پیش بینی شاخص ۳ میلیون واحدی در بهار آینده

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش یا افزایش نرخ بهره بانکی اثر چندانی بربورس ندارد، گفت: تا پایان سال تنها مولفه اثرگذار در بازار سرمایه نرخ دلاراست. و پیش بینی می شود شاخص بورس در بهار سال آینده حداقل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتا ۳ میلیون واحد باشد و بورس روند صعودی را تجربه کند.

احمد جانجان در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با تاثیر کاهش نرخ بهره بانکی بربازار سرمایه، گفت: بازار به دلایل متعدد دارای حباب منفی است و کاهش یا افزایش نرخ بهره بانکی اثر چندانی بربورس نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با بررسی نمودارباازر سرمایه می توان پی برد شاخص کل بازار در تاریخ های ۲۶ تیر ماه،‌۳۱ مرداد و ۶ آبان ماه در سه کف قرار داشته است. با مقایسه امسال و سال گذشته می توان به وضوح مشاهده کرد سناریوی سال گذشته در حال تکرار است. سال گذشته روند نزولی از ۲۷ اردیبهشت و امسال از ۱۷ اردیبهشت شروع شد، همچنین بازار در سال ۱۴۰۱ از ۶ آبان و امسال هم از همان مقطع زمانی روند صعودی به خود گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار برای سال آینده ، افزود: با توجه به مشکلاتی که اخیرابورس با آن مواجه بود که از آن جمله می توان به مباحث مربوط به بودجه و تاثیر مسائل خارجی اشاره کرد. اما به نظر می رسد تا پایان سال تنها مولفه تاثیر گذار بر بازار رشد دلار باشد و پیش بینی می شود بهار ۱۴۰۳ بازار سرمایه روند رو به رشد را تجربه کند.

جانجان فروش نفت به یورو در لایحه بودجه ۱۴۰۳ را طنز جدید دولت دانست و گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برخلاف ادعاها و اظهارات برخی مسئولین نکات زیادی وجود دارد. اولین نکته فروش نفت به یورو است درحالی که خود کشورهای اروپایی نفت و گاز را به دلار می فروشند. نفت ۶۵ یورویی معادل ۷۰ یا ۷۱ دلار است و بر اساس آخرین جلسه اوپک پلاس در راستای پیش بینی کاهش تولید، نفت حدود ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه : طبق پیش بینی های صورت گرفته برای سال میلادی آینده نفت در محدوده ۶۰ تا ۷۰ دلار خواهد بود و این قیمت برای کشور معضلات بسیاری به همراه خواهد داشت. اولین اینکه اگر قراراست فروش نفت به یورو در لایحه بودجه ۱۴۰۳محقق شود نفت باید میانگین بالای ۸۵ دلار باشد. همچنین با درنظر گرفتن نفت ۷۰ دلاری روسیه با قیمت ۶۰ دلاری پیش می رود و ما زیر سقف روسیه بین ۵۴ تا ۵۶ دلار می فروشیم.

جانجان ادامه داد: پس تا زمانی که نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار باشد ما بالای ۶۰ دلار نخواهیم فروخت. همین نشان دهنده این است که با کاهش قیمت نفت حجم کسری افزایش پیدا می کند. اما تبصره ای تحریم و تخفیف هم تاثیر خود را دارد، ‌به این معنی که اگر نفت ۷۰ تا ۷۱ دلار باشد و ۲۰ درصد آن کم شود چیزی حدود ۵۴ دلار به دست می آید. در واقع از ابتدا در حدود ۲۰ درصد کسری بودجه نفتی خواهیم داشت، این در حالی است که در صورت ثبات قیمت نفت و به شرط فروش سقف مندرج در بودجه باید به صورت میانگین در کل سال ۱۳۵۰ هزار بشکه نفت به فروش برسد.

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: با این اوصاف می توان گفت حتی اگر به جای ۴۰ درصد صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد برای آن درنظر بگیریم عایدی دولت از نفت زیاد نخواهد بود. با توجه به اینکه کف حجم کسری بودجه نفتی ۲۰ درصد و سقف آن ۴۰ درصد است،‌ به طور میانگین با کسری بودجه ۳۰ درصدی مواجه خواهیم شد.

جانجان افزود: ازسوی دیگر باید توجه داشت برای واگذاری دارایی ها، سهام و غیره بازار باید ظرفیت پذیرش را داشته باشد، بازار باید به قدری داغ باشد که بتوان همچین دارایی هایی را فروخت. به طور طبیعی در این شرایط بازار نمی توان چنین فروشی داشت لذا بازار با توجه به وضعیت ارز از خود واکنش نشان می دهد.

طبق پیش بینی این کارشناس بازار سرمایه چشم انداز شاخص بورس در بهار سال آینده حداقل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتا ۳ میلیون واحد است در آن زمان احتمالا ظرفیت فروش بخشی از واگذاری دارایی ها ، سهام وجود خواهد آمد.

کد خبر 484232

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بورس زیر فشار بودجه

    بورس زیر فشار بودجه

    مجموع منابع درآمدی بودجه کمتر از ۲۰ درصد رشد داشته است ولی وقتی وارد جزئیات منابع آن می‌شویم می‌بینیم...

  • بازار در سایه مذاکرات و لایحه بودجه

    بازار در سایه مذاکرات و لایحه بودجه

    به‌نظر می‌رسد در صورت احیای برجام و تصویب بودجه سال آینده، بازار سهام حداقل برای کوتاه‌مدت از دو طرف تحت فشار قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =