چشم سهامداران به سیاست بازارسازان

معاملات بازار سرمایه روزهای سرد خود را همچنان ادامه می‌دهد و اتفاقا هر روز از رغبت خریداران کم و به عزم فروشندگان اضافه می‌شود..

معاملات بازار سرمایه روزهای سرد خود را همچنان ادامه می‌دهد و اتفاقا هر روز از رغبت خریداران کم و به عزم فروشندگان اضافه می‌شود. مولفه‌های بنیادی و تکنیکی در وضعیت مطلوب و ارزنده قرار دارند، اما سیاست‌ها و تصمیمات کلان اقتصادی مخالف همه این مولفه‌های وضع و تصویب می‌شود. یکی از آخرین ضربه‌ها به پیکره بی‌جان بورس عرضه اوراق با نرخ ۳۰ درصدی بود که همچنان نشان از ادامه‌دار بودن سیاست‌های انقباضی دولت است. جمع کردن نقدینگی از بازارها و ایجاد رکود سنگین نتیجه این مدل تصمیمات است و به وضوح هدایت نقدینگی را به سمت سپرده‌های بانکی و اوراق سوق می‌دهد. بنابراین هر چقدر بازار ارزنده است اما نفس بازار سرمایه یا ورود نقدینگی جان می‌گیرد؛ به همین دلیل با شرایط فعلی انتظار تغییر روند را نمی‌توانیم داشته باشیم.
همانطور که مشخص است مولفه‌های اصلی بازار همچون ارزش معاملات که به شدت کاهشی و بی‌رمق است و خروج مستمر پول حقیقی از بازار را به دنبال داشته است. همچنین در روزهای اخیر شاهد خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز بودیم که نشانه خوبی نیست و مشخص می‌کند سرمایه‌گذاران کلا تمایلی به حضور در بستر بازار سرمایه را ندارند.
باز هم می‌رسیم به «اعتماد» حلقه گمشده ماه‌های اخیر بازار و تا زمانی که این مهم به واسطه تصمیمات و حمایت‌های جدی مسئولان جلب نشود هیچ امیدی به بهبود شرایط نیست اما در این بین سهام کوچکتر، بازار پایه‌ای و بازیگر محور با اندک نقدینگی داخل بازار هر از چند گاهی نوسان مثبتی را تجربه می‌کنند و به نظر می‌رسد میل خریداران در این روزهای باقیمانده بیشتر به سمت این مدل سهم‌هاست. در نتیجه چشم‌انداز روزهای پایانی سال بسته به سیاست مسئولان و البته به نظر بازار ساز بستگی دارد چرا که همانطور گفته شد بازار سرمایه در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد و اگر شاهد این عزم برای تغییر روند باشیم می‌توانیم چهره بهتری از بازار در ماه پایانی سال باشیم.

  • مسعود مهدیان - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 490503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =