موج سواری دولت در بازار سکه

کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتظارات تورمی که در بازار سکه وجود دارد دور از ذهن به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بتواند قیمت سکه را کنترل کند. با راه اندازی یک سیستم بروکراسی به نام مرکز مبادله هدف از عرضه این است که کنترل قیمت سکه انجام شود.

به گزارش صدای بورس، باتوجه اینکه حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا با دلار مبادله ای انجام نمی شود و از سوی دیگر با در نظر گرفتن تفاوت قیمت کشف شده در این مرکز با قیمت بازار آزاد چنین به نظر می رسد که هدف دولت کنترل بازار سکه نیست بلکه سود بری از جریان موجود است.

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با حراج سکه در مرکز مبادلات ارز و طلا گفت: اگر به بخش فنی حراج نگاهی بیندازیم، این فرآیند تحت نظارت بانک مرکزی و سایتی که مرکز مبادله ارائه داد انجام شد که با چالش هایی روبرو بود و از لحاظ فنی مقداری مشکل ایجاد کرد.

وی افزود: به نظر نمی‌رسد سکه در حراج های اولیه موفق عمل کند و در واقعیت حراج شمش موفق تر عمل کرده است. موفقیت یا عدم موفقیت یک حراج به پروسه های فنی آن بستگی دارد و نظر خاصی در این باره نمی‌توان داد.

الیاس کردی به فروش گذشته سکه در بورس کالا اشاره کردو گفت: بحث اصلی موجود درباره این حراج درستی یا نادرستی آن است که آیا متقاضیان می‌توانند وجه اضافی خود را پس بگیرند؟ و یا چگونه می‌توانند آن کالا را تحویل دریافت کنند؟ همچنین در گذشته این فرآیند در بورس کالا انجام می‌شد که موفق تر عمل کرد اما این حراج به تازگی در مرکز مبادله در حال تست است.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر حراج سکه بر نوسانات آن تصریح کرد: این موضوع بر بازار سکه تاثیر خاصی نداشته اما بعد از این حراج کمی افزایش قیمت را شاهد بودیم که نمی‌توان گفت تاثیر منفی داشته است.

وی ادامه داد:می توان از دلایل افزایش سکه نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اشاره کرد که همیشه تقاضا برای ربع سکه وجود دارد. به نظر می‌رسد اگر این حراج ادامه دارد باشد و به ۵ سکه ختم نشود و به مردم دسترسی بیشتریبرای خرید داده شود و سکه بیشتری در بازار بفروشند این اتفاق در آینده مثبت خواهد بود.

الیاس کردی ادامه داد: با انتظارات تورمی که در این بازار وجود دارد دور از ذهن به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بتواند قیمت سکه را کنترل کند. با راه اندازی یک سیستم بروکراسی به نام مرکز مبادله هدف از عرضه این است که کنترل قیمت سکه انجام شود. اما در نهایت با انتظارات تورمی و تقاضا در بازار بعید می‌دانم به راحتی بتوان قیمت سکه را کنترل کرد و باید گفت بازار تصمیم گیرنده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار است برای کنترل قیمت سکه اقدامی انجام شود، باید به سمتی حرکت انتظارات تورمی کاهش پیدا کند. همچنین باید ارتباطاتمان با دنیا بهتر شود که دقیقا در آنجا می توانیم برای کنترل قیمت آن تصمیم بگیریم. فعلا ارتباطات جهانی تاثیر گذار ترین موضوع در میان مدت و بلند مدت است و راهکار دیگری وجود ندارد.

کد خبر 491278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =