۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
چرا طلا و سکه افزایشی شد؟

کارشناس بازار ارز و طلا ضمن اشاره به عدم پیش‌بینی پذیر بودن بازار طلا در شرایط فعلی، گفت: با توجه به ثابت بودن نرخ دلار ، می‌توان علت افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل را صعودی بودن انس جهانی طلا دانست.

محمد کشتی‌آرا، در گفت‌وگو با صدای بورس با بیان اینکه نرخ ارز بر بازار طلا اثرگذار است ، گفت: درحال حاضر نرخ ارز به ثابت رسیده و قیمت انس جهانی نیز با نوساناتی رو به رو بوده و به همین دلیل قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخلی تغییراتی را تجربه کرده است.

کارشناس بازار ارز و طلا افزود: به عبارتی قیمت‌طلا در داخل و خارج مانند یک معادله ریاضی عمل می‌کنند به گونه‌ای که نرخ انس جهانی با احتساب قیمت دلار روی بازار طلا و سکه تاثیر می‌گذارد و با توجه به این که یک طرف معادله، یعنی نرخ ارز ثابت بوده است، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت انس جهانی عامل موثر بر بازارهای داخلی بوده است.

وی در ادامه تشریح کرد: همانطور که گفته شد، نحوه تاثیرگذاری این سه متغیر یعنی نرخ ارز، سکه و طلا در بازارهای داخلی و قیمت انس جهانی، مانند یک معادله ریاضی عمل می‌کند و ارتباط نرخ ارز با بازار طلا به صورت مستقیم است، به عنوان مثال اگر قیمت انس جهانی ثابت باشد و نرخ ارز افزایش یابد، قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز به همان نسبت تاثیر می‌پذیرد. باید توجه داشت که قیمت این دو کالا متاثر از نرخ دلار بازار آزاد است و نرخ مرکز مبادله نمی‌تواند روی این بازار موثر واقع شود.

کشتی آرا در انتها تاکید داشت: لازم به ذکر است که بازار طلا و سکه را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید منتظر ماند که متغیرهای تاثیرگذار بر این بازار چه مسیری را در پیش می‌گیرند.

کد خبر 484200

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رکوردشکنی طلای جهانی

    رکوردشکنی طلای جهانی

    قیمت طلا امروز، دوشنبه در حالی که اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اعتماد معامله‌گران را نسبت به کاهش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات‌متحده در اوایل سال آینده افزایش داد، به بالاترین رقم تاریخی و به بالای ۲۱۰۰ دلار در هر اونس رسید.

  • قیمت طلا تا پایان سال پیش بینی شد

    قیمت طلا تا پایان سال پیش بینی شد

    محمدولی گفت: بازار طلا و سکه زمانی که سیر صعودی به خود می‌ گیرد، باعث تقاضای بیشتر خریدار می شود. ۲ عامل مهم در تغییرات قیمت طلا موثر هستند و این ۲ عامل انس جهانی طلا و تغییرات در بازار ارز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =