعت گردش پول هم افزایش پیدا می‌کند. به نوعی در اسفند ماه قیمت‌گذاری‌ها برای سال آینده انجام می‌شود. قیمتی که برای ارز و طلا قبل از عید تعیین می‌شود برای سال آینده بر مدار تورم قرار می‌گیرد.
به نظر می‌رسد فعالان بازارهای ارز و طلا به دنبال این هستند سقف قیمت را قبل از عید تعیین کنند تا بعد از عید سود لازم را کسب کنند. پیش‌بینی می‌شود دولت و مجلس اقدامات خوبی در اقتصاد انجام داده اند اما واقعیت این است که این اقدامات از سوی دولت و مجلس برای کنترل قیمت بازارهای مالی کافی نیست و به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. هر نوع تغییر در قیمت بنزین اثر جهشی بر قیمت طلا و ارز خواهد داشت و باید دید تکلیف قیمت بنزین چه خواهد بود.
در مجموع پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حداقل ٢٠ درصد افزایش قیمت در بازار ارز و طلا را داشته باشیم. همچنین اگر سیاست‌های خارجی دچار تنش شود ممکن است جهش ارزی تا ١٠٠ هزار تومان را مشاهده کنیم که خیلی مناسب نخواهد بود چون به نظر می‌رسد قیمت کنونی ارز کنترل شده و بانک مرکزی و دولت به نحوی قیمت‌ها را پایین نگه داشته‌اند. اما قیمت واقعی ارز بین ٧٠ تا ٨٠ هزارتومان است و احتمال جهش ارزی تا بالای ١٠٠ هزار تومان هم برای مدت کوتاهی وجود دارد. موضوع طلا و ارز متفاوت هستند چون تقاضای ارز در بحث ورود کالا متعدد است و تابعی از مسائل سیاسی است اما طلا تقاضای محدود تری دارد و به نظر می‌رسد حدود ۵٠ درصد تغییرات نرخ ارز در طلا هم رخ دهد و شاهد افزایش بیشتری در قیمت طلا باشیم.
واقعیت در این امر این است که اقدامات زیر ساختی در بازار ارز و طلا انجام نشده است. مردم هنوز به این باور نرسیده اند که با سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد بتوانند ارزش دارایی خود را حفظ کنند لذا در حال حاضر بازار ارز و سکه به عنوان بازارهای مکمل برای حفظ ارزش دارایی‌های مردم استفاده می‌شود و فاصله ای با اقتصاد پر رونق وجود دارد که این موضوع فعلا تداوم دارد و باید دید در سال آتی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. بازار طلا نسبت به بازار ارز آرام تر است و حدود ۵٠ تا ۶٠ درصد تغییرات در بازار ارز را می‌توان در بازار طلا دید و افزایش قیمت ١٠ الی ١۵ درصدی را مشاهده کرد. همچنین رابطه تنش‌های میان آمریکا و ایران در قیمت‌ها تاثیرگذار بود و نزدیکی انتخابات آمریکا با جمهوری خواهان و هدایت ترامپ به نتیجه انتخابات آمریکا نزدیک است که این نوع سیاست با ایران سازگار نیست و ممکن است بر اقتصاد کشورمان تاثیراتی بگذارد. اخبار دنیا به ویژه آمریکا در چند ماه گذشته نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که امیدواریم با سیاست‌های هوشمندانه شرایط مناسبی برای کشور فراهم شود.
باید به این اشاره کرد که بعد از نوروز مجلس دوازدهم شروع به کار می‌کند. بهتر است از خواسته‌هایی مردم استفاده شود، مخصوصا در خصوص سن بازنشستگی و مالیات بر ارزش افزوده که امیدواریم مجلس دوازدهم از این تجربه در جهت وضعیت بهبود شرایط اقتصادی استفاده کند.

  • رحمان سعادت - کارشناس ارز و طلا
  • شماره ۵۳۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 491991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =