شاخص کل تا بهار ۱۴۰۳ روی چه عددی می‌ایستد؟

کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح ارتباط میان متغیرهای اقتصادی، از احتمال رسیدن شاخص کل به رقم ۲ میلیون ۳۵۰ هزار واحد تا پایان سال خبر داد.

محمد صادق میرزایی، در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: اکثر شرکت‌ها در بازار سرمایه، سود ساخته‌اند اما این سودسازی، از نظر دلاری جذاب نیست. به معنای واقعی، شرکت‌ها از نظر اسمی،‌ سود قابل توجهی ساخته‌اند، اما با احتساب تورم، این بازدهی، قابل توجه نبوده است. به همین دلیل انتظار رشد زیادی از بازار سرمایه وجود ندارد.

وی افزود: موضوع دوم، نقدینگی است، احتمالا میزان این متغیر تا انتهای سال حدود ۸ همت خواهد شد و وقتی که این نقدینگی به این مقدار برسد، سایر بازارهای مالی، خود را با این میزان نقدینگی، همسو خواهند کرد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد، دلار بازار آزاد با توجه به حجم نقدینگی، حدود ۶۲ هزار تومان یا بالاتر هم ارزش داشته باشد.

مدرس دانشگاه ادامه داد: شاخص‌کل بازار سرمایه با همه ایرادتی که به فرمول آن وجود دارد، و بعضا در آن دستکاری‌هایی هم می‌شود، نشان داده است که بازارهای مالی، بدون توجه به این شاخص، راه خود را ادامه می‌دهند و رقم ۲ میلیون ۳۵۰ هزار واحد برای شاخص کل تا انتهای سال، یک رقم منطقی به نظر می‌رسد. ممکن است بر اثر هیجانات و اخبار، شاخص، ارقام بالاتری مانند ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد را هم لمس کند.

میرزایی اضافه کرد: نرخ دلار بازار سامانه ارزی، یکی دیگر از متغیرهایی است که در سوددهی شرکت‌ها در بازار موثر واقع می‌شود. بنابراین زمانی که از رشد نقدینگی و ارتباط آن با قیمت ارز صحبت می‌شود، به طبع آن، نرخ دلار سامانه ارزی هم می‌تواند رشد کند و این امر منجر به کاهش فاصله نرخ ارز بازار آزاد و قیمت دلار سامانه ارزی خواهد شد که روی سود دلاری شرکت‌ها موثر واقع خواهد شد.

وی در انتها توصیه کرد: به صورت کلی، توصیه می‌شود که سهامداران از سرمایه‌گذاری مستقیم اجتناب و فعالان بازار به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی بیاورند، همچنین بخشی از سرمایه را به صندوق‌های طلا اختصاص دهند تا ریسک‌های سیستماتیک پوشش داده شوند. در صورتی که سایه ریسک‌های سیستماتیک از سر بازار برداشته شود، احتمالا رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی بازار وجود دارد و نباید مانعی بر سر بازار وجود داشته باشد. ممکن است که استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار کافی نباشد، در این صورت پیشنهاد می‌شود که از ابزارهای بازار مشتقه جهت کاهش ریسک استفاده شود تا در کنار سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، از فرصت‌های این بازار سود کسب کنید.

کد خبر 489695

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مقایسه تامین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه و پول

    مقایسه تامین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه و پول

    استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها در حال رشد است، چراکه در بازار سرمایه ۲ دسته تامین مالی مبتنی بر بدهی و سرمایه وجود دارد در حالی که بانک فقط تامین مالی از طریق بدهی را دارد و تامین مالی صرفا از این طریق سبب افزایش ریسک مالی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =