بازار مثبت صندوق‌ها را خالی می‌کند

کارشناس بازار سرمایه‌گفت: زمانی که سیگنال‌های مثبت از بازارسرمایه دریافت می‌شود و به نظر می‌رسد بازار روند صعودی دارد، مشاهده می‌شود که پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده و به دنبال بازدهی بالاتر، به سمت بازار سهام و بورس جریان می‌یابد.

محمدرضا اعلمی در گفت و گو با «صدای بورس» در خصوص خروج پول از صندوق های درآمد ثابت تاکید کرد: بین شاخص کل بازار سهام و شاخص هم‌وزن یک رابطه وجود دارد. در شرایطی که بازار روند منفی دارد، معمولاً شاهد خروج پول از بازار سهام و جابجایی آن به بازارهای موازی مانند طلا و دلار هستیم. در این حالت، سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش ریسک و کسب سود پایدار هستند. وقتی سیگنال‌های مثبتی از بازار دریافت می‌شود و به نظر می‌رسد بازار روند صعودی دارد، مشاهده می‌شود که پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده و به دنبال بازدهی بالاتر، به سمت بازار سهام و بورس جریان می‌یابد.

وی ادامه داد: هفته گذشته بازار افت چشمگیری مبتنی بر سه رسیک سیستماتیک بر بازار داشت .از این ریسک ها می توان به مخالفت رئیس جمهور با فروش حدود ۱۲۰ میلیارد تومانی خودرو به قیمت حاشیه بازار و همچنین قیمت گذاری فرآورده های نفتی که منجر به حاشیه سود آن صنعت که تحت تاثیر قرار گیرد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این دو ریسک سیستماتیک بر دو صنعت تاثیرگذار و با اخبار مربوطه و تنش های منطقه ای که درچند هفته گذشته اتفاق افتاد و موجب ایجاد شایعاتی شد که روند بازار سرمایه را منفی کرد. اما در روزهای اخیر شاهد روند مثبت بازار سرمایه بوده ایم و این می تواند نشانه و سیگنالی بر بخشی از بازار باشد که پول از صندوق های درآمد ثابت خارج شود.

اعلمی درپایان اظهار داشت: وقتی بازار مثبت به نظر می‌رسد، این ممکن است تنها یک خطای رشد باشد. نمی‌توانیم فرض کنیم که بازار فقط به دلیل صعودی شدن به روند قبلی خود بازگشته است. گاهی اوقات، بازار همچنان روند قبلی خود را دنبال می‌کند و تنها به دلیل ورود مقادیر هنگفتی سرمایه به بازار، ممکن است ظاهراً روند صعودی به خود بگیرد.

کد خبر 488577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =