۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
بورس، دماسنج اقتصاد

در ارتباط با پیش بینی وضعیت بورس در سال آینده باید توجه داشت که رشد و توسعه بازارهای مالی و به ویژه سرمایه‌گذاری، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور در رابطه با نرخ تورم، وضعیت تولید، فروش و صادرات و درنتیجه سودآوری شرکت‌های تولیدی به طور واقعی میسر نیست.

در ارتباط با پیش بینی وضعیت بورس در سال آینده باید توجه داشت که رشد و توسعه بازارهای مالی و به ویژه سرمایه‌گذاری، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور در رابطه با نرخ تورم، وضعیت تولید، فروش و صادرات و درنتیجه سودآوری شرکت‌های تولیدی به طور واقعی میسر نیست. اما با بهبود شرایط اقتصادی از جمله مهار تورم و افزایش تولید، فروش و صادرات شرکت‌های بزرگ، صنایع مادر و صنایع وابسته به آنها که در تامین ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات تولیدات خود نقش بسزایی دارند، شرایط بهتری برای رشد و توسعه بازار فراهم می‌شود.
چگونگی تامین منابع لازم بودجه سال ۱۴۰۳، میزان نرخ تورم ناشی از کسر بودجه و نحوه تامین آن از محل مالیات‌ها، افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی (که به افزایش تولید و فروش صنایع وابسته به نفت منجر می‌شود) و بسیاری از مسائل و عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی دیگر می‌توانند در بازار سرمایه اثرگذار باشند که به دلایل فوق پیش‌بینی وضعیت بازار در شرایط فعلی کار آسانی به نظر نمی‌رسد. در این شرایط آنچه از دست بورس بر می‌آید این است که شرکت‌های پذیرفته شده را وادار کنند اطلاعات مالی و سود آوری خود را به صورت صحیح، روشن و شفاف حداقل هر سه ماه یکبار در کدال بورس وارد کنند طوری که برای همه افراد فعال در بورس چه کارشناسان و کارگزاران و نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران در هر طیف اجتماعی قابل فهم باشد. بر عملیات ناشرین و معاملات اوراق در بورس نظارت دقیق از سوی سازمان بورس اعمال شود.
از دخالت افراد غیر مسئول در مکانیزم مدیریت بازار سرمایه و قیمت‌گذاری‌ها چه در زمان پذیریش و چه در دوران فعالیت سهام در بازار جلوگیری شود و ناشران، کلیه اطاعاتی را که در افزایش یا کاهش قیمت سهام و اوراق مورد معامله اثرگذار است با حساسیت بیشتری در اختیار فعالان بازار قرار دهند. نوسانات شدیدی که به صورت افزایشی و کاهشی موجب هیجانات سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و باعث افزایش ناگهانی تقاضا و یا خروج ناگهانی سهامداران حقیقی از بازار می‌شود درحد امکان تحت کنترل درآید.
در روزهای اوایل بهمن ماه حجم هنگفتی پول توسط سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار سرمایه خارج و وارد بازارهای دیگری مانند ارز، طلا یا بازارهای واسطه گری مانند اتومبیل، مسکن و غیره شد. باعث ناترازی این بازارها شده و از همه مهم‌تر اعتماد توده عظیمی از مردم که سرمایه‌گذاران بورس را تشکیل می‌دهند تضعیف می‌کند. می‌بایست با نظارت کافی و دقیق بر معاملات، عرضه‌ها و انتشار اطلاعات مورد نیاز فعالان بازار سرمایه، حداکثر سعی در جلب اعتماد مردم به عمل آید. با افراد خاطی در شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری به ویژه در کارگزاری‌ها و حتی از سوی سهامداران عمده بدون اغماض برخورد شود و منافع بورس و سرمایه‌گذاران برای جلب اعتماد آنها حفظ شود.

  • ا...وردی رجایی سلماسی - رئیس هیأت مدیره شرکت گروه مدیریت نگین
  • شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 489907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =