استعلام چک صیادی با کد ملی از سامانه صیاد

شما تا به ‌حال از خدمات استعلام چک صیادی با کد ملی استفاده کرده‌اید؟ می‌دانید که برای ایجاد شفافیت و رصد فرایند وصول مطالبات، بانک مرکزی اقدام به راه‌اندازی سامانه صیاد و ایجاد چک‌هایی تحت همین عنوان کرد تا بتواند از بروز تخلفات در فرایندهای پرداختی پیشگیری کند.

بانک مرکزی در جهت رفاه مشتریان، در سامانه خود صفحه‌ای برای استعلام چک صیادی با کد ملی در نظر گرفته است تا افراد بتوانند با تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارند، امور مرتبط با ثبت، انتقال و وصول چک‌ها را پیگیری کنند. اگر مشتاق کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به این مسئله هستید، همراه این مقاله باشید.

استعلام چک‌ صیادی به چه منظور انجام می‌شود؟

چک‌ها، اوراقی ارزشمند هستند که قوانین خاص خودشان را دارند. یکی از نکات مهم در زمان صدور و دریافت آن، نحوه آگاهی از اعتبار آن است. در گذشته، اعتبارسنجی کمی مشکل بود و پیچیدگی‌های بسیاری داشت ولی امروز، استعلام چک صیادی با کد ملی، روش آسانی است که بانک مرکزی، آن را جایگزین شیوه‌های قدیمی کرد.

می‌توان با کمک سامانه بانک مرکزی، وضعیت چک را بررسی کرد و از ضرب اعتبار چک مطلع شد. در واقع، این روش، دیگر دردسر و مشکلات رایج گذشته را به‌دنبال ندارد و دریافت‌کننده، قادر است با بررسی سوابق حساب، از نقد شدن وجهی که در چک وجود دارد، مطمئن شود. یعنی شما می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب این برگه بانکی و وضعیت اعتباری او اطمینان یابید.

هدف از راه‌اندازی سامانه صیاد

یکی از ابزارهای مهم نظام پرداخت در سال‌های اخیر، چک‌ها بوده‌اند؛ ولی روند روزافزون چک‌های برگشتی، جرایمی که به این واسطه انجام می‌شد و گسترش آمار زندانیان، باعث شد که از میزان اعتبار این برگه‌ها اندکی کاسته شود.

در این راستا، بانک مرکزی اصلاحات مهمی را در قوانین ‌چک‌ها رقم زد که طبق این روال جدید، دسته‌چک‌هایی کاملا یک‌رنگ و یک‌شکل ایجاد شدند که علاوه‌ بر متحدالشکل ‌بودن، در نحوه صدور هم از روش یکسانی پیروی می‌کنند. در این سامانه، امکان استعلام پیشینه صادرکننده و دریافت‌کننده این اوراق بانکی وجود دارد که بزرگ‌ترین مزیت آن، کاهش آمار برگشتی‌ها و جرایم مربوطه به آن است.

استعلام چک صیادی با کد ملی با چه روش‌هایی انجام می شود؟

استعلام چک صیادی با کد ملی از سامانه صیاد

بانک مرکزی، به ‌منظور پیشگیری از کلاهبرداری و سوء‌استفاده افراد در معاملات مرتبط با دسته‌چک‌ها، سامانه‌ای طراحی کرد که به‌واسطه آن می‌توان استعلام گرفت و از وضعیت خوش‌حسابی دارندگان چک مطلع شد. متقاضیان برای ورود به سامانه مذکور با کد ملی، می‌توانند به ۳ روش عمل کنند که در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شوید.

استعلام چک صیادی با کد ملی از طریق پیامک

رایج‌ترین روش استعلام چک با کد ملی، ارسال کد ۱۶ رقمی مندرج بر چک به شماره ۷۰۱۷۰۱ است. طی این اقدام، یک گزارش استعلام برای فرد ارسال می‌شود که در آن، وضعیت اعتبار چک، عدم مفقودی، دزدی ‌نبودن و برگشت‌نخوردن آن نمایش داده شده است.

ناگفته نماند که وضعیت چک مربوط با رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز مشخص می‌شود که رنگ سفید، بهترین وضعیت اعتباری چک را نشان می‌دهد و قرمز، ضعیف‌ترین عملکرد را هشدار می‌دهد.

  • حالا اگر وضعیت زرد باشد، یعنی یک فقره چک با مبلغ حداکثر ۵۰ میلیون ریال برگشتی دارد.
  • اگر وضعیت نارنجی باشد، یعنی ۲ الی ۴ فقره برگشتی با مبلغ حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال دارد.
  • رنگ قهوه‌ای نشان‌دهنده ۵ الی ۱۰ فقره چک برگشتی با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است.

استعلام چک صیادی با کد ملی از طریق سامانه صیاد

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با کد ملی استعلام بگیرید، ورود به سایت بانک مرکزی به آدرس cbi.ir و واردکردن کد ۱۶ رقمی موجود روی چک است. بعد از ورود به وب‌سایت، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که برای گذشتن از آن، باید احراز هویت کنید. واردسازی کد ملی، بخشی از اقدام شما در تکمیل اطلاعات این صفحه خواهد بود. در نهایت، گزارشی از وضعیت چک دریافت می‌کنید.

با وجود این سامانه‌ها و شماره‌های شناسایی که برای هر برگ دسته‌چک وجود دارد، پیگیری آن‌ها بسیار راحت شده است. این سیستم همچنین با جمع‌آوری نظرات مهم مشتریان، امکان اعتبار حساب و امضای صاحبان را فراهم کرده است تا دسته‌چک به افراد بدحساب تعلق نگیرد.

استعلام چک صیادی با کد ملی از طریق اپلیکیشن های بانکی

موبایل بانک‌ها یا همراه بانک‌ها، روش دیگری هستند که پیگیری فوری استعلام چک صیادی را فراهم می‌کنند. به‌ دلیل طولانی‌بودن نگارش پیامک و زمان‌بربودن آن، به‌نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌ها روش بهتری باشند که شما را سریع‌تر به مقصود می‌رسانند.

شما با احراز هویت در این پلتفرم‌ها و وارد کردن کد ملی، شناسه ۱۶ رقمی روی قبض و سایر اطلاعاتی که در تکمیل فرم از شما می‌خواهد، می‌توانید از حساب فردی صاحب چک آگاه شوید و به‌راحتی به معامله بپردازید.

اهمیت چک صیادی در عصر حاضر و مزایای آن

صیاد، واژه مختصرشده “صدور یکپارچه الکترونیکی” است. قانون‌گذارن دولت، با توجه به کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته در صدور چک‌های بلامحل، سامانه‌ای را وضع کردند که طی آن چک‌های قدیمی حذف شدند و اوراقی صادر شدند که فقط به افراد دارای صلاحیت تعلق می‌گیرد.

تا قبل از راه‌اندازی این سامانه افراد تنها با مراجعه به بانک می‌توانستند دسته‌چک دریافت کنند. خیلی از آن‌ها بدون آگاهی و دانش کافی در مورد قوانین و مقررات این برگه‌ها، به چنین اقدامی دست می‌زدند که نتیجه آن، حجم زیاد برگشتی‌ها و کلاهبرداری‌هایی بود که منجر به تشکیل پرونده‌های قضایی بسیار می‌شد.

با روی ‌کار ‌آمدن سیستم جدید، مشکل چک‌های جعلی و مخاطرات بعد از آن رفع می‌شود و فقط افراد دارای صلاحیت و شایسته که از اعتبار بالایی برخوردار هستند، صاحب این اوراق خواهند شد. همچنین با حذف قدرت بانک‌ها در صدور چک و راه‌اندازی خدمات غیرحضوری، افراد موفق شدند با ساده‌ترین شیوه‌ها، اقدام به پیگیری وضعیت کنند.

استعلام چک صیادی با کد ملی

استعلام چک صیادی با کد ملی، می‌تواند به‌واسطه پیامک‌ها، ابزارهای مورد تایید بانک مرکزی و سامانه صیاد باشد که در نهایت، افراد را از وضعیت خوش‌حسابی دارنده حساب، تعداد چک‌های برگشتی و سرقتی‌بودن یا نبودن چک مطلع می‌کند.

امروز، با توجه به کمبود زمان و مشغله‌های کاری فراوان، بهترین روش برای استعلام چک، استفاده از روش‌های امن و سریع آنلاین است. شما به کمک ابزارهای دیجیتالی قدرتمند، این سامانه را در تمام ساعات شبانه‌روز در دسترس دارید.

کد خبر 490414

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبر مهم بانک مرکزی درباره نحوه صدور دسته چک الکترونیکی

    خبر مهم بانک مرکزی درباره نحوه صدور دسته چک الکترونیکی

    در حال حاضر ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیک فعال هستند و با حذف فیزیکی چک طی سه سال آینده، همه چک­‌ها الکترونیکی خواهند شد.

  • دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک ابلاغ شد

    دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک ابلاغ شد

    بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در این دستورالعمل تفاوت‌های چک الکترونیک با چک‌های کاغذی نیز توضیح داده شده است.

  • انواع چک‌ بانکی و مشخصات آن

    انواع چک‌ بانکی و مشخصات آن

    یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =