مشکلی در تامین ارز سال آینده نداریم

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه مشکل تامین ارز سال آینده نداریم ، گفت :مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی با افزایش درآمد ارزی و تسهیل میزان دسترسی به ارز برای فعالان اقتصادی چشم انداز با ثباتی دارد و جای نگرانی برای سال آینده نیست.

احسان خاندوزی ویر اقتصاد و دارایی در گفت و گو با صدای بورس با تاکید براینکه چشم انداز روشن و باثباتی برای بازار ارز در سال آینده متصور هستیم، گفت: هدف‌گذاری قیمتی هر بشکه نفت در بودجه سال ۱۴۰۳ که در نظر گرفته شده، نسبت به آن‌چه که در واقعیت ۹ ماهه گذشته در بازارهای جهانی نفت محقق شده، کمتر است. اما باید تاکید کرد، مجموعا در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته، میزان وصولی که از بخش نفت در بودجه دولت در نظر گرفته شده، ۲۳ درصد افزایش را حکایت می‌کند.

وی افزود: میزان دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی نسبت به سال گذشته افزایش یافته که ناشی از آزادسازی پول های بلوکه شده بود که بدین ترتیب امکان جبران کسری درآمد ناشی از فروش نفت به دلیل کاهش های جهانی را به بانک مرکزی می دهد.
وزیر اقتصاد و امور دارایی در ادامه گفت: حتی در خصوص برخی از ارزهای خاص هم در ماه گذشته با مازاد عرضه مواجه بودیم؛ به این معنا که میزان عرضه بیش از تقاضاهای خرید بوده است. در مجموع می توان گفت مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی با افزایش درآمد ارزی و تسهیل میزان دسترسی به ارز برای فعالان اقتصادی چشم انداز با ثباتی دارد و جای نگرانی برای سال آینده نیست.

کد خبر 486518

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلایل کاهش دارایی‌های خارجی  بانک مرکزی

    عضو کمیته تخصصی بانکداری اسلامی در گفت‌وگو با «صدای بورس» تشریح کرد:

    دلایل کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

    عضو کمیته تخصصی بانکداری اسلامی گفت: دلایل مختلفی می تواند منجر به نوسان در میزان خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی (NFA) شود. یکی از این دلایل، عدم وصول مطالبات ارزی دولت به دلیل دیرکرد در پرداخت وجوه حاصل از صادرات نفت و گاز و انرژی از سایر کشورهاست که بعضا این منابع بلوکه شده اند، اما معادل ریالی این منابع بلوکه شده، عمدتا توسط دولت از بانک مرکزی دریافت شده و منجر به ایجاد نوسان در خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی می‌شود. در صورت عدم بازگشت این منابع ارزی به حساب بانک مرکزی این احتمال وجود دارد که با تضعیف ذخایر ارزی بانک مرکزی، قیمت ارز افزایش یابد.

  • دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران آزاد شد

    دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران آزاد شد

    کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به رغم تحریم‌های مختلف، آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار گرفت و دارایی‌های ما از انگلیس آزاد و به حساب جمهوری اسلامی ایران واریز شد؛ همچنین دارایی‌های بلوکه شده نزد کره جنوبی به صورت جدی دنبال شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =