سرنوشت بورس در فصل آخر

کارشناس بازار سرمایه پیش بینی روند شاخص کل در فصل آخر سال را متعادل و صعودی عنوان کرد وگفت: با توجه به وضعیت شرکت ها P/E بازار با چشم انداز فصل مجامع سال ۱۴۰۳امکان دارد بازار در سه ماهه زمستان روندی خنثی به سمت مثبت داشته باشد.

سعید ذوالفقاری ، در گفت و گو با «صدای بورس» پیش بینی خود از وضعیت بازار سرمایه در زمستان ، گفت:‌ ‌به نظر می‌رسد تمرکز بازار در زمستان به انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت ها باشد. همچنین با نزدیکی به فصل تقسیم سود و برگزاری مجامع، انتظار می‌رود بازار روند کاهشی قابل توجهی را تجربه نکند.

کارشناس بازار سرمایه به تاثیرات تجدید ارزیابی شرکت ها بر بازار اشاره کرد و افزود: مباحثی مانند تجدید ارزیابی از نظر بنیادی تاثیر خاصی بر بازار ندارند، چرا که نمایان شدن ارزش زمین و ساختمان شرکت های بورسی در بازار موثر نیست، مانند شستا که عملا اتفاقی را رقم نزد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود روند شاخص کل تا پایان سال ریزش خاصی را تجربه نکند، با توجه به اینکه بازار نیم نگاهی به رشد دلار دارد با حرکت صعودی دلار شرکت ها از سوددهی بالاتری برخوردار شوند.

ذوالفقاری به تاثیرات بودجه بر بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: علاوه بر دلار بازار نیم نگاهی به بودجه دارد، همانطور که ابهامات در حوزه بودجه قابل توجه است عملا در بازار تقاضای کمی را به وجود آورده ، حتی وجود تجدید ارزیابی هم بیش از دو سه روز پایدار نبود. در کل با توجه به وضعیت شرکت ها P/E بازار با چشم انداز فصل مجامع سال ۱۴۰۳امکان دارد بازار در سه ماهه زمستان روندی خنثی به سمت مثبت داشته باشد.

وی در راستای گفته های اخیر در مورد ارزان بودن بازار سرمایه گفت: برخی از کارشناسان ارزانی بازار را با مقیاس ارزش دلاری سال ۱۳۹۹ سنجیده اند. در صورتی که در سال ۱۳۹۹ در تمام شاخص ها حباب وجود داشت. به همین دلیل اگر شاخص نادرستی را مبنا قرار دهیم و بازار را با آن مقایسه کنیم اطلاعات درستی دریافت نخواهیم کرد. عمده شرکت ها در بورس بر اساس سودآوری معامله می شوند، همچنین P/E بازار نسبت به اوراق درآمد ثابت و بازار پول مناسب است اما دلیلی مبنی بر ارزان بودن بازار سرمایه وجود ندارد.

ذوالفقاری تصریح کرد: اگر بخواهیم زمین، ساختمان و ماشین آلات و ارزش جایگزینی را مطرح کنیم سود آوری در کنار آن ها قرار می‌گیرد و می‌توان گفت بازار نسبت به ارزش جایگزینی در بلند مدت بیشتر به P/E و سودآوری شرکت ها توجه می‌کند.

کد خبر 485819

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =