بورس به تورم دامن می زند؟

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه هیچ گاه نقش افزایشی و دامن زدن به تورم را ندارد، گفت: در سال آینده انتظار می‌رود تورم استمرار نداشته باشد، مگر اینکه دولت دست به جراحی های اقتصادی از طریق تعدیل یارانه های مختلف بزند که به نوعی تورم زاست.

مهدی رادان درگفت و گو با «صدای بورس» به تاثیر تورم بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: معمولا در شرایط تورمی سرمایه گذاران سعی می‌کنند که به عنوان اولویت اصلی خود در تصمیمات قدرت خرید سرمایه خود را حفظ کنند. این فرآیند از طریق سرمایه گذاری بر دارایی هایی انجام می‌شود که مطابق انتظارات، رشد متناسب با تورم را داشته باشند که در ایران عمدتا این دارایی ها املاک، طلا و ارز هستند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: موضوعی که در دهه‌های گذشته در ذهن و حافظه تاریخی سرمایه گذاران ثبت شد، نشان دهنده این بود که تورم در مدت زمانی معقول اتفاق می افتد. یکی از دارایی هایی که می‌توان انتظار رشد با تورم را از آن داشت، سهامی است که در بازار سرمایه به صورت مشخصی معامله می‌شود.

رادان با بیان اینکه بازار سرمایه هیچ گاه نقش افزایشی و دامن زدن به تورم را ندارد، ادامه داد: در بازار سرمایه پیچیدگی‌های حاکم بر مساله تورم وجود دارد، اگر تاثیر تورم بر سودآوری شرکت ها منفی باشد انتظار می‌رود قیمت سهام کاهش یابد و رشد متناسب با تورم را نداشته باشد. اگر در بازار سرمایه انتخاب مناسبی صورت گیرد نه تنها قدرت خرید حفظ می‌شود بلکه به دلیل مولد بودن سرمایه گذاری در بازار اضافه ارزشی مازاد بر تورم قابل ایجاد است که این رخداد معمولا در طلا و ارز رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: به دلیل قابلیت استفاده از اهرم و ابزار های جدید مانند اختیار معامله این امکان وجود دارد در جهت منفی بازار هم کسب سود کرد. همچنین به دلیل مولد بودن سرمایه گذاری در بازارسهام،‌ می‌توان در صورت رفتار حرفه ای و صحیح انتظار بازدهی بیش از تورم را داشت.

کارشناس بازار سرمایه پیش بینی خود از تورم پیش روی کشور را اینگونه بیان کرد: دولت در سال جاری توانست تا حد زیادی از رشد نرخ ارز جلوگیری کند تا تورم شدیدی که در سال های گذشته را کنترل کند. عامل اصلی تورم کسری بودجه است. تا زمانی که دولت کسری بودجه خود از طریق بازار های سرمایه داخلی یا خارجی را تامین نکند، نمی‌توان در اقتصاد شاهد کسری بودجه با تامین مالی مناسب بود.

وی ادامه داد: کسری بودجه ای که دولت برای جبران تامین مالی از آن استفاده می‌کند استفاده از بانک مرکزی یا دیگر بانک هاست که به صورت مستقیم وغیر مستقیم بر تورم تاثیر میگذارد. تا زمانی که کسری بودجه از طریق بانک ها تامین شود همچنان شاهد رشد تورم خواهیم بود که باعث می‌شود در سال های آتی مانند تجربه های قبل فنر تورم با شدت بیشتری باز شود.

رادان گفت: انتظار می‌رود در ماه های پایانی سال دولت سیاستی که در ۹ ماه گذشته داشته است را تداوم بخشد. همچنین در سال آینده علاوه بر عوامل پولی زاینده تورم احتمال برخی جراحی های اقتصادی نظیر اصلاح یارانه ها ممکن است عامل مضاعفی برای تورم باشد.

کد خبر 486168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =