«گوهران» ۱۱۴۰ ریال تقسیم سود داد

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید ۱۱۴۰ ریال سود به ازاری هر سهم تقسیم شد.

به گزارش صدای بورس،‌ رزمجویی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در ابتدا به مهمترین تحولات اقتصاد ایران و جهان اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۳ درصدی اقتصادی‌ جهان بوده ایم که نسبت به سال قبل‌تر کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 حدود ۲.۹ درصد رشد در اقتصاد جهان را شاهد باشیم. منطقه خاورمیانه هم رشد اقتصادی ۲ درصدی در سال ۲۰۲۳ داشته و نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بوده‌ایم. در حاشیه خلیج فارس نیز طرح‌های بلندپروازانه سرمایه‌گذاری می‌شود و چندبن شهر هوشمند به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: یکی‌ از دلایل کاهش رشد اقتصادی آمریکا سیاست‌های پولی این کشور است. چرا که شاهد افزایش نرخ بهره در آمریکا بودیم. مهمترین ریسک‌های ژئوپلتیک جهان، جنگ احتمالی چین و تایوان است و مهمترین خطر برای اقتصاد دنیاست که اثر آن بیشتر از همه‌گیری کروناست. یکی‌از اتفاقات مهم در سال قبل در بازار سرمایه آمریکا، رشد شرکت‌های های‌تک بود که بازدهی بازار سرمایه آمریکا را بالا برد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در ادامه به اقتصاد ایران بپرداخت و اظهارداشت: از سال ۹۸ که رشد اقتصاد ایران منفی بود، پس‌ از آن بعد از افزایش صادرات نفت ایران، شاهد افزایش رشد اقتصاد کشورو مثبت شدن آن بودیم و از سال ۹۸ تا ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ نرخ رشد اقتصاد ایران مثبت بوده و همچنین در این ۶ ماه آخر سال شاهد رشد صادرات نفت هستیم.

رزمجویی ادامه داد: یکی‌ از موضوعاتی حائز اهمیتی که وجود دارد، این است که ارزش‌ کل‌ نقدینگی‌ کشور که در تاریخ منتهی به دی ماه ۷.۵ میلیون میلیارد تومان است به اندازه ارزش بازار سرمایه است. افزایش نسبت پول به نقدینگی‌ نشان‌دهنده افزایش انتظارات تورمی‌ است. تفاوت بین نرخ ارز نیما و آزاد از حدود بین ۹۰ درصد در ابتدای سال به حدود ۳۳ درصد در تاریخ تهیه گزارش یعنی انتهای دی‌ ماه رسیده است. منفی شدن تراز تجاری یکی‌از دیگراتفاقات شوم است. پس‌از سال ۹۷ که اخرین سالی بود که تراز تجاری‌مثبت داشتیم، پس‌از آن تراز تجاری‌ کشور مثبت نشد.
وی در مورد وضعیت بازار سرمایه در چندین سال گذشته گفت: ارزش بازار بورس، حدود ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و ارزش معاملات بازار سرمایه تا پیش از اردیبهشت‌ماه قابل توجه بود. سرمایه شرکت گوهران هم، در بدو تاسیس حدود ۵۰ میلیون تومان و اکنون به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. ترکیب سهامداران به گونه‌ایست که شرکت گروه سرمایه‌گذاران امید بیشترین مالکیت را دارد. در ۲۲۶‌ روز سهام شرکت در سال مالی معامله می‌شده است. از یک بهمن ماه سال قبل با فرض افزایش سرمایه، حدود ۶۱ درصد رشد داشته و بدون افزایش سرمایه ۵۱ درصد، که رشد شاخص حدود ۴۹ درصد بوده است.

رزمجویی به پرتفوی شرکت اشاره کرد و گفت: پرتفوی سرمایه گذاران به تفکیک صنعت، به گونه‌ای است که بیشترین سهم متعلق به صنعت پتروشیمی و پالایشی است و ۳۲ درصد سهم پرتفوی به این گروه تعلق دارد. مهمترین دارایی توسعه گوهران امید، صندوق بازار گردانی گوهر فام امید است. شرکت توسعه سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی گوهرفام امید را در اختیار داشته است که بیشترین سهم صندوق به گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۷۷.۵۶ درصد است. بیشترین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت از سرمایه‌گذاری در مبین و حدود ۱۰ درصد است.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در مورد اهم اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: در سال مالی مورد گزارش شرکت شده شامل؛‌ انتخاب شرکت به عنوان یکی از ۱۰ ناشر برتر بازار، تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی ۵ ساله، تشکیل و برگزاری جلسات منظم و کمیته‌های تخصصی رستورالعمل حاکمیت شرکتی، تشکیل و با برگذاری ماهانه جلسات کمیته ریسک، پایش مداوم پرتفوی و اصلاح مستمر ترکیب آن بر مبنای شرایط روز و تقویت جریان نقدینگی و اصلاح شاختار مالی بوده است.
وی در مورد برنامه‌های آتی شرکت توسعه گوهران امید گفت: افزایش پایداری و کیفیت سود، خالص شرکت بر مبنای سودهای تقسیمی، اجرای منظم برنامه‌های عملیاتی، استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های نوین معاملاتی، تقویت جریان نقدینگی و اصلاح ساختار مالی،‌ افزایش تعداد نمادهای تحت بازارگردانی، ثبت افزایش سرماسه در کمترین زمان ممکن و پیگیری افزایش سرمایه جدید از برنامه های این شرکت است.

درانتهای مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید ۱۱۴۰ ریال سود به ازاری هر سهم تقسیم شد.

کد خبر 489372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =