شرکت‌ها به غول تورم باختند

بازبازار سرمایه ایران در سال ۱۴۰۲ دست خوش اتفاقات گوناگونی بود به طوری که طبق نظر کارشناسان و آمارهای موجود سال جاری جزو سال‌های بی رمق و کم بازده به حساب می‌آید. عملکرد نا مناسب بازار سرمایه موجب شده تا سرمایه‌گذاران و سهامداران در این بازار بیش از پیش بی اعتماد شده و نقدینگی به سمت بازارهای موازی حرکت کند.

به گزراش صدای بورس، بازار سرمایه ایران در سال ۱۴۰۲ دست خوش اتفاقات گوناگونی بود به طوری که طبق نظر کارشناسان و آمارهای موجود سال جاری جزو سال‌های بی رمق و کم بازده به حساب می‌آید. عملکرد نا مناسب بازار سرمایه موجب شده تا سرمایه‌گذاران و سهامداران در این بازار بیش از پیش بی اعتماد شده و نقدینگی به سمت بازارهای موازی حرکت کند.
طبق بررسی هفته نامه اطلاعات بورس حاشیه سود خالص کل بازار بعد از گذشت ۹ ماه از سال و انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها ۱۷ درصد رشد داشته است. درآمد بازار هم در همین بازده زمانی به هزار و ۲۵۱ همت رسیده است. با انتشار گزارشات اکثر شرکت‌ها، نسبت P/E ttm بازار به محدوده ۶.۲ واحد رسیده است که کمترین P/E فصلی بازار از ابتدای ۱۳۹۸ است. در بین ۵۱ صنعت فعال در بازار سرمایه صنعت شرکت‌های چند رشته ای صنعتی بیشترین حاشیه سود خالص را با ۹۶ درصد رشد داشته است. بعد از این صنعت، سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط هر کدام به ترتیب با ۹۱ درصد و ۵۸ درصد بیشترین رشد را داشته اند. در بین صنایع موجود، صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای بیشترین درآمد را با ۲۸۸ همت ثبت کرده است.
فلزات اساسی و محصولات شیمیایی هر کدام به ترتیب با ۱۸۸ همت و ۱۷۳ همت بیشترین درآمد را در ۹ ماهه اخیر بدست آورده اند. در این بین اما صنعت خودرو و قطعات با اینکه درآمدی ۱۱۵ همتی را بدست آورده اند با حاشیه سود خالص منفی داشته است که ناشی از زیان ده بودن نمادهای این صنعت است. به جز صنعت خودرو و قطعات، صنایع عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، پیمانکاری صنعتی، فعالیت مهندسی تجزیه تحلیل و آزمایش فنی و فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی با حاشیه سود منفی رو به رو بوده اند. این نکته هم لازم به ذکر است که این گزارش در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۲ تهیه شده و برخی از شرکت‌ها گزارشات ۹ ماهه خود را روانه کدال نکرده اند.

"شبندر" صنعت فرآورده‌های نفتی را رو سفید کرد
در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای نماد شبندر با ثبت ۴۱ همت سود خالص ttm و ۳۰۵ همت فروش ttm در ۹ ماهه سال جاری در صدر جدول قرار دارد. همچنین در صنعت محصولات شیمیایی نماد تاپیکو با ۲۹ همت سود خالص ttm و نماد پارس با ۵۷ همت فروش ttm در رتبه دوم و در صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر نماد وبشهر با ۱۲ همت سود خالص ttm و غزر با ۵۸۲ همت فروش ttm در جایگاه سوم قرار دارد. در این بین ۲۰ صنعت هم تا تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۲ که این گزارش تنظیم شده است اقدام به انتشار گزارشات ۹ ماهه خود در سامانه کدال نکردند.

شرکت‌ها به غول تورم باختند

شرکت‌ها به غول تورم باختند

  • زهره فدوی - خبرنگار
  • شماره ۵۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 488314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =