تاثیر نرخ بهره بر بازار سهام چگونه است؟

کارشناس بازار سرمایه با تشریح تاثیر نرخ بهره بر بورس و صندوق های سرمایه گذاری، گفت: نرخ بهره، با تأثیر غیرمستقیم، می‌تواند باعث پویایی در بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود.

محمدرضا ترابی در گفت و گو با «صدای بورس» در خصوص زوایای پنهان صندوق های سرمایه گذاری از دیدگاه رقابت با بازار های پولی و نرخ بهره و تامین مالی ارزان برای دولت گفت: عده ای از افراد مهارت و زمان کافی برای تحلیل بازار سرمایه ندارند ، بین عموم آشکار است که افراد کارآمدی درفضای صندوق ها صاحب تصمیم هستند و به نفع آن دسته است که سرمایه خود را در این صندوق های سرمایه گذاری ، نگهداری کنند. در طی سال های اخیر صندوق های سرمایه گذاری قادر به جذب حداقل بازدهی با وجود افزایش شاخص بوده اند و حال از لحاظ حجمی و تعدادی گسترده تر و روند مثبتی را در پیش دارند و این خود نقطه قوتی برای این فضای سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به تاثیر گذاری نرخ بهره بر تصمیمات سرمایه گذاران و جذب منابع مالی افزود: صندوق ها اگر ETF)) بوده و در سهام سرمایه گذاری شوند و خود سهام قابل خرید و فروش باشد نرخ بهره می تواند غیر مستقیم تاثیر بگذارد. بدان معنا که نرخ بهره تاثیرات خود را بر سهام چه صعودی و چه نزولی خواهد گذاشت و همچنین بر بازدهی صندوق و در روند قیمت واحد سرمایه گذاری در تابلو بورس بی تاثیر نخواهد بود. اما صندوق های شامل درآمد ثابت تاثیر بیشتری بر قیمت و همچنین رابطه مستقیم و فشرده ای با نرخ بهره دارد. و اگر نرخ بهره بالایی را جذب کنند بازدهی بالا را هم می توانند داشته باشند و بالعکس.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اکنون در کشور ما نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی تعیین می شود چرا که بازار باز اوراق مشارکت به آن صورت که در بازار های غربی است در کشور ما وجود ندارد. از سوی دیگر بانک مرکزی یک سیستم بازار آزاد بین بانکی برای خود دارد که این موضوع بر عملکرد صندوق ها بی تاثیر نخواهد بود.

وی در مورد تامین مالی ارزان دولت از طریق همکاری با صندوق های سرمایه گذاری تصریح کرد: اگر مقصود خود بخش دولت است از طریق اوراق مشارکتی که در بازار به فروش می رسد جذب سرمایه هم می کند و اگر مورد استقبال قرارگیرد می تواند به جذب سرمایه خوبی منجر شود .

ترابی تصریح کرد: اما باید توجه داشت در برخی مواقع عکس آن صورت می گیرد به این صورت که صندوقی که اوراق مشارکت دولتی در آن خرید و فروش نمی شود اگر وضعیت بازار خوب باشد این صندوق ها از اقبال بیشتری برخوردارند و مردم کمتر به اوراق مشارکتی توجه می کنند.

کد خبر 487270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =