آغاز رالی کریپتوها

پادشاه رمزارزها دوباره رخ نمود و سرمایه‌های زیادی را به سوی خود جلب کرد. اما این تازه آغاز راه است.

به گزارش صدای بورس به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، در هفته گذشته قیمت بیت‌کوین رشدهای خوبی را تجربه کرد، به طوری که روز سه‌شنبه بیش از ۱۱ درصد بالا رفت و بیشترین رشد یک‌روزه را از دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون تجربه کرد.

افزایش قیمت بیت‌کوین پس از آن رخ داد که شرکت «مایکرواستراتژی» در اقدامی بزرگ، ۳ هزار بیت‌کوین به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار خریداری کرد. تحلیلگران از افزایش ورود سرمایه‌ها به صندوق‌های ETF بیت‌کوین خبر داده‌اند. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین از مرز ۱.۱ تریلیون دلار عبور کرده و سهم این رمزارز از بازار کریپتوکارنسی را به حدود ۵۲ درصد افزایش داده است. آمارها نشان می‌دهند که قیمت بیت‌کوین در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه رشدهای چشمگیری را ثبت کرده است.

در حال حاضر شرکت «مایکرواستراتژی» (مستقر در ایالت ویرجینیا) بزرگترین شرکت بورسی دارنده بیت‌کوین در جهان است. در ابتدای ماه فوریه این شرکت تعداد ۱۹۰ هزار بیت‌کوین در اختیار داشت که ارزش امروزی آن بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار است. به گفته گرتا یوان، مدیر پژوهش در پلتفرم دارایی دیجیتال VDX، بازار کریپتوکارنسی تحت تاثیر اقدام شرکت‌هایی همچون مایکرواستراتژی و ورود سرمایه‌های جدید به صندوق‌های ETF بیت‌کوین با رونق خوبی مواجه شده است. در چنین شرایطی، بسیاری از رمزارزها در همان مسیر حرکت کرده و با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. به عنوان مثال، اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان بر اساس ارزش بازار با رشد خوبی همراه شد و از مرز ۳۲۰۰ دلار گذشت.

اثر بر بازار سهام

با رونق گرفتن بازار کریپتوکارنسی، سهام مرتبط با رمزارزها نیز با رشد روبه‌رو شد، به طوری که ارزش سهام شرکت مایکرواستراتژی و صرافی کوین‌بیس بیش از ۱۶ درصد افزایش را تجربه کرد و این روند در ساعات پس از معاملات نیز ادامه یافت. در یک سال گذشته قیمت سهام این دو شرکت مرتبط با کریپتوها حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

آلیسیا هاس، مدیر مالی کوین‌بیس در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، عملکرد مالی خوب این شرکت را مربوط به تایید صندوق‌های ETF بیت‌کوین از سوی مقام‌های ناظر دانست و گفت: تایید این صندوق‌ها موجب افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاران به کریپتوکارنسی‌ها شد. به گفته یوان، مدیر پژوهش پلتفرم VDX، افزایش قیمت بیت‌کوین همچنین نشان‌دهنده رویکرد مشتاقانه سرمایه‌گذاران (به ویژه در آمریکا) نسبت به رویداد نصف شدن بیت‌کوین در نیمه دوم ماه آوریل است. این اتفاق هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد.

یوان گفت: با نزدیک شدن به زمان رویداد نصف شدن بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران برای اتخاذ بهترین موقعیت در بازار عجله دارند. ورود سرمایه‌های کلان به صندوق‌های ETF بیت‌کوین نیز عامل دیگری است که نشان از اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار دارد.

یکی دیگر از دلایل عملکرد قوی بیت‌کوین، افت دلار است. در حال حاضر بازارها منتظر انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا هستند تا روشن شود، فدرال رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ‌های بهره خواهد کرد. دلار و بیت‌کوین رابطه معکوس دارند.

آغاز رالی کریپتوها

جهش تا ۲۰۰ هزار دلار

رشد قیمت بیت‌کوین در حالی رقم می‌خورد که تحلیلگران خوش‌بین همچنان بر ادامه روند صعودی قیمت این رمزارز تاکید می‌کنند. یکی از این کارشناسان، پیتر برنت است که اعلام کرد: با ادامه رونق بازار کریپتوها، قیمت بیت‌کوین به مرز ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت Factor LLC پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین تا سپتامبر ۲۰۲۵ به این قیمت دست خواهد یافت. برنت که بیش از چهار دهه تجربه تحلیل در بازارها را دارد، افزود: با توجه به فشار افزایشی که برای رسیدن به بالای کانال ۱۵ ماهه وجود دارد، هدف بعدی برای چرخه بازار پررونق کنونی که در آگوست/سپتامبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، افزایش قیمت بیت‌کوین از ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار است. در حال حاضر، بیت‌کوین از کانال ۱۵ ماهه عبور کرده است.

بررسی‌های دیگر شامل بررسی روند بازار در زمان چرخه‌های قبلی نصف شدن و نماگرهای تحلیل تکنیکال نیز نشان‌دهنده در پیش بودن جهش شدید قیمت‌هاست. اجماع کارشناسان بر این باورند که نصف شدن بیت‌کوین موجب تداوم ورود نقدینگی به صندوق‌های ETF بیت‌کوین آمریکا خواهد شد. بر این اساس، انتظار می‌رود که طی ۱۲ ماه آینده قیمت این رمزارز شش‌رقمی شود. پست برنت در شبکه X (توییتر سابق) با استقبال شدید فعالان و معامله‌گران بازار کریپتوکارنسی مواجه شد و آنها عکس پروفایل خود را به الگوی laser eyes تغییر دادند. این الگو که در دوره رونق بازار در سال ۲۰۲۱ مورد استفاده دارندگان بیت‌کوین قرار گرفته بود، به معنای تداوم روند صعودی بازار کریپتو است.

به گفته برنت، استفاده از این الگو مفهومی مخالف روند کنونی دارد و نشان‌دهنده جنون سرمایه‌گذاران خرد است و اغلب در نقاط اوج بازار مشاهده می‌شود. او افزود: همانگونه که در سال ۲۰۲۱ انجام دادم، من این الگو را به معنای پایان روند صعودی بازار می‌دانم. بنابراین اگر می‌خواهید روند صعودی بیت‌کوین ادامه پیدا کند، از به‌کارگیری این الگو در شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

رشد ارزش بازار

افزایش قیمت کریپتوها نشان‌دهنده ورود سرمایه‌های جدید به این بازار است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهند که ارزش بازار کریپتوکارنسی در یک سال گذشته روندی صعودی داشته است. در مارس ۲۰۲۳ ارزش بازار کریپتوها در سطح یک تریلیون دلار در نوسان بود و این روند تا اواخر ماه اکتبر ادامه داشت اما دو ماه مانده به پایان سال ۲۰۲۳ روند افزایش ارزش بازار کریپتوها آغاز شد که تاکنون ادامه یافته است. در چهار ماه گذشته، ارزش بازار کریپتوکارنسی تقریبا دو برابر شده و به بیش از ۲.۱۳ تریلیون دلار رسیده است.

آغاز رالی کریپتوها

کد خبر 490982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =