کاهش جذابیت بورس برای خارجی ها

تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران تا پایان مهر ماه سال جاری به بیش از ۴ هزار نفر رسیده است.

به گزارش صدای بورس، بورس تهران را می توان جزیره ای توصیف کرد که نه تنها ارتباطی با دیگر بازارهای بزرگ و کوچک دنیا ندارد بلکه کمتر سرمایه گذار خارجی گذرش به تالار شیشه ای می افتد و سهمی در آن داد و ستد می کند.باید توجه داشت اگرچه بازار سهام ایران به نسبت بورس‌های جهانی کوچک است، ‌اما بازدهی قابل‌توجهی دارد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد.

در چند سال‌گذشته با توجه وجود موانع گوناگون برای ورود و جذب سرمایه‌گذار خارجی، شاهد افزایش جذب سرمایه‌گذار خارجی، رشد ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی و تعداد سرمایه‌گذار خارجی براساس آمار منتشرشده توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار هستیم.اما در مهرماه سال جاری شاهد کاهش ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی بوده ایم .

طبق آخرین آمارمنتشر شده تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس تهران و فرابورس ایران در مهرماه سال ۱۴۰۲ معادل ۳۱۶۸نفر بوده که نسبت به شهریورهمان سال ۱۶ نفر افزایش داشته است.

همچنین تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی این بازارها درشهریور ماه امسال ۱۴۰۶ نفر بوده است که در مهرماه به ۱۴۱۵ نفر رسیده است.

کاهش جذابیت بورس برای خارجی ها

در مجموع و بر اساس اطلاعات سامانه مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه ایران در مرداد ماه ۴۵۸۳ نفر بوده است.

همچنین ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران و فرابورس ایران توسط حقیقی‌ها درشهریور ماه سال جاری ۴۹۹۶ میلیارد ریال بود که با کاهش ۹.۷۹ درصدی، در مهرماه به ۴۵۰۷میلیارد ریال رسیده است.

کاهش جذابیت بورس برای خارجی ها

ارزش سبد حقوقی‌ها نیز در شهریور ماه امسال ۶۹ هزار و ۶۴۶میلیارد ریال ر بوده است که در مهرماه به ۶۴ هزار و ۰۲۱میلیارد ریال رسیده است که کاهش ۸.۰۸درصدی را نشان می‌دهد.

در این راستا مقایسه مجموع سرمایه‌گذاری خارجی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در مهر ماه ۶۸ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به شهریورسال جاری ۸.۱۹ درصد کاهش داشته است.

کاهش جذابیت بورس برای خارجی ها

کد خبر 483138

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =