ریشه هراس در بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت دلار امروزه از تنش ها ،تحریکات و اتفاق های خاورمیانه پیروی می کند و این موضوع برای بازار سرمایه مناسب نیست و بورس از این جنس افزایش قیمت ها هراس دارد .

پیام الیاس کردی در گفت و گو با « صدای بورس» با اشاره به تاثر ابلاغیه پالایشی ها بر بازار سرمایه ، گفت: بازار سرمایه همواره در سنوات گذشته و حال حاضر نیز از دو منظر تحت تاثیر قرار می گیرد یکی از طرف نوسانات قیمت دلار و دیگری تنش های سیاسی در منطقه است که هر دو بر کاهش و افزایش بورس بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: تاثیر دلار و تنش های منطقه ای مانند طنابی است که بازار سرمایه را به هر طرف که بخواهد می کشاند و در این بین دولت نیز با تصمیم ها و مصوبات خود بازار سرمایه را ناپایدار و پر نوسان می کند که از آن جمله میتوان به ابلاغیه جدید وزارت نفت برای پالایشگاه ها اشاره کرد که باعث افت بازار در چند روز گذشته شده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: دلار نقش تعین کننده در رشد و افت بازار سرمایه دارد به گونه ای که با افزایش نرخ دلار شاهد صعود بورس هستیم . اما نکته قابل توجه در این بین می توان به جنس این دلاراشاره کرد که از نوع سیاسی است تا اقتصادی؛ قیمت دلار امروزه از تنش ها ،تحریکات و اتفاق های خاورمیانه پیروی می کند و این موضوع برای بازار سرمایه مناسب نیست و بورس از این جنس افزایش قیمت ها هراس دارد .

الیاس کردی اظهار داشت: از طرف دیگر این مصوبات و تصمیمات شبانه نه تنها در این دولت بلکه در دولت های گذشته نیز آسیب های جدی به بازار سرمایه وارد و هنوز هم ادامه دارد به عنوان مثال در سال گذشته موضوع نرخ خوراک و اکنون در انتهای سال ۱۴۰۲ هم موضوع پالایشی ها یک معضل بزرگ برای بازار ایجاد کرد که ابهامات بسیاری به همراه دارد و برای درک این موضوع ها بازار نیازمند زمان است. اما این مسئله برای بازار سرمایه جذاب نیست.

الیاس کردی با اشاره به آئین نامه منتشر شده از سوی شورای عالی بورس تاکید کرد: با وجود تورم موجود در بازارها مردم برای حفظ سرمایه خود اقدامات لازم را انجام می دهند. باید توجه داشت هر زمان کنترل بازار ازسوی رگولاتوری یا دولت بیشتر بوده تمایل مردم سرمایه گذاری در بازارها و به ویژه بورس کمتر بوده است و بالعکس آن را هم شاهد بوده ایم.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به عنوان مثال بازار رمز ارز ، کنترل گری ندارد و مردم راحت تر در این بازار سرمایه گذاری می کنند اما در بازار سرمایه شرایط بسیار محدود و سرمایه گذاری برای مردم سخت و آنها را با چالش ها و بحران های زیادی روبرو می کند.

کد خبر 488071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =