تداوم رشد سرسختانه شمش فولاد 

بازار فولاد روند متلاطمی را پشت سر می‌گذارد و با آن که شرکت‌های عرضه‌کننده تلاش می‌کنند میزان عرضه در بورس را افزایش دهند.

به گزارش صدای بورس، بازار فولاد روند متلاطمی را پشت سر می‌گذارد و با آن که شرکت‌های عرضه‌کننده تلاش می‌کنند میزان عرضه در بورس را افزایش دهند اما سرعت رشد تقاضا در این بازار بیش از عرضه است به طوری که در یک ماه منتهی به هشتم اسفند عرضه شمش فولادی در بورس ۲۶ درصد اما تقاضا ۶۸ درصد رشد را تجربه کرده است که نتیجه این امر رشد قیمت این محصول از ۱۸ هزار تومان در هر کیلو به ۲۰ هزار تومان را به همراه داشته است. نکته دیگر آن که در یک ماهه منتهی به ۸ بهمن نسبت عرضه و تقاضا تقریبا برابر با یک بوده و این نسبت در ماه بعد از آن به ۰.۷۸ رسیده است که تاییدکننده این واقعیت است که با وجود رشد عرضه و تقاضا، به کاهش عمق بازار منتهی شده است.
این روند در سایر محصولات فولادی نیز کم و بیش دیده می‌شود. به عنوان مثال میزان عرضه برای تیرآهن نیمه سنگین در دو ماه مورد بررسی ۹۶ درصد رشد کرده ولی تقاضا با ۲۳ درصد رشد روبرو بوده است که نشان می‌دهد تقاضا برای این محصول چنگی به دل نمی‌زند. میلگرد مخلوط ۴۵ درصد با رشد عرضه روبه‌رو شده و تقاضا در این دو ماه ۲۱ درصد کاهش یافته است. در بازار ورق گرم با آن که عرضه تغییر چندانی نداشته ولی تقاضا ۱۴ درصد کاهش یافته بود. این آمارها نشان می‌دهند تقاضا برای شمش به شدت اوج گرفته اما کالاهای واسطه‌ای و محصولات میانی با افت مواجه شده‌اند.
این بدان معناست که اولا نزدیکی به پایان سال و نگرانی‌ها از افزایش قیمت در سال آینده و به عبارتی تورم انتظاری در حوزه مواد اولیه باعث شده تا این بازار متلاطم باشد و این در حالی است که عرضه‌های متناسبی در بازار صورت نمی‌گیرد اما در مورد کالاهای واسطه‌ای نامعلوم بودن شرایط اقتصادی در سال آینده از جمله وضعیت مسکن و طرح‌های اقتصادی به خصوص در نیمه اول سال باعث کم تحرک بودن بازار شده است. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار برای محصولات فولادی روند صعودی ملموسی را تجربه می‌کنند؛ موضوعی که از تناقض در شواهد بازار حکایت دارد و می‌تواند بیانگر این باشد که در روزهای مانده تا پایان سال، تقاضا جان بگیرد. در روزهای اخیر قیمت تیرآهن تا صد هزار تومان در هر شاخه افزایش یافته و یا میلگرد در هر کیلو ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان رشد را تجربه کرده است. این افزایش قیمت‌ها می‌تواند سیگنال تورم انتظاری در بازار را افزایش داده و به تحریک سمت تقاضا منجر شود، اما برای نتیجه‌گیری در این مورد زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده و بعید به نظر می‌رسد هیجان شدیدی به بازار تزریق شود.
برخی کارشناسان نیز معتقدند، افزایش قیمت در بازار فولاد تحت تاثیر رشد قیمت ارز طبیعی است. قیمت دلار در حدود سه ماه اخیر با رشد جهشی روبه‌رو بوده و این رشد قیمت در بازارهای پایه نیز منعکس شده اما این به معنای تحریک مولفه‌های واقعی برای تقاضا نیست. کارشناسان می‌گویند: افزایش شدید قیمت مصالح باعث شده بسیاری از طرح‌های مسکن که در دو سال گذشته استارت خورده‌اند، به دلیل نبود نقدینگی متوقف بمانند و این عامل روی تقاضا برای محصولات فولادی مانند تیرآهن و میلگرد اثر منفی بر جای گذاشته است و با توجه به اثرات ناشی از تورم روی تولید مسکن نمی‌توان شاهد رشد محسوس تقاضا برای این قبیل محصولات لااقل در سه ماهه اول سال آینده بود، به خصوص آن که افزایش هزینه‌های حمل در سال جدید نیز مزید بر علت خواهد بود.

بازار جهانی فولاد در مسیر صعود
بررسی بازار جهانی فولاد نیز برای برداشت بهتر از وضعیت بازار داخلی خالی از اهمیت نیست. نگاهی به معاملات در بورس لندن نشان می‌دهد روند قیمت‌ها در این بازار که سیگنال دهنده بازارهای جهانی است، کاهشی است. بر اساس اطلاعات تابلوی معاملات بورس فلزات لندن، قیمت هر تن میلگرد برای تحویل روز با افزایش ۲۷ دلار با قیمت ۵۶۸ دلار به فروش رسید.
قیمت این محصول در این بازار در یک ماه گذشته نزدیک به ۶۴ دلار رشد را نشان می‌دهد. البته قراردادهای آتی تحویل یک ماهه این محصول با نرخ ۶۰۵ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن منعقد شده که نشان می‌دهد نگاه معامله‌گران به آینده بازار فولاد همچنان مثبت است و این مساله می‌تواند روی بازارهای سایر نقاط جهان نیز اثرگذار باشد. به عنوان نمونه‌ای دیگر، نرخ قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب آمریکا تنها ۰.۴ درصد افت را تجربه کرده و به ۸۹۶ دلار رسیده که نشان می‌دهد در این بازار نیز مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها وجود دارد. در مقابل نرخ قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب چین با افزایش قیمت و با نرخ ۵۷۰ دلار (رشد ۴٫۵ درصدی) به ازای هر تن معامله شده که همه این آمارها از سیگنال‌های افزایشی در بازار محصولات فولادی حکایت دارد.

ایران نهمین تولیدکننده فولاد جهان شد
بر اساس گزارشی که انجمن جهانی فولاد منتشر کرده است، ایران در ژانویه ۲۰۲۴ با تولید ۲.۶ میلیون تن فولاد که نسبت به سال قبل بیش از ۳۹ درصد افزایش یافته است، نهمین تولیدکننده فولاد جهان شد. بر اساس این گزارش تولید فولاد ایران در نخستین ماه سال ۲۰۲۴ برابر با دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۹.۳ درصدی روبه‌رو شده است. ایران در سال گذشته میلادی ۳۱.۱۰۰ میلیون تن فولاد تولید کرده است که این رقم در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۰.۶ میلیون تن بوده است. به این ترتیب تولید فولاد ایران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نسبت به سال‌های قبل از آن به ترتیب ۸ و ۱.۸ درصد رشد داشته است. ایران همچنین در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده است. چین، هند و ژاپن، ۳ تولیدکننده نخست فولاد در جهان هستند و پس از آنها به ترتیب آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، ایران و برزیل قرار دارند. ۷۱ کشور تولیدکننده فولاد در جهان در نخستین ماه سال ۲۰۲۴ یعنی ماه ژانویه ۱۴۸.۱ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که ۱.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. تولید فولاد چین، آمریکا، آلمان و برزیل کاهش یافته و تولید ۶ کشور دیگر بیشتر شده است.
در این بین انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در گزارشی اعلام کرد در هشت ماهه امسال میزان تولید فولاد ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است. بر اساس این گزارش میزان تولید فولاد میانی در این مدت ۱.۹ درصد رشد کرده ولی به دلیل کاهش تولید در تولید میلگرد و اسلب میزان کل تولید فولاد یک درصد بیشتر افزایش نیافته است. بر اساس این گزارش میزان تولید تیرآهن در این مدت ۱۳.۳ درصد رشد کرده که بالاترین میزان رشد تولید محصولات فولادی را نشان می‌دهد. میزان تولید آهن اسفنجی ۵.۴ درصد افزایش یافته است و در مقابل میزان تولید اسلب ۳ درصد افت کرده است.

تداوم رشد سرسختانه شمش فولاد 

  • حمزه بهادیوند چگینی - روزنـامه‌نـگار
  • شماره ۵۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 490900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =