سرنخ ماجرای ریزش بورس / برداشت پول ازجیب شرکت‌ها

کارشناس بازار سرمایه به دلایل ریزش بازار سرمایه پرداخت و گفت: در بازارسرمایه هیچ گونه پایداری در قوانین و مقررات وجود ندارد و دولت مداوم به دنبال تغییر مسائلی است که برای بازار با اهمیت و بازدهی سرمایه گذاری ها را تغییر می دهد و این امر به تعبیر برداشت پول از جیب شرکت ها معنا پیدا می کند.

همایون دارابی در گفت و گو با «صدای بورس» در خصوص علت ریزش و نزولی بودن هفته اخیر بازار سرمایه گفت: ریسک تغییر مداوم قوانین و مقررات مسئله ای است که از گذشته تا بحال ادامه داشته و اکنون مجدد این مسئله تشدید شده است .در گذشته تغییرات به شکل خلق الساعه بوده اما اکنون به خلق الثانیه و دقیقه رسیده است و هیچ گونه پایداری بر این قوانین و مقررات وجود ندارد و دولت مداوم به دنبال تغییر مسائلی است که برای بازار با اهمیت و بازدهی سرمایه گذاری ها را تغییر می دهد و این امر به تعبیر برداشت پول از جیب شرکت ها معنا پیدا می کند.

وی ادامه داد: مصوبه اعلام شده پالایشگاه ها حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان که از سود سه پالایشگاه بندرعباس ، تهران و اصفهان کم می کند و در مجموع ۶۵ هزار میلیارد تومان از کل پالایشگاه ها کم می شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود این شرایط ناامیدی برای سرمایه گذاران پررنگ و عرضه با حجم بالا در بازار نیز وجود دارد اما مشکلات گذشته هنوز حل نشده وادامه دار هستند که مهم ترین آنها نرخ بهره بالا و سیاست انقباضی است که در حال حاضر نظام بانکی حاکم شده به ضرر تمام بخش های اقتصاد کشور پیشروی می کند.

دارابی اظهار داشت: با وجود نرخ ارز غیر واقعی که به نفع واردکنندگان و به ضرر صادرکنندگان است و همچنین قیمت گذاری دستوری از دیگر عواملی هستند که منجر به درجا زدن اقتصاد کشور شده است و تا زمانی که یک چهارچوب سالم و ثابت از مقررات برای دولت صورت نگیرد و به این حرکت های اعلام نشده و بی برنامه ادامه دهد وضعیت بازار همچنان ادامه خواهد داشت. کاهش نرخ بهره ، واقعی کردن نرخ ارز و دور شدن از قیمت گذاری دستوری از جمله دلایل کمک کننده به بازار هستند.

کد خبر 488170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =