استراتژی سرمایه‌گذاری در دوران رکود

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح وضعیت بازارهای مختلف، گفت: در دوره فعلی بهتر است در پرتفوی خود وزن بیشتری به ابزارهای مالی درآمد ثابت و سهم‌های بلندمدتی اختصاص داد.

محمد نعمت‌زاده؛ مهدی افنانی در گفت و گو با صدای بورس افزایش پلکانی قیمت گازوئیل را تشریح کردو گفت: افزایش قیمت گازوئیل منجر به افزایش هزینه حمل و نقل شرکت‌هایی که مسئولیت پخش و توزیع را دارند، خواهد شد و بهای تمام شده‌ آنان را افزایش خواهد داد. اما نمی‌توان در مورد زیان آن‌ها اظهار نظر کرد چرا که این افزایش هزینه روی قیمت کالاها منعکس شده و در میان مدت می‌توانند آن را پوشش دهند.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت، افزود: تاثیر افزایش نرخ گازوئیل اولیه، در صورت‌های مالی شرکت‌هایی که از آن به عنوان سوخت یا انرژی در کارخانه استفاده و بخشی از انرژی الکتریکی و گرمایی کارخانه را تامین می‌کنند، مشاهده می‌شود، مانند شرکت‌های فولادی که بهای تمام شده آن‌ها را بالا می‌برد اما تاثیر آن جدی و زیاد نیست.

وی توضیح داد: این افزایش نرخ گازوئیل در سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی موثر خواهد بود به خصوص شپنا که حجم زیادی گازوئیل تولید می‌کند و پروژه‌های خوبی در این زمینه اجرا کرده است، بنظر می‌رسد در سودآوری این شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت. تنها نکته‌ای که مدنظر باید قرار گیرد این است که این تصمیمات، بارها در لوایح مختلف درنظر گرفته شده اما جدیت در عمل مورد اهمیت است و باید دید این برنامه عملیاتی خواهد شد یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در مجموع بنظر می‌رسد تاثیر کوتاه‌مدت جدی روی زیان‌ شرکت‌ها نداشته باشد اما افزایش تورم و بهای کالای مصرفی را شاهد خواهیم بود و در سودآوری شرکت‌های پالایشی نیز می‌تواند موثر واقع شود.

افنانی درباره نحوه سرمایه‌گذاری در دوره رکود اقتصادی فعلی، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن شرایطی دارد که قابل توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست و تولید بشدت کاهش یافته است، شاید این بازار در آینده برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد. وضعیت بازار طلا نیز به دلیل اتفاقات جهانی بانوسانات شدیدی رو به رو است و در صورتی که یک فرد قصد سرمایه‌گذاری و معامله در این قیمت را دارد، باید یک استراتژی مدونی داشته باشد و اگر در ریزش‌ها خریدهای پلکانی انجام گیرد به طور یقین می‌تواند سرمایه‌گذاری قابل پیشنهادی باشد.

وی افزود: برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، خرید ابزارهایی که درآمد ثابت دارند پیشنهاد می‌شود به این دلیل که اکنون سیاست‌های کنترل نرخ ارز در حال اجراست. در این صورت شما با سرمایه‌گذاری در این صندوق یک سود ثابتی را دریافت خواهید کرد و این صندوق‌ها نقدشوندگی بالایی دارند و می‌توانید هر زمان دلخواهی، دارایی را از آن خارج کنید. با این استراتژی امکان رشد در بازار سرمایه فراهم می‌شود. اما رشدهایی که بازار در چند وقت اخیر داشته، مقطعی و شارپی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین این استراتژی مذکور، یک استراتژی موفقی برای یک سال آتی خواهد بود. در مجموع توصیه می‌شود در پرتفو یک وزن بیشتری به درآمد ثابت‌ها بدهیم تا زمانی که شاخص به حمایت‌های جدی رسید و یا فشار فروش در بازار مانند آبان ماه شدت یافت و قیمت‌ها به کف رسیده بود، آمادگی لازم را برای تبدیل دارایی از صندوق‌های درآمد ثابت به سهام مناسب و قابل قبول داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری بلندمدت به سرمایه‌گذاران شخصی مانند استراتژی خرید مثل گذشته پیشنهاد نمی‌شود که یک سهم مناسب شناسایی و برای یک سال خریداری شود. اما به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند سهم‌هایی پیشنهاد می‌شود که تحت تاثیر بازارهای بین‌المللی مانند قیمت جهانی و نرخ ارز است. بنابراین کسانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند باید متغیرهای بیشتری را در نظر داشته باشند.

افنانی اشاره کرد: باید توجه داشت که برای معامله در بازار سرمایه دیگر نمی‌توان انتظار سودهای بلندمدت ناگهانی مانند سال ۹۹ و ۱۴۰۱ را داشت، مگر این که شاهد افزایش رشد چشمگیر نرخ ارز باشیم و احتمال آن برای سال آینده وجود دارد. در صورتی که افزایش نرخ ارز داشته باشیم، سیگنال مناسبی به ما می‌دهد که ما با آمادگی پرتفوی خود را به بازار سرمایه ببریم چرا که تاثیر افزایش قیمت دلار با یک تاخیر زمانی به بازار سرمایه می‌رسد.

وی در ادامه افزود: بنابراین خرید ارز توصیه نمی‌شود و پرتفوی پیشنهادی متشکل از ابزارهای مالی درآمد ثابت و سهم‌های بلندمدت است که از تورم عبور کنیم و زمانی که بازار فرصت مناسبی به سرمایه‌گذاران داد می‌توان از سهم‌های کوتاه‌مدت نیز استفاده کرد. با توجه به این پرتفوی، بخشی از دارایی که به ابزارهای مالی درآمد ثابت اختصاص دارد نزدیک ۳۰ الی ۳۵ درصد سود خواهد داشت و در کنار آن بتوانیم در طول سال با خرید سهم، سودهای بیشتری را کسب کنیم، می‌توان نزدیک ۵۰ الی ۶۰ درصد بازدهی داشت و از تورم پیشی گرفت.

افنانی اظهارداشت: با دید شرکت‌های صادرات محور می‌توان به بازار سرمایه توجه کرد و بازار در صورتی که نرخ ارز رشد نداشته باشد تغییر ناگهانی نخواهد داشت اما ممکن است تحت تاثیر اخبار نوساناتی را شاهد باشیم. تا زمانی که اتفاقات مثبتی در اقتصاد کلان رخ ندهد نباید انتظار یک بازار سرمایه پویا و کاملی را داشت و با دید کوتاه‌مدت‌تری سرمایه‌گذاری کرد.

تاثیر بودجه انقباضی بر بازار سرمایه

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت،در رابطه با تاثیر بودجه سال آتی بر بازار سرمایه، گفت: باید دید مجلس برای لایحه بودجه چه تصمیمی خواهد گرفت، چرا که این برنامه وضعیت بسیار سختی را برای اقتصاد رقم خواهد زد و برآورد می‌شود در سال آینده باید انتظار تعدیل منفی را برای شرکت‌های بزرگ به دلیل مالیات‌های بالا داشته باشیم.

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به انتظارات از سازمان بورس، گفت: سازمان بورس در این دوره باید بیشتر مراقب سهامداران و ناشران باشد چرا که بازار دچار کسری پول و رکود در آن جدی‌تر خواهد شد و اکنون بهتر است که سازمان بورس به عنوان متولی یک سیاست جامع‌تری را برای نشاط در بازار در نظر گیرد و عرضه اولیه‌هایی با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه کند. در کنار آن سازمان باید در زمان‌های خاص مانند دوره‌ جریمه بانک‌ها توسط بانک مرکزی و یا زمان مسائل موجود در صنعت خودرو یا پالایشگاهی، از حقوق سهامداران خرد دفاع کند. همچنین سازمان بورس باید موضوع واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی و تجدید ارزیابی دارایی برخی از بنگاه‌های بزرگ را پیگیری و تعیین تکلیف کند چرا که این دو مهم، بر بازار سرمایه تاثیر بسزایی را خواهد داشت و منجر به پویایی بازار خواهد شد.

کد خبر 485054

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =