نحوه محاسبه عوارض و مالیات بیمه شخص ثالث آذر ۱۴۰۲

اهمیت و ضرورت خرید این بیمه، موجب ایجاد مباحث فراوانی در رابطه با قیمتش می‌شود. عوامل مختلفی نیز روی قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند.

اهمیت و ضرورت خرید این بیمه، موجب ایجاد مباحث فراوانی در رابطه با قیمتش می‌شود. عوامل مختلفی نیز روی قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند. این عوامل شامل، نرخ دیه اعلامی توسط قوه قضائیه تا سال ساخت، مدل، نوع کاربری ماشین و مالیات بر ارزش افزوده هستند. طبق قانون کشور ما از کالا و خدمات مختلف 9 درصد مالیات گرفته می‌شود، از این‌رو نحوه محاسبه این مالیات برای بیمه شخص ثالث مهم است و می‌تواند قیمتش را بالا ببرد. اگر می‌خواهید بدانید که عوارض و مالیات بیمه شخص ثالث چیست و در سال 1402 چقدر است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث، برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری است. طبق قانون بیمه مرکزی، خسارات جانی و مالی مالک وسیله نقلیه‌ای که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد، بر عهده‌ی شرکت بیمه‌گر او خواهد بود. بیمه شخص ثالث به مالکان خودرو اطمینان و آرامش خاطر فراوانی می‌بخشد از این‌رو خرید آن به همه توصیه می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث چیست؟

نحوه محاسبه عوارض و مالیات بیمه شخص ثالث آذر ۱۴۰۲

مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد کشورها محسوب می‌شود. کشور ما نیز از این موضوع مستثنا نیست. تعداد زیاد خودرو و موتورسیکلت نیز موجب شده تا خرید خدماتی مثل بیمه شخص ثالث نیز مشمول مالیات شوند. مبلغ مالیات بر ارزش‌ افزوده ۹ درصد است. یعنی ۹ درصد از حق بیمه دریافتی باید به‌طور مستقیم به خزانه دولت واریز شود. شرکت‌های بیمه این مبلغ را به قیمت بیمه ثالث مشتری اضافه و از خود بیمه‌شده دریافت می‌کنند.

شرکت‌های بیمه موظف هستند هشت درصد از حق بیمه ثالث دریافتی را به صندوق تامین خسارت بدنی واریز کنند. این مبلغ برای پرداخت دیه کسانی هزینه می‌شود که در تصادف فوت کرده‌اند یا آسیب ‌دیده‌اند اما راننده مقصر به دلایلی مثل نداشتن گواهینامه یا بیمه‌نامه معتبر نمی‌تواند خسارتشان را پرداخت کند.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث

برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث باید ۹ درصد از مبلغ حق بیمه پایه را به آن اضافه کنیم. مثلا نرخ پایه بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های چهارسیلندر ۳.۰۴۷.۲۰۰ تومان درنظر گرفته شده است. این مبلغ برای بیمه شخص ثالث با پوشش ۳۰ میلیون تومانی خسارت‌های مالی و ۶۰۰ میلیون تومانی خسارت‌های بدنی است. حال برای محاسبه مالیات بر ارزش ‌افزوده ماشین‌های چهار سیلندر باید ۹ درصد حق بیمه پایه را به آن اضافه کنیم. در واقع این 9 درصد از حق بیمه دریافتی دارندگان خودرو به طور مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود.

مبلغ مالیات و عوارض بیمه شخص ثالث در سال 1402نحوه محاسبه عوارض و مالیات بیمه شخص ثالث آذر ۱۴۰۲

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 تصویب شد که در آن زمان 3 درصد بود. به تدریج نرخ مالیات افزایش پیدا کرد و در سال 1393 به 9 درصد رسید و از آن موقع تغییری نکرده است. با توجه به افزایش قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1402 طبیعی است که اعمال 9 درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده هزینه‌های بیشتری را نسبت به سال قبل به رانندگان و صاحبان خودروها وارد می‌کند.

در چه صورت مالیات بیمه شخص ثالث افزایش می‌یابد؟

چنانچه سقف پوشش خسارات مالی در بیمه‌نامه افزایش یابد،میزان مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌نامه نیز بالا می‌رود. سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث از 30 میلیون تا 600 میلیون تومان متغیر است. اگر یک بیمه شخص ثالث با حداکثر سقف پوشش خسارت مالی یعنی 600 میلیون تومان بخرید. حق بیمه پرداختی تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند و میزان مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌نامه هم متناسب با همان بالاتر می‌رود. هزینه‌های اضافی برای افزایش پوشش‌های بیمه ثالث به حق بیمه پایه اضافه می‌شود و فرمول محاسبه قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث عبارت است از:

حق بیمه پرداختی بیمه ثالث = حق بیمه پایه ثالث + حق بیمه حوادث راننده + مالیات بر ارزش‌افزوده – ( تخفیفات + جریمه دیرکرد روزانه )

تاثیر تخفیف بیمه شخص ثالث بر روی مالیات

پرداخت دیه افرادی که در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، پوشش اصلی بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود، حق بیمه نیز بر اساس نرخ دیه در هر سال تغییر می‌کند. طبق محاسبات قوه قضائیه، قیمت دیه کامل در سال ۱۴۰۲ در ماه غیر حرام ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام 1 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.
استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث، بهترین راه برای کاهش هزینه خرید آن است. بر این اساس، به ازای هرسال که از بیمه شخص ثالث هیچ استفاده‌ای نشود، ۵ درصد از حق بیمه کاهش پیدا می‌کند. حداکثر تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث نیز ۷۰ درصد است. البته ممکن است شما شامل تخفیف نشوید و یا با وجود تخفیف نیز هزینه بیمه شخص ثالث بالا باشد.

کد خبر 483858

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =