بازار سرمایه اولویت دولت نیست

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار سرمایه اولویت دولت نیست، گفت: عموما بازارسرمایه در اولویت قرار نگرفته و این موضوع باعث خروج نقدینگی از بازار و ضربه به بورس خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه ، گفت: بازار سرمایه اولویت دولت نیست و زمانی که قصد اتخاذ تصمیماتی وجود دارد ، عموما بازارسرمایه در اولویت قرار نگرفته و این موضوع باعث خروج نقدینگی از بازار و ضربه به بورس خواهد شد.

وی ادامه داد: در تمامی تصمیمات ، بازار سرمایه اولویت رده چندم است و تقریبا همه موضوعات نسبت به آن در اولویت بالاتری قرار دارد.اگر دولت تصمیم جدی برای آن نگیرد مشکلات بازار در سال آینده بزرگتر می‌شود.

دشتیانه با اشاره به اینکه ۳۰ همت خروج از فیکس اینکام داشته ایم که این موضوع به صندوق‌های سرمایه گذاری آسیب جدید وارد خواهد کرد، افزود: .ارزش بازار سرمایه ۱۶۰ هزار میلیارد دلار است در حالی که ارزش آن در سایر کشور ها ۱۰۴ هزار میلیارد دلار برآورد می شود . ضمن اینکه شاهد وجود شرکت‌های تودلی بسیاری نیز هستم.

مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس گفت: تصمیمات خلق الساعه و ثانیه ای در کشور بسیار شده است و با توجه به تصمیمات مسئولان مختلف و گاهی با کسب اختیارات بالاتر ، بازاری مانند بازار ارز ثابت می‌ماند و فنر آن بدون در نظر گرفتن عواقب آن ، نگه داشته می‌شود.

وی ادامه داد: گروهی که به دنبال تفکر دلارزدایی هستند اگر موفق شوند ، به اندازه ۱۰ برابر همه مشکلات آسیب به کشور وارد خواهد شد.

دشتیانه تاکید کرد : در هیچ دوره ای دخالت و نرخ گذاری کمکی به مصرف کننده نکرده و فقط سود آن به نفع واسطه و دلالان بوده است.

عضو شورایعالی بورس ادامه داد: ماده ۱۸ توسعه ابزارهای مالی ، دولت را از دخالت کردن منع می‌کند به استثنای دارو؛ اگر همین ماده به درستی اجرا شود بازار سهام نفس تازه ای خواهد کشید.

وی افزود: در حذف معافیت های مالیاتی دولت انتفاعی ندارد و تنها در لحظه برای کسری بودجه موثر است اما دربلند مدت برای دولت زیان آور خواهد بود. اما قیمت‌گذاری دستوری حتی در لحظه نیز سودی برای دولت ندارد.

بانک مرکزی فهم درستی ازتورم ندارد

وحید شقاقی شهری ، اقتصاددان در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هیچ دوره ای ۶ سال متوالی تورم را شاهد نبوده ایم ، گفت:همواره دوره های تورم ۲ یا ۳ سال بوده است. برآورد مرکز آمار برای تورم بین ۴۱ تا ۴۲ درصد و برآورد بانک مرکزی معمولا ۲ درصد بیشتر است و به نظر می‌رسد تورم سال ۷۴ را دوباره شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه شاهد دلار ۶۰ هزار تومانی هستیم، افزود: اتفاقات سال‌های اخیر همچون کرونا، تحریم و سقوط شدید قیمت نفت همه این عوامل شرایطی را برای کشور به وجود آورد اما با رفتن ترامپ و آمدن بایدن، کنترل کرونا و همچنین افزایش قیمت نفت که به ۹۰ دلار نیز رسید وضعیت کمی رو به بهبود رفت.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت با ناتراتزی های بسیاری رو به رو هستیم که می توان به ناترازی در بنزین، نفت ، گازو بانک اشاره کرد.در سال های گذشته ناترازی کمتر از ۱۵ میلیارد دلار را شاهد بودیم اما درحال حاضر بیش از این رقم است.

شقاقی با تاکید براینکه بانک مرکزی فهم ناقص و نادرستی از تورم دارد، اظهارداشت: متاسفانه بانک مرکزی عمدتا ۲ مورد را می‌بینند اول کسری بودجه و دوم ناترازی بانکها .باید توجه داشت تا زمانی که فهم درستی از تورم وجود نداشته باشد نمی‌توان برای اصلاح آن کاری انجام داد.

اقتصاددان تصریح کرد : برای کنترل ناترازی ها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز است. دولت می‌تواند بخشی را با سیاست‌های دولتی قیمتی و غیر قیمتی اصلاح کند.چراکه هرچه بگذرد و کاری در این زمینه صورت نگیرد این ناترازی ها تشدید خواهد شد.

دستاورد اوراق ۳۰ درصدی کنترل یک هفته ای دلار

به گفته وی در بحث اوراق ۳۰ درصد ، یک جابجایی اتفاق افتاد که ناترازی را تشدید کرد و تنها فایده آن کنترل یک هفته ای نرخ دلار بود.

شقاقی با اشاره به اینکه نرخ بهره تک سیاست نیست، گفت: همه ابزارها باید در یک بسته سیاستی دیده شوند چرا که ابزارها شرایط مختلفی دارند و باید تعادل حفظ شود.از سوی دیگر باید مطالبه شود ، بانک مرکزی برنامه خود را متناسب با شرایط نااطمینانی ها ارائه کند.

اقتصاددان اظهارداشت: از شرکت‌های موجود در بازار سرمایه حدود ۷۰ درصد دولتی است. وقتی ۷۰ درصد بازار سرمایه شبه دولتی هستند، بازار بی معناست و این ما را با واژه قیمت گذاری دستوری مواجه کرده است و دیگر جای رقابت باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد :دست‌درازی های دولت در حال گسترش است! اکنون دولت به سودهای شرکت‌ها دست‌درازی می‌کند، قبلا فقط بانک مرکزی بود اما حالا شاهد هستیم به منابع بانک‌ها ،به سود شرکت‌های دولتی و شبه دولتی نیز دست دارزی می کند چرا که خصوصی نیستند و حاصل نداشتن برنامه می‌شود سردرگمی و مصوبات متعدد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:زمانی که به جای اقتصاد رقابتی ، اقتصاد دستوری وجود داشته باشد، ماهیت بازار گونه آن زیر سوال خواهد رفت.

شقاقی شهری گفت: بازاری را شاهد هستیم که عمقی ندارد. صندوق تثبیت ایجاد می‌کنند که معنا ندارد. اگر بازار ساخته شود اصلا نیازی به صندوق تثبیت نیست. باید اجازه دهیم بازار کار کند اما چون بازار نداریم نهادهای بیهوده می‌سازیم همچون بازار گردان و صندوق تثبیت و غیره.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل اینکه بازار نداریم شاهد رانت اطلاعات بسیار هستیم. مسائلی نیز خارج از این بازار است . هنوز دوستان قواعد بازار را نپذیرفته اند. معتقد به بازار آزاد نیستند. نمی‌شود بخشی از بازار آزاد را پذیرفت و بخشی آن را نه.

اقتصاددان تاکید کرد: بازار سرمایه با قواعد و مولفه های آن نیار داریم در غیر این صورت می‌شود نابازار و همه ناراضی خواهند بود.

خروج ۱۵ میلیارددلار خروج سرمایه

وی گفت: هرچه ناترازی بیشتر شود وضعیت خرابتر می‌شود و دولت کسری بودجه بیشتر خواهد داشت. با ابزار نرخ بهره می‌خواهند در مقابل سیل ناترازی ها بایستند. امسال ۱۵ میلیارد دلار خروج سرمایه داشتیم و هر سال حدود ۵ میلیارد به آن اضافه می‌شود.

شقاقی تاکید کرد: اگر نتوانیم ناترازی را حل کنیم همان مسیر ابر تورم را می‌رویم .در حال حاضر بدهی خارجی نداریم . اما این وضعیت دولت را وادار می‌کند به افزایش بدهی داخلی و بعد دولت مجبور به بدهی خارجی شده ( اگر بدهند) مشکل بزرگتر خواهد شد.

سال سخت بازار سرمایه

علیرضا خداکرمی نائب رئیس هیات علمی صندوق تثبیت kdc در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه، گفت:‌ امروز در بورس مجموع nav بیشتر از مارکت کپ است زیرا بازار عمق ندارد.در حال حاضر اگر شرکتی در بازر ارزش ۲۰ هزار میلیارد داشته باشد برای تاسیس آن باید ۶۰ هزار میلیارد هزینه کرد. این درحالی است که در آمریکا اختلاف بین nav و مارکت کپ کمتر است. از طرفی بودجه انقباضی و از طرف دیگر انتظار رشد بازار را داریم.

وی افزود: صندوق توسعه در قالب تسهیلات حدود ۴۰ میلیارد پرداخت کردکه در آن ابهاماتی وجود داشت که احتمال دارد دولت نتواند آن را بپردازد.امیدواریم دولت بتواند این مشکل را حل کند.

خداکرمی ادامه داد: سودآوری شرکت‌ها در سال آینده سخت‌تر شده و احتمال دارد شرکت‌ ها به ارزش معاملات ارزنده نرسند.

تبعات انتشار اوراق ۳۰ درصدی

حمیدرضا جیحانی ، کارشناس بازار سرمایه نیز در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه گفت: رفتار و سیاست‌های دولت تاثیر بسزایی بر بازار دارد.نمایندگان در مجلس با نگاه منطقه ای تغییرات را در بوجه اعمال می‌کنند. به همین دلیل بودجه در ظاهر تراز می‌شود اما در عمل ناتراز است و تورم ایجاد می‌کند.

وی افزود: در سال جاری دولت سعی کرد بودجه تراز را ارائه دهد اما در نهایت دچارتغییرات شد.درآمدهای دولت در حوزه مالیاتی ، عوارض گمرکی و عدد سود بانکی تجربه بدی را داشت که با انتشار اوراق ۳۰ درصدی تبعات آن نمایان شد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بودجه بحث افزایش ۵۰ درصدی مالیات مساله مهمی است. در کشوری که تورم ۵۰ درصد وجود دارد اگر بنگاه ها بتوانند مدیریت کنند و تک دفتره شوند مشکلی نخواهد داشت. با توجه به سیاست گذاری سال جاری و بودجه انقباضی که در سال آینده پیش رو داریم، با توجه به بحث اوراق ۳۰ درصدی امکان دارد مشکلات بیشتری به وجود آید.

نا امیدی در بودجه

مهدی عبادی کارشناس ابزار نوین در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه گفت: کلیت بودجه انقباضی است و اگر اینگونه نگاه کنیم باید تورم کم شود. با توجه به برآورد مرکز پژوهش ها نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان انتظار رشدی از بودجه داشت.

رونمایی از ۹ صندوق جسورانه در سال آینده

کمیل شاکری، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه گفت : در حال حاضر چند صندوق جسورانه وجود دارد که جمع آن ۱.۲۴۵ میلیارد تومان است . خبر خوب این است که ۹ صندوق در آستانه تاسیس است که تا سال آینده راه اندازی خواهند شد و مجموع آنها به بیش از ۵ هزار میلیارد می‌رسد.

شاکری افزود: بزرگترین مشکل بازار سرمایه شناخت ناکافی مدیران از صندوق ها است. همچنین مفید نبودن اطلاعات کدال صندوقها از دیگرمشکلات موجود در بازار سرمایه است. با افشا کردن این صندوق ها که سهامدار خرد ندارند آینده آن شرکت به خطر می افتد و عملا بروز کردن قراردادهایی که منع افشا داشته اند باعث مشکلات می‌شود که باید سازمان در آن بازنگری کند زیرا تبعات زیادی دارد.

قیمت های واقعی به کام رفع ناترازی ها

علی رستمی، مدیر عامل اسبق شستا در دورهمی سالانه مدیران بازار سرمایه گفت: وقتی در کشور تولید از رونق افتاده و دارایی ها نمی‌توانند بازدهی را بسازند و یا بهره وری پایین باشد، اثر خود را در تورم و بهره نشان می‌دهند. تورم در صورت عرضه محصول، خدمات و جلوگیری از نقدینگی مدیریت می‌شود.

وی افزود: برای خارج شدن از دور باطل دولت باید در اقتصاد و بازار پول دخالت کند و از طرفی از قیمت‌گذاری دستوری بپرهیزد. معتقدم باید شرایط را برای سرمایه گذاری در کشور فراهم کرد تا بازدهی سرمایه گذاری ها واقعی شود که نکته مهم آن فرهنگ است، فرهنگ کشور به دنبال به دست آوردن سودهای آنی است.

مدیر عامل اسبق شستا تصریح کرد: اینکه دولت جرات کند قیمت‌ها را واقعی کند می‌تواند ناترازی ها را حل کند. دولت باید توسعه و تولید را با دستور و حمایت رشد دهد و از طرف دیگر در قیمت‌گذاری ها دخالت نکند.سال آینده بازار موقعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: نرخ ۴۰ درصد نشان می‌دهد بازار باید تلاش بیشتری کندو معتقدم رشد خواهد کرد.کسی نمی‌تواند از بانک یا صندوقی که ۴۰ درصد تامین مالی می‌کند استفاده کند و این پول به سمت بازار باز خواهد گشت مگر این که دخالت های بیرونی جلوی آن را بگیرد.

رستمی گفت: اگر رانت را از بین ببریم ناترازی ها درست خواهند شد. دریک بازه زمانی ورودی صندوق ها بالا و خروجی ها کم بود که در حال حاضر برعکس شده است. دولت توان حل مشکلات را دارد و فقط باید تصمیم بگیرد زیرا دارایی های زیادی دارد. بابت مقروض شدن دولت نباید نگران بود. همه دولت ها همچون آمریکا و ژاپن بدهکار هستند. دولت باید با پول ملت کشور را بسازد.

کد خبر 491055

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • صدور اولین ضمانت‌نامه تأمین مالی جمعی

    صدور اولین ضمانت‌نامه تأمین مالی جمعی

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: پس از اقدام به مطالعات کارشناسی و مذاکره با فعالان بازار سرمایه به ویژه «سکوهای تأمین مالی جمعی» و همچنین فرابورس، در نهایت ضمانت‌نامه جدیدی با عنوان «ضمانت‌نامه تأمین مالی جمعی» که شباهت زیادی با ضمانت‌نامه اعتباری سنتی صندوق دارد، طراحی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =