اهداف و برنامه های کرومیت تشریح شد

گزارش شفاف سازی در خصوص عملکرد و برنامه آینده شرکت کرومیت را در این مطلب می خوانید.

به گزارش صدای بورس، شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در حال حاضر هیچ گونه برنامه ای جهت افزایش سرمایه ندارد و در حال حاظر نرخ فروش هر تن فروکروم ۴۰ درصد به بالا بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است و واردات فرو کروم به کشور ممنوع است.

بر اساس انتشار گزارش شفاف سازی شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا با نماد کرومیت در فرابورس فعالیت دارد؛ مدیرعامل شرکت سید تورج معراجی به سوالات مطروحه به این شرح پاسخ داد؛
۱- دوره وصول مطالبات شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان طی سنوات اخیر پیش از ۲۷۰ روز است که به دلیل فروش اعتباری به شرکت پارت گوال گیتی ایجاد شده است و نسبت نقد عملیاتی به سود خالص به عنوان شاخص کیفیت سود را تضعیف کرده است. اگر بازار داخلی و صادراتی کرومیت از شرایط مناسبی برخوردار است چرا فروش شرکت به صورت اعتباری و بلندمدت انجام می شود؟
در حال حاضر عمده مطالبات از شرکت پارت گوال گیتی دریافت شده است و هیچ گونه فروش اعتباری در دستور کار شرکت نیست در ضمن یادآور می شود با توجه به حجم گردش مالی و فروش جاری به آن شرکت چنانچه مبالغی بصورت فی مابین باشد امری طبیعی است.
۲- آیا ارتباط سهامداری نسبی یا سببی بین سهامداران توسعه معادن کرومیت کاوندگان و شرکت صنعت بنا ماشین با شرکت پارت گوال گیتی وجود دارد؟
هیچ گونه نسبت نسبی و سببی و ... بین سهامداران عمده شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا و شرکت صنعت بنا ماشین با شرکت پارت گول گیتی وجود ندارد و صرفاً مراودات تجاری بین شرکت ها حاکم است.

۳- خواص گرومیت (شامل عبار و ... شرکت توسعه معادن گرومیت کاوندگان و فروکروم میزان کربن و ...) تولیدی شرکت صنعت بنا ماشین را با برآوردی از آخرین قیمتهای جهانی بیان فرمایید؟

کلیه اطلاعات مربوط به عبار محصولات شرکت و ... در پروانه های بهره برداری معادن ذکر شده است و تصویر تمامی پروانه های شرکت در امید نامه ارائه شده وجود دارد که در صورت نیاز به اطلاعات می توان به آن نامه
مراجعه کرد. عیار فروکروم تولیدی این شرکت بین ۶۲ تا ۶۵ خواهد بود که میزان کربن در این محصول بین ۶ تا ۸ درصد و
سیلیس پایین خواهد بود. آخرین قیمت فروکروم با مشخصات مذکور در حدود ۱۷۰۰ دلار تا ۱۷۵۰ دلار برای بازار های خارجی و بین ۱۱۰ میلیون تومان تا ۱۲۰ میلیون تومان برای بازار های داخلی است.

۴- با عنایت به اینکه تولید فرو الیاژها مستلزم مصرف انرژی بسیار بالا و مواد اولیه و کمکی نظیر کرومیت، کک، کوارتزیت الکترود و . میباشد. جداول زیر را برای پروژه فرو کروم شرکت صنعت بنا ماشین تکمیل کنید.

اهداف و برنامه های کرومیت تشریح شد

۵- بخشی از تامین مالی شرکت صنعت بنا ماشین حاصل آوردن سهامداران (شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان و آقای علیرضا رجبعلی بنا است که در قالب حسابهای پرداختنی ثبت شده است. نحوه بازپرداخت مبالغ مذکور چگونه خواهد بود. آیا مشمول هزینه مازاد برای شرکت صنعت بنا ماشین خواهد شد یا بلاعوض است یا در قالب افزایش سرمایه از حل آورده حل و فصل می شود؟

طبق صورت جلسه هیات مدیره مورخ ۱۲۰۲/۰۸/۲۱ شرکت صنعت بنا ماشین سرمایه شرکت از مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰۸۰۰ میلیارد ریال و از محل مطالبات حال شده سهامداران افزایش یافت و برآورد می گردد کلیه مبالغ پرداختی آبی سهامداران تا مرحله بهره برداری کارخانه فرو کروم شرکت صنعت بنا ماشین به صورت قرض الحسنه می باشد و هیچ گونه سودی نیز به آن تعلق نخواهد گرفت.

۶- مبلغ ۸۴۸۶۵۶ میلیون ریال وام شرکت صنعت بنا ماشین (با نرخ (۳۳) از چه زمان پرداخت خواهد شد. مدت پرداخت و تعداد پرداخت در سال چقدر خواهد بود؟
تسهیلات دریافتی شرکت صنعت بنا ماشین دارایی یکسال تنظیر می باشد و سررسید اولین قسط در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ می باشد و تعداد اقساط ۴۸ ماهه است.

۷- میزان سرمایه گذاری برای پروژه فروکروم در سطح برآورد ۲۵۰۰ میلیارد ریالی خواهد بود یا بیش از آن خواهد شد؟

با توجه به شرایط تورمی موجود در سطح کشور پیش بینی می شود میزان سرمایه گذاری برای پروژه فرو کروم بیش از مبلغ ۲۰۵۰۰ میلیارد ریال باشد.
۸- زمانبندی رسیدن به ظرفیت اسمی پروژه فروکروم شرکت صنعت بنا ماشین را مطالبق جدول زیر تکمیل کید؟

اهداف و برنامه های کرومیت تشریح شد


۹- زمان بندی و میزان فروش از معادن شرکت صنعت بنا ماشین را مطابق جدول زیر تکمیل کید؟

با توجه به اینکه معادن شرکت صنعت بنا ماشین دارای پروانه بهره برداری میباشند ولی در حال حاضر در حال اکتشافات تکمیلی در محدوده های معدنی می باشند و برآورد میزان استخراج از آنها منوط به نتیجه اکتشافات در آینده است.
۱۰- با توجه به تاثیر پذیری شرکت اصلی شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان از سیاست تقسیم سود در شرکت صنعت بنا ماشین و حجم بالای سرمایه گذاری این شرکت در شرکت فرعی سیاست تقسیم سود بعد از رسیدن به سودآوری در سال ۱۴۰۴۱۱۴۰۲ را چگونه برآورد میکنید. آیا شرکت تعهد خاصی به فرابورس مبنی بر تقسیم سود شرکت فرعی دارد؟
با توجه به پیش بینی بهره برداری کارخانه فروکروم شرکت صنعت بنا ماشین در اواخر سال جاری سیاست شرکت برای تقسیم سود از سال ۱۴۰۳ به بعد مابین ۵۰ تا ۷۰ درصد نبود قابل تقسیم برآورد می گردد که در نهایت در مجمع عمومی تصمیم گیری خواهد شد.
۱۱- نحوه محاسبه حقوق دولتی شرکت در سال ۱۴۰۲ به چه صورت است؟ تجود محاسبه حقوق دولتی بر مبنای قیمت فروش ماده معدنی در غرب معادن شرکت و همچنین با توجه به میانگین خیار ماده معدنی محاسبه می شود.
۱۲- در شرایط فعلی ارزش جایگزینی شرکت صنعت بنا ماشین به صورت تقریبی چند دلار است؟

ارزش جایگزینی کارخانه فرو کروم شرکت صنعت بنا ماشین حدود ۱۳ الی ۱۵ میلیون دلار برآورد می کردند.
۱۳- در گزارش های منتشر شده مخارج برآورد تکمیل شرکت صنعت بنا ماشین ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان شده است. این در حالی است که سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰۰ میلیارد برآورد شده است. چه مزیتهای خاصی سیب خواهد شد که این شرکت با این حجم از سرمایه گذاری اینگونه سودی بسازد؟ آیا امکان ورود رقبا و تاسیس شرکت مشابه وجود ندارد؟

مزیت های تاسیس کارخانه فرو کروم در مجاورت معادن این شرکت در قیاس با بزرگترین تولید کنندگان فرو کروم دنیا به شرح زیر است.
ا کاهش هزینه های حمل
۲ پایین بود هزینه ای انرژی مصرفی
پایین بودن هزینه حقوق و دستمزد پرسنل نیروی انسانی با توجه به وسعت بازار فروکروم و نیاز روز افزون به این محصول در صورت تاسیس کارخانه مشابه هیچ گونه محدودیتی بابت سود آوری متوجه شرکت نخواهد شد.

۱۴- شرکت برای یکسال آینده چه برنامه ای برای انواع افزایش سرمایه از محل های مختلف را دارد؟

در حال حاضر هیچ گونه برنامه ای جهت افزایش سرمایه وجود ندارد و در صورت نیاز به این امر، پیش از آن افشانیات لازم در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
۱۵- با توجه به اینکه تولید شرکت اصلی برای تامین ماده اولیه شرکت صنعت بنا ماشین کافی نیست آیا تامین مواد اولیه شرکت صنعت بنا ماشین به راحتی و بدون هزینه های اضافی امکان پذیر است؟

با توجه به قرار گیری محل کارخانه در نزدیکی شهرستان نیشابور و وجود سایر معادن در مجاورت این کارخانه هیچ گونه ریسکی در این خصوص متصور نیست.

۱۶- در حال حاضر نرخ فروش هر تن فروکروم تولید داخل ایران (ریال (لن) و هزینه واردات آن با تمامی هزینههای جانبی چقدر است؟

در حال حاظر نرخ فروش هر تن فروکروم ۴۰ درصد به بالا بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان می باشد و واردات فرو کروم به کشور ممنوع است.

۱۷- دلیل نوسان های بالای تولید و فروش کلوخه کرومیت در گزارشات ماهانه از جمله فروش بسیار پایین در ۳ ماهه اخیر چیست؟

با توجه به نوع فعالیت معدنکاری که بعضاً با باطله برداری و بعضاً با استخراج همراه است توسان در تولید امری اجتناب ناپذیر است اما به علت تعداد و وسعت بالای معادن شرکت توسعه معادن کرومیت گارندگان بنا این نوسان تقریباً تعدیل شده و در خصوص سه ماهه گذشته با توجه به نزدیکی بهره برداری کارخانه فرو کروم شرکت صنعت بنا ماشین فروش به صورت مختصر و عملیات دیو سازی جهت استفاده آنی در شرکت زیر مجموعه انجام
پذیرفته است.

۱۸- با توجه به اینکه میزان تولید گرومیت در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ هزار تن بوده است آیا امکان رسیدن به این ظرفیت در سال ۱۴۰۳ وجود دارد؟ لطفا تشریح کنید.

با توجه به سابقه تولید ۱۷ هزار تن کلوخه کرومیت در سنوات قبل امکان تولید این مقدار طی سنوات آنی برای شرکت امکان پذیر است.

کد خبر 484207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =