انتظار زمستان داغ در بازار طلا

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت طلا در اواخر سال میلادی می‌تواند به دلیل خبرهای ضد و نقیص پیرامون کاهش نرخ بهره باشد.

مهدی کاردان در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با قیمت انس جهانی طلا گفت: در ابتدا برای تحلیل طلای جهانی باید برخی از پارامنت های تاثیر گذار مانند هزینه استخراج انس طلا، ارتباط بین طلا و سایر فلزات اساسی، رشد اقتصادی، شاخص دلار، قیمت نفت، بحران های منطقه ای ، نرخ بیکاری و.... بررسی شود. به عنوان مثال در زمانی که ارزش دلار آمریکا افزایش پیدا می‌کند به طور مشخص قیمت کالا ها برای حفظ ارزش قبلی خود کاهشی میشوند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: با تضعیف دلار قیمت کالاها افزایش پیدا میکند که این گرانی و ارزانی ها بر افزایش و کمبود تقاضا تاثیر میگذارد. با توجه به این که شاخص دلار و طلا عکس هم عمل می‌کنند گرانی طلای جهانی باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت آن می‌شود. همانطور که در نمودار طلا مشخص است از ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ شاخص دلاری وارد فاز نزولی شده بود اما برعکس آن نمودار طلا وارد فاز صعودی شد.

کاردان در مورد تاثیر قیمت نفت بر طلای جهانی گفت: کاهش قیمت نفت موجب کاهش تورم جهانی می‌شود. در چنین شرایطی سرمایه گذاران تمایل دارند سرمایه خود را به حرکت در بیاورند که این امر باعث افزایش عرضه طلا و کاهش قیمت انس جهانی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم سال نو چین است که هر ساله در بهمن ماه به وقت ایران آن را جشن می‌گیرند. با توجه به اینکه چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان طلا است،‌ این جشن می‌تواند باعث افزایش تقاضا در طلا شود که به صعود قیمت طلای جهانی کمک می‌کند.

کاردان به تاثیر کاهش نرخ بهره آمریکا بر طلای جهانی اشاره کرد و افزود: کاهش نرخ بهره باعث بالا رفتن قیمت طلا می‌شود. افزایش قیمت طلا در اواخر سال میلادی می‌تواند به دلیل خبرهای ضد و نقیص پیرامون کاهش نرخ بهره باشد.

تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفت: نکته ای که وجود دارد این است آیا قیمت طلا میتواند بیشتر از جایگاه کنونی خود رشد کند؟ ممکن است رشد قیمت طلا کاهش پیدا کند که یکی از دلایل آن بالارفتن قیمت فلز زرد از حد کنونی خود است که در حال حاضر وجود دارد،این امر باعث می‌شود فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بزرگ در قیمت های بالا کمتر شود.

خبرنگار: علیرضا نجفی

کد خبر 485478

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =